(*) starten als freelance copywriter: 5 dingen om rekening mee te houden
ondernemen

(*) starten als freelance copywriter: 5 dingen om rekening mee te houden

Je zal de eerste en de laatste niet zijn, die vraagt hoe je nou freelance copywriter wordt. Dus, zo dacht ik, tijd om een blogpost te schrijven voor alle mensen die erover nadenken om zich in het wonderlijke avontuur van copywriter te storten. Want hoe begin je? Hoe kom je aan opdrachten? Hoe zit het met je tarief? Is die bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering nou verplicht? En die algemene voorwaarden? 🤯 In deze blogpost vertel ik je dé 5 dingen die je helpen bij een vliegende start als freelance copywriter. 🚀

Waarom en hoe ik zelf begon als freelance copywriter

Het liefst lees je hier nu natuurlijk een heel moedig verhaal, maar het allereerste begin als freelance copywriter ging eigenlijk hartstikke per ongeluk. Ik startte mijn blog — waar je nu bent — en omdat ik aanvragen begon te krijgen voor gratis telefoonhoesjes en een enkele betaalde samenwerking, schreef ik me in bij de Kamer van Koophandel. Al snel daarna kreeg ik mijn eerste betaalde opdrachten als freelance copywriter: het schrijven van SEO-geoptimaliseerde blogposts voor €0,05 per woord. Ja. Goed. Da’s voer voor een andere blogpost. (Of lees ‘waarom je als zelfstandig ondernemer nooit omlaag moet gaan met je prijs‘.) Jaren later, na als communicatiemedewerker gewerkt te hebben bij de politie en als contentmarketeer bij een marketingbureau voor bouwbedrijven, besefte ik dat ik goud in handen had én dat ik ontzettend verlangde naar vrijheid. Zelf bepalen wat voor klussen ik doe, voor wie ik ze doe en wanneer ik het doe. Dus ik zegde mijn baan op, kocht een huis aan de andere kant van het land en liet alles achter me om een nieuw leven te beginnen. Natuurlijk speelt ook geld een rol, want ik verdien nu meer dan ik in loondienst deed en het plan is uiteraard om meer te verdienen dan ik überhaupt ooit in loondienst zou kunnen. En dat moet ook wel, aangezien ik voor mijn 35e miljonair wil zijn. 😌


Lees ook: 1 jaar fulltime ondernemen — belangrijkste les, wat ik heb verdiend en meer

1. Begin met de goede dingen (en dat is niet je website of je visitekaartje)

Veel startende copywriters beginnen met hun creatieve uitspattingen: een website, visitekaartjes, huisstijlen en alle andere dingen. En dan moet het ook allemaal meteen perfect. Ik héb niet eens visitekaartjes, moet ik eerlijk zeggen. Mijn tip is om niet in die valkuil te stappen en daar niet meteen bakken met geld aan uit te geven. Zorg er allereerst voor dat je fundament goed staat: op wie richt je je, wat is je aanbod, hoe wil je jezelf positioneren, welke prijs reken je, welke waarde voeg jij toe voor je klanten en hoe prikkel je ze?

Ik wil zeker niet zeggen dat je geen specialisten in moet huren, maar pas op dat je je niet focust op deze, nou ja, toch wel randzaken, om maar niet daadwerkelijk aan je bedrijf te hoeven bouwen. Het is prima als je eerst zelf een simpele, maar goede (zeker geen perfecte!) website neerzet. Goed is goed genoeg en het helpt je later ook: je weet ongeveer wat de mogelijkheden zijn van een website, wat je graag wil en wat je toch niet meer wil en het is héél fijn als je als ondernemer je eigen website kan aanpassen. Lanceer je in de toekomst dan een nieuwe dienst, dan is het een fluitje van een cent om zelf een nieuwe pagina toe te voegen.

Mocht je een keer iemand mee willen laten kijken naar je website — inclusief adviesrapport boordevol conversie- en teksttips én een uur videobellen om antwoord te krijgen op al je (aanvullende) vragen —, boek dan een copy koffie.

2. Ken je waarde

Je schrijft als copywriter niet alleen maar leuke stukkies. Je combineert marketing, psychologie, beïnvloedingstechnieken en marketing tot een goede tekst. En dat is geld waard. Daarnaast neem je een hoop zorgen weg: jij zorgt ervoor dat de boodschap van het bedrijf goed aanslaat bij de potentiële klanten en dat zorgt dan weer voor meer resultaat. Ken dus je waarde en vraag ook een prijs die daarbij past. Maar, let op: beloof geen gouden bergen als je het niet waarmaakt. Ik zie veel copywriters beloven dat je 60% meer conversie behaalt als je haar of hem inhuurt en dat vind ik nogal een belofte. Niet omdat ik twijfel aan mijn eigen werk, maar ik kan nog zulke goede teksten schrijven — als het product, de dienst of de service niet goed is, als er überhaupt geen bezoekers op de website komen (want organisch scoren is meer dan alleen goede SEO-teksten) of als andere dingen misgaan, dan converteert er alsnog geen hond.

