4 dingen die goed zijn voor mijn mentale gezondheid • freelennse
persoonlijk

4 dingen die goed zijn voor mijn mentale gezondheid

Mijn therapie #bijdepsycholoog — inmiddels zo goed als afgerond — heeft een goede invloed op mijn mentale gezondheid. Dit jaar wil ik me nog meer richten op goed voor mezelf zorgen en als jij dat ook wil, heb ik hier vier dingen voor je die een goede invloed hebben op mijn mentale gezondheid.

Een hond hebben

Ik gaf Vince eerder het podium dat hij verdient als het gaat om zijn bijdrage: de invloed van mijn hond op mijn mentale gezondheid. Ook in dit rijtje hoort hij thuis. Vince geeft me structuur, brengt me rust, zorgt ervoor dat ik élke dag twee uur buiten ben en is altijd blij om me te zien. Voor iemand die zich lange tijd níet gewenst en welkom voelde, is het fantastisch als er iemand thuis wacht en volledig door het dolle heen is als je de deur opendoet. Daarvoor al, trouwens. De deur opendoen is ook nog best wel een ding, aangezien mijn 45 kilo aan pure liefde er telkens tegenaan springt als ik de sleutel in het slot doe.

Open zijn over mijn mentale gezondheid en het accepteren

Het delen van mijn struggles, maar ook mijn successen — it works for me. Ik krijg zo ontzettend veel reacties van jullie! Variërend van ‘je hebt me geholpen ook naar de psycholoog te gaan, wat ik lange tijd niet durfde’ tot ‘dankzij jou zie ik in dat mensen die in therapie zijn niet gek zijn’. Het open zijn, het doorbreken van een taboe, heeft me heel erg geholpen mijn obstakels te accepteren. Ik zal nooit iemand zijn die altijd maar fluitend door het leven fietst (ik fiets überhaupt niet) en dat is helemaal oké. Misschien blijft paniek altijd wel op de loer liggen, maar dan durf ik nu gewoon te zeggen dat het niet goed gaat. Waardoor ik ook de arm om me heen krijg waar ik op dat moment wellicht zo enorm naar verlang. Kwetsbaarheid is kracht — daar geloof ik echt heilig in.

Blijven leren

Telkens merk ik het weer: ik word blij van leren. Als ik het gevoel heb dat ik een tijdje niets nieuws heb geleerd of gedaan, dan word ik onrustig. Hoewel ik snel overprikkeld ben, heb ik juist de prikkels van nieuwe informatie of ervaringen wel heel erg nodig. Het hoeft niet groots te zijn — ik ambieer het bijvoorbeeld niet om veertig verschillende talen te spreken. Maar ik doe graag online cursussen (over introversie, tarieven bepalen, productiviteit), lees leerzame boeken, kook een nieuw gerecht, luister naar podcasts over feminisme… En het hele fulltime ondernemen als freelance tekstschrijver is natuurlijk ook één grote les!

Zelfvriendelijkheid en -liefde

Ik ben meer en meer bezig met zelfvriendelijkheid en zelfs -liefde. Omdat ik vind dat ik goed genoeg ben en dat ik het waard ben om van te houden. Wie ben jij eigenlijk om mij te vertellen dat ik niet fantastisch ben? Precies. En wie ben ik om mezelf niet gewoon lief te hebben? Ik moet mijn hele leven door met mij. Als ik nu denk ‘jemig Lenn, wat ben je dóm!’ of ‘stel je niet zo afschuwelijk aan’, dan betrap ik mezelf op een negatieve gedachte. Die wil ik niet meer, dus ik probeer het dan meteen tot in het absurde om te draaien. Dat ik geniaal ben, bijvoorbeeld. (Wat ook best wel waar is. Laten we wel wezen.) Tegenwoordig sta ik het mezelf ook toe te slapen als ik wil slapen, al is het midden op de dag. Op zondag zet ik mijn telefoon uit, ga ik uitgebreid douchen, kwak ik een masker op mijn gezicht en ben ik dankbaar voor mijn lichaam, mijn leven en mijn vaardigheden.

Wat is voor jou een ding dat een goede invloed heeft op je mentale gezondheid? 

Vorige post Volgende post

Dit vind je misschien ook leuk

7 reacties

  • Reply Yvonne 14/01/2019 at 11:42

    Lezen bij jou. Doordat jij zo open bent probeer ik het zelf ook steeds meer te zijn. Helpt mij echt. Als ik nu iets niet durf of kan denk ik: Als Lenneke het kan kan ik het ook.❤

    • Reply freelennse 14/01/2019 at 12:04

      Dit is echt superlief? ?♥️

      • Reply yvonne 15/01/2019 at 04:49

        Jij bent lief!

  • Reply Zo simpel is dan geluk 14/01/2019 at 22:17

    Bijzonder hè, hoe een hond zoveel positiefs kan brengen! Fijn dat je weet wat jouw mentale gezondheid goed doet.

  • Reply Sabine Vermeulen 15/01/2019 at 00:08

    Nou, dit lezen. Het is bijna eng hoe erg je verhaal, doelen en inzichten in het nu, op dit moment, lijkt op dat van mij nu. En je motiveert mij hier ook mee, dank je wel daarvoor ?

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.