Het Bestsellerboek

Het Bestsellerboek (met winactie!)

Wat begon als een gebbetje (ik wilde dit woord zó graag weer een keer gebruiken) tussen auteurs Charlotte Meindersma en Hanneke de Wit, resulteerde in iets heel moois: Het Bestsellerboek. Deze twee schreven al meerdere boeken, zoals Van passie naar boek en Écht ondernemen*, en deden dus meer dan genoeg ervaring op om uit de b… eh, doeken te doen hoe jij nou een bestseller schrijft. Charlotte vroeg mij of ik het boek wilde ontvangen. Ik riep meteen ‘ja’, want met een droom om ooit een boek in de winkels te zien liggen en mijn enthousiasme over haar vorige boek, lagen de verwachtingen hoog. Ik kreeg twee exemplaren van Het Bestsellerboek, dus dat betekent dat ik er eentje weggeef! Misschien wel aan jou? Wat je doet om kans te maken, lees je onderaan deze blogpost. De winactie is inmiddels afgelopen.

Het Bestsellerboek

Het Bestsellerboek is een boek dat de mythe ontkracht: hoe je eerlijk op 1 komt en van je businessboek een succes maakt. Want is het jou weleens opgevallen dat sommige boeken de bestsellerlijsten binnenkomen als Miley Cyrus en weer met stille trom verdwijnen als Jody Bernal? Hoe kán dat? En hoeveel boeken verkopen bestsellerauteurs nou daadwerkelijk? En waar is dat enthousiasme voor weer een druk op gebaseerd — uit hoeveel exemplaren bestaat uit een oplage en betekent dat dan dus een verkoop van een paar honderd of juist tienduizenden boeken? Is dat dan voor iedereen hetzelfde of verschilt dat weer per boek? Hoe behaal je die felbegeerde eerste plek? Wat levert dat op? Zijn er meerdere manieren (wellicht wat minder ethisch) of is er een heilige graal? Charlotte en Hanneke leggen het je allemaal uit. Dat doen ze trouwens niet met zijn tweetjes: uitgeverij Haystack, bestsellerauteurs Bart van den Belt, Elke Wiss, Robin Stevens, Cynthia Schultz en Jos Burgers geven net zo goed hun geheimen prijs.

Charlotte en Hanneke zijn samen goed voor meer dan 25 jaar ervaring in het boekenvak. In totaal gaven ze 9 boeken uit, waarvan er meer dan 15.000 over de (digitale) toonbank gingen. Charlotte is jurist en marketeer, Hanneke is schrijfcoach, ontwerper en ook marketeer. Een mooie combinatie voor een mooi boek!

Verdient Het Bestsellerboek het label ‘bestseller’?

Op de webpagina over mij lees je al een tijd: ‘Mijn grootste droom is een boek schrijven én uitgeven. Ik zou dan ook graag willen zeggen dat ik momenteel aan mijn bestseller werk, maar dat zou voor-de-gek-houderij zijn. Voordat mijn businessboek in de winkel ligt, heb ik nog wat tijd te doden.’ Het Bestsellerboek is dus een geschenk uit de hemel voor me, want dit boek…
• motiveert als een malle: het maakt namelijk glashelder hoe je alles aanpakt en dat geeft mij het gevoel dat het (zelf) uitgeven van een boek hartstikke binnen handbereik is, waar het eerder stiekem toch nog een beetje een ver-van-mijn-bed-show leek — bijvoorbeeld door te delen hoeveel het per exemplaar kost (en dat is waarschijnlijk veel minder dan jij nu denkt!)
• inspireert: als al deze mensen het kunnen, het dóen, waarom ik dan niet — ook zij zijn bij nul begonnen (en wisten soms niet eens echt waaraan)
• helpt je écht: je weet wat (niet) te doen, als je zelf de knopen doorhakt — het geeft je handvatten, maar is geen irritant belerend boek; het steunt je juist in je droom om een businessboek uit te geven en tot een succes te maken

En hoewel dit boek Het Bestsellerboek heet en het gericht is op een bestseller maken van je businessboek, is het eigenlijk meer dan dat. Tussen de regels door krijg je tientallen tips voor een succes maken van je marketing, van je bedrijf. Zo benadrukken de auteurs het belang van goede copy, marketing, eerlijkheid en authenticiteit én stimuleren ze het maken van goede, duidelijke afspraken. Want: marketing voor een boek is bijna hetzelfde als marketing voor je andere producten en/of diensten. Je leert hoe je aan fans komt, hoe je ze warm maakt voor je boek (of dus voor iets anders) en welke dingen wel en niet slim zijn om te doen. Het zet je weer op scherp, want je móet nadenken over je algemene marketing. Alle tips in dit boek werken pas als je algehele marketing goed op orde is.