Hoe dan ook: weet wat je waard bent en kies je tarieven slim. Zo begon ik mijn copycoaching voor €50 per sessie, terwijl ik heel goed wist dat het heel veel meer waard was. Maar ik koos daarvoor, omdat ik wist dat ik zo snel klanten binnenhaalde en mooie reviews kon verzamelen. En:
• ik voelde me extreem comfortabel bij dat bedrag — door een lage(re) prijs te vragen, heb je alle ruimte om te leren en zelfs fouten te maken, voor dit geld kon ik het eigenlijk echt niet verpesten
• op deze manier kon ik mijn dienst finetunen terwijl ik er al geld mee verdiende, in plaats van maandenlang markt- en doelgroeponderzoek doen en brainstormen met mezelf, al doende leert men echt

Bepaal hoe jij je tarief wil berekenen, of elke dienst hetzelfde waard is en hoe je dat verpakt naar de klant.

Lees ook: je tarief bepalen als ondernemer

3. Regel je zaken goed

Laten we wel wezen: ondernemen is ook heel vaak ‘problemen’ oplossen. Is het niet het probleem van je opdrachtgever (‘mensen bezoeken mijn website wel, maar niemand neemt contact met me op’), dan is het wel iemand waarmee je samenwerkt die niet precies doet waar je op hoopte, een factuur die niet (op tijd) betaald wordt of een traject dat niet waarmaakt wat je werd beloofd. No biggie, want daar heb jij je op voorbereid én je hebt je zaken goed voor elkaar. Je hebt je algemene voorwaarden geregeld, een privacyverklaring en de boekhouder heb je ook al ingeschakeld. Maar er is meer. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Deze is niet verplicht, maar wel heel handig om te hebben — zeker als je bij je opdrachtgever(s) op kantoor werkt en daar net die ontzettend dure vaas omkegelt. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering beschermt jou niet alleen als je andermans spullen beschadigt, maar ook bij:
• verwonding van personen
• gevolgschade
• schade die werknemers elkaar toebrengen of oplopen
• milieuschade die plotseling of door een incident ontstaat (al zal je daar als freelance copywriter niet heel gauw mee te maken hebben)

4. Bedenk hoe jij je klanten binnenhaalt

Het is geen kwestie van je als freelance copywriter inschrijven bij de Kamer van Koophandel en dan maar wachten tot je eerste klanten bij je aankloppen. Daarom is het slim na te denken over hoe jij je klanten binnenhaalt. Ga je met een berg appeltaarten in je kofferbak rondrijden en aanbellen bij je favoriete bedrijven om jezelf voor te stellen als hun nieuwe copywriter? Mijn belangrijkste tip: verkoop jezelf aan alles en iedereen. Door een goede pitch over (en dus voor) jezelf te schrijven. Wie ben je, wat doe je (en dat gaat verder dan ‘schrijven’ — bedenk maar dat een beddenzaak geen matras verkoopt, maar een goede nachtrust), voor wie doe je dat, waarom hebben jouw klanten jou(w werk) nodig en wat verandert er voor ze? Oefen ermee, want er is niks vervelender dan iemand die achteraf zegt: ‘oh, had het maar gezegd, dan had ik jou ingehuurd!’

Naast jezelf verkopen aan alles en iedereen, mag je vooral lekker doen wat bij jou past. Ga netwerken (dat kan ook heel goed online — mij zal je niet zien op fysieke netwerkborrels), zorg dat je werk kan laten zien, vraag om beoordelingen en gebruik ze als social proof en vooral: twijfel niet aan jezelf als freelance copywriter. Als jij niet in jezelf gelooft, doet niemand het. Pak je ruimte en doe je ding. Je bewijst niemand een dienst door jezelf kleiner voor te doen dan je werkelijk bent.


Lees ook: hoe je als freelance tekstschrijver opdrachten krijgt

5. Ga bloggen

Oké, deze tip geldt wel alleen als je het ook echt leuk vindt. Ik vind eigenlijk dat elke freelance copywriter aan haar of zijn personal brand moet werken en dat kan onder andere heel goed met een blog. Ook ben ik ervan overtuigd dat bloggen voor vrijwel iedere freelancer een mooie marketingtool is, maar wat ik zeg: je moet het leuk vinden om het te (blijven) doen óf je moet het uitbesteden. Waarom ik denk dat bloggen als freelance copywriter een slimme zet is? Nou, hierom:
• het is goed voor je geloofwaardigheid, want je kan precies laten zien wat je doet, waar je goed in bent en het is een ideale plek om je kennis te delen
• je bent nog beter vindbaar en zichtbaar, omdat er triljoenen onderwerpen zijn waar jij over kan schrijven en waarmee je (gratis) mensen naar je website trekt
• je verzamelt data over welke onderwerpen goed scoren — waar je dus weer handig op kan inspelen door bijvoorbeeld een nieuwe dienst te lanceren of een online cursus over te maken
• het is makkelijker om op deze manier, met bijvoorbeeld een weggever in een blogpost, een berg e-mailadressen (en dus potentiële klanten) te verzamelen, waardoor je een database opbouwt met allemaal mensen die in jou en je werk geïnteresseerd zijn

Lees ook: waarom je als ondernemer moet bloggen

Heb jij een vraag of een aanvullende tip? Laat ‘m dan achter in de reacties. Zo helpen we elkaar weer verder. 🥰

Joehoe, ik heb niet alleen  fictie-vrijdag in het leven geroepen, maar ook de zakelijke zaterdag. Heb jij vragen over ondernemen, mijn bedrijf, teksten schrijven of eh, ja, iets anders? Laat het me weten, dan schrijf ik daar misschien ook een blogpost over. Wat ik tot nu toe schreef over ondernemen, vind je hier.

(*) Dit is een samenwerking met Allianz.

Vorige post Volgende post

Dit vind je misschien ook leuk

0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.