Stad van Meisjes — Elizabeth Gilbert

(*) stad van meisjes

Twee soorten lievelingsmailtjes krijg ik: ‘zullen we samenwerken’ en ‘wil je dit boek lezen?’. In dit geval gaat het om de tweede variant — over Stad van meisjes van Elizabeth Gilbert. (Ik hoor je denken of dat niet dezelfde is van Eat, Pray, Love en het antwoord is ‘ja’.) Mijn antwoord op de vraag of ik het boek wilde lezen: óók ja. Stad van meisjes viel op de deurmat en ik was gelijk positief verrast. Wat een heerlijk dik boek! En de kleuren. Zo mooi. Ze zeggen weleens dat je een boek niet bij its cover moet judgen, maar dat deed ik mooi wel. Nou, goed, waar gaat Stad van meisjes over en wat vind ik ervan?

Tip: lees door tot het einde, want ik mag twee exemplaren weggeven en je hoeft er bijna niets voor te doen! Inmiddels is de winactie afgelopen en hebben de winnaars bericht gekregen.

Stad van meisjes — waar gaat het over?

Stad van meisjes vertelt het verhaal van Vivian. Het is 1940 en de negentienjarige Vivian Morris haalt het eerste jaar van de universiteit niet. Haar ouders besluiten dat ze bij haar tante in New York gaat wonen. Haar tante, Peg, is eigenaar van Lily Playhouse — een roemrucht maar vervallen theater in Manhatten. Vivian voelt zich meteen thuis in de extravagante en onconventionele wereld van acteurs en showgirls. Achter de schermen werkt Vivian aan de kostuums en in haar vrije tijd maakt ze de stad onveilig. Maar als ze een schandaal veroorzaakt, staat haar wereld op zijn kop. Pas jaren later zal ze alle gevolgen kunnen overzien…

Volgens de flaptekst is Stad van meisjes een bijzondere en fonkelende roman over een vrouw die in opstand komt, vecht voor de vrijheid om zichzelf te zijn en om te kiezen voor een liefde die anders is dan anders. Maar… wat vind ik ervan?

Elizabeth Gilbert - Stad van Meisjes

Mijn mening

Mijn God, wát een boek. Er zijn een paar boeken die je altijd bijblijven. Voor mij is dat de hele serie van Harry Potter, De waarheid over de zaak Harry Quebert en dit boek. Een van de fijnste en stomste dingen tegelijk is het gevoel als je een boek als Stad van meisjes uit hebt. Dolblij dat je het gelezen hebt en tegelijkertijd voel ik me oprecht een beetje leeg, omdat het uit is. En waar ik eerder zei dat ik zo blij was dat het een lekker dik boek is, kwam ik — toen ik de laatste bladzijde had omgeslagen — tot de conclusie dat ‘ie nog steeds veel te dun is. In het begin vond ik het wat langzaam op gang komen, maar dat is ruimschoots goedgemaakt. En aan het einde snap je het helemaal.

Stad van meisjes is een ode aan de vrouw. Aan dat je mag zijn wie je wil zijn. Dat je seks mag hebben én ervan mag genieten. Dat je mag dansen alsof niemand je ziet. En dat je mag dragen waar jij je fijn in voelt. Daarbij is het een ode aan persoonlijke groei. Je leert Vivian kennen als een jong meisje dat niet per se een eigen mening heeft. In New York ontpopt ze zich en aan het einde van het boek besef je hoe wijs deze vrouw is. Ruimdenkend. Zat bijna op mijn bank te juichen, omdat deze vrouw haar eigen geluk zo nastreeft. Naast dat het een fantastisch verhaal is om te lezen, heeft het ook echt lessen in zich waarvan ik vind dat we die allemaal zouden moeten leren.  ?

En dan heb ik het nog niet eens gehad over hoe dit boek geschreven is. Elizabeth laat het voelen alsof zo goed schrijven een fluitje van een cent is. De verhaallijn klopt, het taalgebruik klopt. Ik heb meerdere keren hardop gelachen en een paar keer bijna een traan weggepinkt. Elizabeth neemt je mee aan de hand — je hebt het idee dat je zelf achter de coulissen staat. Prachtig. Het is een bijzonder en een bijzonder mooi boek. Echt een aanrader. Zo’n boek dat ik over een tijdje weer uit de kast pak om opnieuw te lezen.

