Big Magic - Elizabeth Gilbert

big magic

Big magic kwam een aantal keer voorbij en iedere keer dacht ik weer: ja, dat boek moet ik eens bestellen. Toen was het een tijd lang alleen verkrijgbaar als e-book, maar ik lees duizend keer liever een fysiek boek. Uiteindelijk kwam dit tweedehands exemplaar op de digitale markt en ik bestelde het direct. Het kwam netjes binnen en toch duurde het nog een tijd voordat ik het echt las. Alsof de tijd rijp moest zijn, of zo? Nou ja, in ieder geval is het boek inmiddels weer volop nieuw verkrijgbaar én heb ik het uit. Het uitlezen ging ook Heel Veel sneller dan het eraan beginnen. ?

Ik wist nog niet heel goed wat ik van het boek moest verwachten, maar op een dag wilde ik alleen nog maar Big magic lezen. Zo gezegd, zo gedaan. Dit boek las ik niet in één keer uit, maar liet ik op me inwerken. Ik nam het mee naar bed, las in de ochtend mijn dagelijkse tien minuutjes (het minimale aantal op een dag) en ik las het als ik even in een denkdipje zat. Maar goed, waar gaat Big magic over en vind ik het een magisch boek?

Big Magic - Elizabeth Gilbert

Big magic en de kunst van creatief leven

Elizabeth Gilbert moedigt je in Big Magic aan om je verborgen talenten te ontdekken. Ze balanceert tussen spiritualiteit (my fave, zoals je wel weet) en vrolijk pragmatisme en ze laat zien hoe we onze ideeën kunnen omarmen, nieuwe uitdagingen het hoofd kunnen bieden en onze dagen kunnen vullen met meer passie en mindfulness. Ze geeft je een duwtje in de richting van het leven waar je altijd al van droomde.

Trouwens, Elizabeth Gilbert schreef ook Stad van meisjes, een boek waar ik lyrisch over ben.

(Snap je dat ik niet per se heel goed wist wat ik van dit boek moest verwachten?)

Is het een magisch boek?

Eh, JA. Ik ‘hik’ er al zo ontzettend lang tegenaan om aan mijn eigen boek te beginnen. Dat klinkt alsof ik er geen zin in had, maar het tegendeel is waar. Ik liet me alleen enorm tegenhouden door van alles. Wat andere mensen ervan zouden vinden, of het wel helpend genoeg zou zijn en zo spookten er nog honderd dingen door mijn hoofd. Maar goed, dat boek bleef ook een spook — niets tastbaars aan. Eraan beginnen leek al een brug of zes te ver. Totdat ik Big magic las. De eerste vier hoofdstukken staan al op papier, jongens.

Big magic is een heerlijk (en) inspirerend boek. Elizabeth Gilbert schrijft heerlijk. Met humor, mooie inzichten, motiverende adviezen.  Een van mijn favoriete stukjes:
“Want ik wilde — net als Eileen — ook een zo uitbundig mogelijk versierd tijdelijk leven leiden. Ik bedoel niet alleen lichamelijk; ik bedoel emotioneel, spiritueel, intellectueel. Ik wil niet bang zijn voor felle kleuren, gewaagde beslissingen, vreemde ervaringen, rare ambities, plotselinge veranderingen of zelfs mislukkingen.”

Het boek motiveert me om aan de slag te gaan. Om mijn creativiteit te omarmen. Om creativiteit te herkennen. Om het uit te nodigen door ermee op date te gaan en het te beschouwen als mijn liefde. Als je gek op iemand bent, vind je altijd wel tijd om elkaar even te zien. “Al is het maar om een kwartier seks te hebben in het trappenhuis.” Lachen, moest ik. Want als je het zo stelt, dan wil ik al die kwartiertjes bij elkaar met beide handen aangrijpen. Oh, en als we het dan toch over seks hebben: Elizabeth leerde me ook dat ik niks van mijn werk moet zien als ‘mijn kindje’. In mijn hoofd was mijn boek nog steeds een ongeboren baby (mijn God, wát een olifantendracht tot de max is dit dan) en in eerste instantie voelde ik me een beetje aangevallen. Drie regels later was ik alweer hartstikke opgelucht en besefte ik dat ze hartstikke gelijk heeft. Wat jij maakt, bén jij niet. Dus als iemand jouw werk afkeurt, doet dat niks af aan jou als mens. Zo, is dat effe fijn.

Ja, nou ja, ik weet serieus niks anders meer te zeggen dan: KOOP DIT BOEK en ga aan de slag. En schiet op (of niet), want je idee kan overspringen naar een ander. En als je wil weten hoe dat allemaal zit, moet je Big magic dus lezen. Accio Big magic!  (Dit snappen alleen Harry Potter-fans.)

♥ Waardering: 10.

Elizabeth Gilbert — Big magic, de kunst van creatief leven
Cargo / 2015 / 9789023496939