Sebastian Fitzek - Stoel 7A

stoel 7a

Ik las eerder twee boeken van Fitzek: Het Joshuaprofiel en Passagier 23. Beide keren heeft hij me niet teleurgesteld — integendeel. Dat de uitgever me Stoel 7A van Sebastian Fitzek opstuurde, was dan ook een klein feestje. Zodra ik er tijd voor had (ik dacht echt dat ik meer tijd zou hebben nu ik volledig als freelance tekstschrijver aan de slag zou gaan, ik had het mis), dook ik met dit boek op de bank. En in bed, maar ik denk niet dat het voor de recensie uitmaakt waar ik dit boek las. ‘Speciaal voor u gereserveerd, stoel 7A. De gevaarlijkste stoel in het vliegtuig.’ Vloog de tijd ook met dit boek of kan je beter een aflevering Air Crash Investigation kijken?

Hier gaat Stoel 7A over

Mats Krüger, vader, een ervaren en succesvolle psychiater en een man met vliegangst. Mats moet zijn vliegangst overwinnen als zijn hoogzwangere dochter Nele hem vraagt naar haar toe te komen voor de bevalling. De vlucht an sich is ook een heuse bevalling: van Buenos Aires naar Berlijn. Mats volgt een cursus tegen vliegangst en stapt aan boord. Al zijn angsten lijken voor niets, totdat een vreemdeling hem vertelt dat één van zijn ex-patiënten ook aan boord is. Iemand die kampte met moordlustige, gewelddadige fantasieën. En dan moet Mats voorkomen dat hij 600 passagiers en zichzelf niet de dood in jaagt…

Sebastian Fitzek - Stoel 7A

Fasten your seatbelts!

Wat kan deze man schrijven, zeg. Ik houd van thrillers en ik houd met name van de thrillers van Sebastian Fitzek. Ik ben niet alleen onder de indruk van hoe hij schrijft, maar ook echt van hoe hij deze verhalen verzint. Bij sommige boeken met verschillende verhaallijnen raak ik enorm in de war. Dat is bij Stoel 7A niet zo. Alles sluit naadloos op elkaar aan. Het klopt met elkaar. Het psychologische spel dat in dit boek speelt, is bizar en tegelijkertijd zó intrigerend.

Het plot is ijzersterk. Fitzek slaagt erin me constant op het verkeerde been te zetten, waardoor ik tot op de allerlaatste bladzijde in spanning zat. Ik heb al heel veel boeken gelezen en je verwacht dat je ergens toch iets voorspelbaars tegenkomt. Ik kan je vertellen: gebeurt niet. Daarnaast vond ik het leerzaam om dingen te lezen over de melkindustrie (mélkindustrie? Ja, dat heeft Fitzek er ook prachtig in weten te verwerken) en over vliegangst. Ik had geen idee dat er daadwerkelijk stoelen zijn met een betere overlevingskans in het geval van een crash. Nou ja, je begrijpt: ik vind het echt een heel goed boek!

Sebastian Fitzek – Stoel 7A
The House of Books / 2019 / 9789044354485
Stoel 7A is bij Bol.com te koop voor €19,99.