(Moet wel zeggen dat het gevaarlijk is om dit boek te lezen, want ik heb duizend zin om een ticket naar New York te boeken en daar hopeloos verliefd te worden.)

♥ Waardering: 10.

Elizabeth Gilbert — Stad van meisjes
Uitgeverij Cargo / 2019 / 9789403158204
Stad van meisjes is bij Uitgeverij Cargo te koop voor €24,99.

Jongens, ik hoor zo vaak van jullie dat jullie dankzij mij(n recensies) een boek hebben gekocht. Dus hoe leuk is het dat ik nu dankzij Uitgeverij Cargo twéé(!) exemplaren van Stad van meisjes weg mag geven? Ik ben zo enthousiast over dit boek dat ik er het liefst aan iedereen een zou geven, maar ja, je mag een gegeven boek niet in de achterflap kijken. Of zo. ?

Boek winnen?
1. Laat een reactie achter dat je meedoet en vertel me waarom jij dit boek wil lezen.
2. “Omdat jij het zegt” is vleiend, maar ik vind het heel tof als je juist iets zegt over de thema’s in dit boek of een ode aan de vrouw brengt.
3. Gebruik je echte e-mailadres, anders kan ik geen contact met je opnemen als je gewonnen hebt.
4. Ik kies op 18 november de winnaars, dus ga maar vast op je digitale deurmat liggen.

Inmiddels is de winactie afgelopen en hebben de winnaars bericht gekregen. Als je hebt meegedaan: bedankt!

(*) Dit is een samenwerking met Uitgeverij Cargo.

51 reacties

1. Ik wil graag meedoen! Uiteraard wil ik het boek dolgraag lezen en spreekt de achterflaptekst mij heel erg aan. Ik geef les in het voortgezet speciaal onderwijs: leerlingen met autisme, angststoornissen, ADD en andere internaliserende problematieken. Leerlingen moeten hun vmbo-diploma halen en een boekenlijst inleveren. Dat is nogal een dingetje af en toe. Het aanbod boeken sluit niet helemaal aan bij de belevingswereld van mijn kids. Gelukkig mogen daar ook vertaalde werken op komen te staan. Ik hoop stiekem dat áls ik het boek win, ik het boek aan de schoolbibliotheek kan doneren, zodat de meiden in het vierde leerjaar ook van dit boek kunnen genieten. Ik weet niet of het geschikt is voor de doelgroep, maar dat wil ik natuurlijk eerst zelf ervaren. Winnen zou tof zijn!

1. Thanks! Het is af en toe zó jammer: leerlingen komen vaak niet verder dan Oorlogswinter (prachtig boek, begrijp me niet verkeerd) en Ronald Giphart. Terwijl er zulke mooie pareltjes te krijgen zijn.

1. Wow klinkt leuk! Ik doe graag mee want ik ben een echte boekenjunk. Deze lijkt me ideaal om wat verder uit mijn comfort zone te geraken. Ik lees nu eenmaal graag chicklit en lig met die boeken in een deuk. De korte inhoud van dit boek heeft welmijn interesse gewekt. Lezen bezorgt me ontspannen momentjes nadat ik weer eens zwaar overwerkt geraak (jep, bijna dagelijks)

2. Dit boek lijkt me perfect voor een vrijdag avond, onder een dekentje op de bank. Ben aan het opkrabbelen na een burnout en heb het lezen weer helemaal ontdekt. Kom nu nog niet veel verder dan simpele feel good dingen maar wil weer meer. Weet alleen echt niet waar te beginnen. Mocht ik dit boek hier niet winnen ga ik zelf naar de boekwinkel want krijg van deze recensie zin om dit boek op te pakken en alles om me heen te vergeten.

3. Ahhh, dat klinkt echt als een fantastisch verhaal! En ik denk precies wat ik nodig heb om me ook weer zo vrij te voelen. Sinds ik terug ben in Nederland ben ik dat gevoel namelijk een beetje kwijtgeraakt en ik weet nog niet hoe ik daar verandering in ga brengen. Wie weet geeft dit boek me wat inspiratie!

4. Yesss hebben!!
    1. Ik ben 19 november jarig en ik HOU van verjaardagscadeaus (voel me altijd en zenuwachtige kleuter and I love it)!
    2. Ik word zo zen van boeken lezen, maar gun mezelf de laatste tijd de tijd niet. Als deze op de mat valt dan moet ik wel.
    3. Vrouwen zijn badass en awesome en #winning, dus elk boek dat dit als thema heeft is direct al top.