Verder leest dit boek als een trein, heb ik zelfs (in een businessboek!) een paar keer hardop gelachen en is het geschreven in gewonemensentaal. (Ook daar geven ze een tip over.) Het leest makkelijk weg, wat het ook gewoon leuk maakt om Het Bestsellerboek zo snel mogelijk te verslinden. Want de inhoud is belangrijk (en dat zit hier hélemaal goed), maar hoe het leest is minstens zo van belang. Héél enthousiast over Het Bestsellerboek!

Dus, misschien de tiende verjaardag van freelennse vieren met een boek? 😏

Charlotte Meindersma & Hanneke de Wit — Het Bestsellerboek
Charlotte’s Law en Tangram Studio / 2022 / 978-90-823296-7-4
Het Bestsellerboek is in de webshop van Charlotte* tot en met 24 juli te koop voor €20, daarna voor €25.

Ik heb Het Bestsellerboek gekregen. Deze blogpost bevat affiliatelinks.

Het Bestsellerboek winnen?

Jongens, ik hoor zo vaak van jullie dat jullie dankzij mij(n recensies) een boek hebben gekocht. Dus hoe leuk is het dat ik nu weer eens een exemplaar weggeef? Ik ben zo enthousiast over dit boek dat ik er het liefst aan iedereen een zou geven, maar ja, je mag een gegeven boek niet in de achterflap kijken. Of zo.

Let op: de winactie is afgelopen en de winnaar heeft bericht gekregen. ♥️

1. Laat een reactie bij deze blogpost achter dat je meedoet en vertel me waarover jij een businessboek wil schrijven.
2. Gebruik je echte e-mailadres, anders kan ik geen contact met je opnemen als je gewonnen hebt.
3. Ik kies op zondag 24 juli de winnaar, dus ga maar vast op je digitale deurmat liggen om de mail met ‘je hebt gewonnen’ niet te missen.

* Dit zijn affiliatelinks. Dat betekent dat als jij iets via die link bestelt, ik een stukje winst van de verkoper krijg. Dat kost jou geen cent extra. 😄

PS Wil je nu ook aan boek schrijven en daar lekker productief aan werken? Er staat een gloednieuwe podcastaflevering voor je online. Met 8 inzichten die ik in mijn 9 jaar ondernemen opdeed. Je beluistert de tips om meer gedaan te krijgen in minder tijd hier:

26 reacties

1. Oeeeh nu ben ik wel echt enthousiast! Ik vind het stukje marketing voornamelijk interessant, want wat je zegt. Een boek of een product ze hebben allebei marketing nodig. Daarnaast heb ik al twee boeken van Charlotte in mijn kast staan. Dus deze is meer dan welkom!

2. Met alleen “een reactie” kom ik er dus niet. Enfin (#woordliefde), ik wil graag een businessboek schrijven over een scriptie. Daar heb ik net een krul achter gezet en wat ik vooral mis is het stukje menselijkheid in gangbare scriptieprullaria.

Wat mij veel moeite kostte is dat er weinig te lezen is over de mentale gesteldheid. Voor veel is scriptie het Magnus Opus van hun studentenleven. Met alle afleidingen en verslavingen (lees: social media) is het makkelijk om uit koers te varen. Wat ik wil schrijven is:
    1) De theoretische kaders. Welke mogelijke modellen zijn er (+ de voor – en tegens)
    2) De planning. Welke koers vaar je en wat te doen bij onverwachtse gebeurtenissen?
    3) De mens an sich. Waar je mee kunt worstelen…

Hoop dat ik maandag kan beginnen en voor nu:

Fijne dag, vergeet niet genoeg te drinken vandaag!

3. Super fijn deze actie! Ik ben al jaren en jaren aan het zeggen dat ik een boek wil schrijven, omdat ik iets te vertellen heb… Waar meerdere mensen, zo niet iedereen, iets aan heeft. Nu ik begonnen ben met het stoppen van zeggen dat ik iets ga doen, maar het vooral juist gaan DOEN. Ben ik begonnen met een eerste boek… meerdere in mijn hoofd. Dus tips en trucs en inzichten zijn enorm welkom!!😅👍

4. Charlotte en Hanneke samen is echt een topcombi volgens mij.
    Hanneke heeft mij al ooit geholpen met een magazine. Toen zei ik al ‘de volgende stap is een boek’. Al zou ik het dan niet over Notion doen… gevalletje is al weer achterhaald door alle updates als het van de drukker komt, maar wel over wat eigenlijk ooit mijn drijfveer was om te gaan ondernemen. Namelijk de zorg en wereld rond werken met reuma, kijken wat er nog wel kan. Dat moet echt beter!

