Boekrecensie Vals Alarm Marelle Boersma

vals alarm

Dit is de slechtste intro die ik in tijden geschreven heb, maar ook weer een lekker eerlijke. Ik heb namelijk geen idee meer hoe ik aan dit boek kom en ik wist ook al niet wie Marelle Boersma is. Dat ik mezelf dankbaar ben dat ik Vals alarm van Marelle Boersma ergens kocht en het als één van de eerste boeken in mijn nieuwe huis besloot te lezen, weet ik wel. (Ik maai nu het gras voor mijn eigen voeten weg door al te verklappen dat ik het een tof boek vind, maar goed.)

Hier gaat Vals alarm over

Vals alarm gaat over Janna, dochter Fleur en echtgenoot Roderick. Janna probeert haar baan — waar ze gek op is, maar die veel van haar eist — en de zorg voor dochter Fleur en het samenzijn met man Roderick goed te combineren. Als Janna op een dag thuiskomt, staat ineens hun huis te koop. Roderick blijkt bij zijn jongere vriendin te zijn ingetrokken. Niet halsoverkop; zijn vertrek is zorgvuldig voorbereid en Janna blijf berooid achter. Janne doet een laatste poging om de schade te beperken, maar haalt hiermee de woede van haar ex op de hals. Te laat beseft ze dat Roderick haar harder kan raken dan ze ooit had gedacht…

“Een scheiding komt in de beste families voor. Maar wat doe je als je kind slachtoffer wordt van de wraakgevoelens van je ex?”

Marelle Boersma - Vals AlarmDe te gekke boekenlegger die je trouwens hierboven ziet, is gemaakt door Carmen. Zij maakt heel toffe illustraties en kreeg mij al een keer aan het huilen

Dit vind ik ervan

Vals alarm is zo’n boek dat je in één adem uitleest. Dat kan betekenen dat je héél snel leest of dat je je adem heel de tijd inhoudt van spanning. Bij mij is het een combinatie van. Man, wát een boek. Ik ga altijd erg goed op boeken met thema’s die echt leven. Die actueel zijn. Vals alarm gaat over ouders die beiden op hun eigen manier een strijd leveren. Marelle, de auteur, laat je kennismaken met angst, hoop, vrezen, boosheid, twijfel, ongeloof en meer. Je vóelt de klappen die Janna krijgt bijna. En je wil met haar meegillen als kleine Fleur wordt weggehaald. Maakt Janna een cynische opmerking? Dan wil je als een boer met kiespijn meelachen. Vals alarm is uitgegeven in 2014, maar volgens mij is dit thema — helaas — nog steeds hartstikke actueel. Jeugdzorg, vechtscheidingen, misselijke machtsverhoudingen… het is een boek dat je aan het denken zet. En dat me motiveert om op wat voor manier dan ook iets positiefs bij te dragen aan deze wereld. Laten we liefgeven.

Een erg verrassend boek. Een geloofwaardig plot, een meeslepend verhaal in een goed tempo, een goede schrijfstijl. Oh, en de details die kloppen over Utrecht. ?♥️ Geef mij in godsnaam meer boeken van deze vrouw.

♥ Waardering: 8.

Marelle Boersma – Vals alarm
De Crime Compagnie / 2014 / 9789461091833