5. Superleuk! Al een tijdje droom ik van een eigen boek. Eentje waarin ik wat van mijn persoonlijke leven deel en tips geef aan anderen. Wat houdt mij (nog) tegen? Het feit dat ik niet weet waar te beginnen… Ik heb het gevoel dat dit boek mij handige handvatten geeft om mijn droom werkelijkheid te maken. 😀📚

6. Hardop ge(glim)lach(d)en om je recensie! Dankjewel Lenneke! We hopen hier een hoop potentiële bestsellerauteurs mee te helpen! (En dat zonder ze een duur programma te verkopen)

7. Na mijn eerste dag in groep 3 wist ik het al: ik word schrijfster! En wat was ik teleurgesteld dat we die dag slechts een woordje leerden; zo kwamen we natuurlijk nergens. In de herfstvakantie van hetzelfde jaar schreef ik mijn eerste verhaaltje en ik zou willen dat ik kon zeggen “and the rest is history”, maar ik denk dat ik toch echt Het Bestsellerboek nodig heb om dat voor elkaar te krijgen. Het boek dat ik ga schrijven gaat over ondernemerschap in combinatie met chronische ziekte, waarin ik wil laten zien hoe je dit een gouden combinatie kan maken. Het Bestsellerboek gaat mij zeker helpen om daar een succesvol boek van te maken.

8. Wat een fijne recensie weer! Ik heb geen enkele ambitie om een boek te schrijven 😱 maar ik wil dit boek wel heel graag winnen! Lijkt me super interessant om te lezen. En al die schrijfsters hebben ook lezers nodig toch 😉🍀

9. Ik ben natuurlijk ook wel interessant naar het boek. Ik zie het ‘toevallig’ overal voorbij komen. Meant to be? ;)

10. Jaaa dat lijkt me hét boek dat ik nodig heb. Ik wil mensen van alles vertellen over het leggen van verbindingen, het opbouwen van duurzame relaties met (grote) klanten in de zakelijke dienstverlening. 1001 dingen zijn er over geschreven, alleen niet de juiste 🤣

11. Dit boek staat op mijn verlanglijstje! Ik zelf zou graag een boek willen schrijven over mijn creatieve hobbies en om zo anderen te inspireren.

12. Hi Lenneke,

Het Bestsellerboek komt als geroepen! Want ik zeg al een paar jaar (tegen mezelf) dat ik een boek wil schrijven. Nou eigenlijk twee. Een roman en een businessboek over hoe ik begonnen ben met mijn bedrijf.

En dan niet zo zeer over mij, maar over de struggles, twijfels en successen. Over het teveel opkijken naar anderen en hoe dit niet helpt. En over hoe ondernemers die al verder zijn in ‘t entrepreneurship juist een bron van inspiratie zijn. Over schrijven en schrappen; vallen en opstaan. Dat dus.

Waarom ik nog niet ben begonnen? Dat is nou iets waar ik deze vakantie eens lekker over ga nadenken. Hopelijk met het mooie Bestsellerboek ;-)

13. Hi Lenneke, Wat een fijne recensie, ik wil NU het boek lezen! Een businessboek schrijven laat ik graag aan anderen over. Het boek dat ik wil schrijven gaat over allergieën en alles dat daarbij komt kijken. Ik krijg er altijd zoveel vragen over en wil graag mensen helpen die ook een hoop allergieën op hun bordje hebben gekregen.

14. Ik zou dit boek graag willen winnen om aan mijn vriend te kunnen geven!

Hij is momenteel bezig met een boek en ik zou hem op deze manier graag een handje willen helpen. :-)

Aan de hand van deze fijne recensie denk ik namelijk dat hij dit boek echt heel handig en fijn zou vinden. :-)

15. Jouw recensie is weer net zo waardevol als altijd, heel fijn! Van de week bekeek ik het inkijkexemplaar van dit boek, maar daar kreeg ik nog niet zoveel leeskriebels van. Van jouw recensies, áltijd! Als ik ooit nog een tweede businessboek zou willen schrijven, zou ik dat doen over óf socialmediamarketing (over de clusterf*ck aan informatie die er allemaal is en hoe je makkelijk versmolten raakt met alle must do’s/waarde delen/perfecte feed-shizzle op Instagram) óf over mijn reis naar locatie-onafhankelijk werken, wat ik binnen nu en twee jaar wil realiseren. Stap nummer 1 daarin is iets doen met overwinteren in 2023. Dat is echt wel een realistisch idee voor een volgend businessboek, haha. Telt dat ook, 50% business en 50% reizen hihi. En ik zou dit boek vooral ook graag willen lezen vanwege alle marketingadviezen, die ik nog kan toepassen in mijn huidige strategie voor m’n boeken :D

16. Wat zou ik graag dit boek willen lezen! Ik ben sinds dit jaar echt een spons en wil zoveel leren, dit boek zou een mooie aanvulling zijn!

17. Ik schrijf momenteel geen businessboek, maar een roman. Ruim 60.000 woorden onderweg en langzaam richting het einde. Maar hoe ik verder moet als het boek daadwerkelijk af is, weet ik niet. Er zijn veel cursussen te vinden over hoe je het boek moet schrijven. Maar er is weinig informatie over wat je moet doen als je manuscript klaar is. Wel hoop ik binnenkort een eigen online cursus te schrijven over het schrijven van onderwijsgerelateerde beleidsstukken. Wellicht kan dit boek me motiveren en bovenstaande vragen beantwoorden?

18. Twee jaar geleden begon ik met het verwerken van mijn trauma’s die ik tijdens mijn jeugd mee heb gemaakt. Gebeurtenissen waar ik als kind niet goed op kon reageren en koos voor de ‘makkelijke’ weg: vermijden. Ik ben tijdens het verwerken en de emdr therapie alles wat naar boven kwam op gaan schrijven, niet met het idee het ooit uit te brengen, maar wel om voor mezelf de antwoorden op papier te hebben omdat er geen dossiers meer van mij zijn uit die tijd. Twee jaar verder ligt er veel, maar heb ik geen idee welke stappen ik zou moeten zetten wanneer ik dadelijk die stap wel durf te zetten. Want dat kleine meisje van toen is klaar met vermijden, wil eindelijk gehoord worden.

Dit boek zal de juiste ondersteuning bieden om vervolg stappen te kunnen (en vooral dúrven) nemen.

19. Ik doe graag een poging, want ik wil dit boek sowieso lezen! En dat jij nu schrijft dat het boek jou enorm motiveert om een eigen boek te schrijven, is de druppel. Ik wil dit boek.

Net als miljoenmiljard andere mensen wil ik ook al heeeeeeel lang ‘ooit een boek schrijven’. Het idee ligt er (nu de tekst nog 😬😉). Mijn boek moet namelijk gaan over hoe je als bedrijf zorgt voor ‘zon in je copy’ en waarom dat zo belangrijk is. Ik zie nog steeds zóveel kurkdroge webteksten van bedrijven die denken dat ze moeilijke woorden moeten gebruiken om professioneel over te komen. En daarom ben ik op een missie om bij al die bedrijven zon in hun copy te toveren. Want ook zakelijke teksten mogen sprankelen!

Er staat overigens nog geen letter op papier, dus dat Bestsellerboek is meer dan welkom als motivatiekanon! 🎉

20. Ik zou graag een business boek schrijven over verbindende (zakelijke) communicatie: hoe je echt contact maakt met je doelgroep, zonder trucjes. En daarnaast zou ik graag een voeg schrijven over interne communicatie, gedragsverandering en over storytelling.

21. Het lijkt me fantastisch om van dit boek te leren. Na mijn studie redactie- en mediaproductie zijn mijn schrijfskills wel ietsiepietsie verwaterd. Nu ik met 8 benen en armen Human Design ingedoken ben, is het mijn doel om hier een praktisch toepasbaar boek over te schrijven (op het moment is er nog maar 1 Nederlandstalig boek op de markt). Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de marketing, want ik wil natuurlijk wel minimaal op een 18e druk uitkomen..

22. Zo zeg, waar wil ik een business boek over schrijven?!? Om eerlijk te zijn staat een business boek niet bovenaan mijn lijstje ‘nog te schrijven bestsellers.’ Allereerst wil ik een boek schrijven over het mantelzorgen voor iemand die dealt met Korsakov, vervolgens zou ik nog een boek uit willen brengen met ervaringsverhalen van andere mantelzorgers. En dán wordt het denk ik tijd voor een business boek, waarschijnlijk gaat dat over hoe je je eigen weg kiest in het ondernemerschap als je meer dan één grote passie of interesse hebt. (Ik haat het woord multi-passionates, maar het gaat over multi-passionate ondernemen. Eerst een nieuw goed woord daarvoor bedenken, dan die andere twee boeken schrijven (niet noodzakelijkerwijs in die volgorde) en dan deze bestseller schrijven.

23. Ik ben enorm geïnteresseerd in de psychologie en gedragsverandering. Hier zou ik een boek over willen schrijven en de tips in het bestseller boek kan ik heel goed gebruiken.

Hopelijk ben ik de winnaar!! yeaah!!

1. Superleuk dat je dit boek wil lezen! Helaas is de winactie al afgelopen — en heeft de winnaar al bericht gekregen. Sorry! ❤️