5. Wat tof dat je twee exemplaren mag weggeven! Ik doe graag mee, want het klinkt echt als een boek voor mij. Word heel blij van verhalen over persoonlijke groei, en al helemaal als die persoon een vrouw is. En dan ook nog eens een keer met New York als setting, mijn favoriete stad. Ben er nog nooit geweest, maar ken wel bijna alle tekst van Friends uit m’n hoofd :)
    Als ik je review zo lees doet dit boek me denken aan één van mijn favoriete boeken, Manhattan Beach van Jennifer Egan. Heb je die al eens gelezen? Ook een vrouwelijke hoofdpersoon die tegen de conventies van die tijd in gaat, rond dezelfde periode, en ook in New York. Aanrader!

6. Ook ik wil dit boek graag hebben en lezen. Als ik m hier niet win dan ga ik m sowieso kopen! Waarom? Omdat ik ruim 4 jaar bezig ben in een traject om mezelf meer lief te hebben, blij te zijn met mijn vrouw zijn. Ik heb drie jaar therapie gehad om hier stappen in te zetten en het gaat steeds beter echter is verbetering altijd mogelijk. Plus ik hou van Elizabeth Gilbert!

7. Oeeeh dit klinkt echt als een héél fijn boek dus ik wil ‘m graag winnen en als ik ‘m niet win ga ik hem wel kopen denk ik. Ik hou vooral van de boodschap “Stad van meisjes is een ode aan de vrouw. Aan dat je mag zijn wie je wil zijn. Dat je seks mag hebben én ervan mag genieten. Dat je mag dansen alsof niemand je ziet. En dat je mag dragen waar jij je fijn in voelt. Daarbij is het een ode aan persoonlijke groei.”
    Ik heb daar ook altijd wel moeite mee gehad en ik ben dat nu ook meer en meer aan het loslaten, die belemmerende gedachten.

8. Ik zeg nooit nee tegen boeken, haha. Maar de omschrijving van het boek klinkt fantastisch! Ergens heeft het iets weg van The Greatest Showman vind ik? En alles van Liz wat ik heb gelezen vind ik tof. Eat, pray, love is een van mijn favorieten ook.

9. Het lijkt me heerlijk om me weer een keer te verliezen in een boek. Door mijn burnout heb ik de concentratie van een vaatdoek… Ik kom er graag achter of mijn aandachtsboog alweer iets langer is :-)

10. Wauw, dat klinkt wel als een heel mooi en bijzonder boek. Alleen al door jouw enthousiasme wil ik hem graag lezen. Van Eat, Pray, Love heb ik ook ontzettend genoten, dus ik verwacht dat ik dat van dit boek ook zeker ga doen! Overigens zie ik ook heel veel mooie reacties waarvan ik denk ‘jij verdient het’. Ik ga hem in ieder geval sowieso wel aanschaffen want je hebt me heel erg nieuwsgierig gemaakt.

11. Normaal absoluut niet van de winacties, maar dit boek lijkt erg mooi aan te sluiten bij waar ik nu zo mee bezig ben! Ik kwam na een heftige zwangerschap / bevalling in een diep dal terecht en ben nu keihard aan mezelf aan het werken en aan het groeien. Zo gek, ik leer nu pas dat ik er mag zijn en dat mijn gevoelens van waarde zijn. Wat is dat moeilijk voor mij, waarde aan mezelf toekennen! Mijn therapie helpt me hierbij, maar ik denk dat dit boek me ook veel inzichten kan brengen. En laat lezen nou net op mijn lijstje met self-care momenten staan ?

12. Heb jij even een #dreamjob! Boeken lezen én weg mogen geven!
    Ik hou echt van Liz Gilbert… (door dat ik haar al geruime tijd online stalk mag ik haar Liz noemen…) ze was enige tijd geleden in Utrecht, helaas moest ik toen naar mijn eigen #dreamjob dus kon ik er niet bij zijn. Eat, pray, love was natuurlijk al fantastisch, en ik lees alleen maar goede verhalen of dit boek. Verder is het natuurlijk bijna sinterklaas… Dus ik zou heel graag met een zak pepernoten en chocolaatjes op de bank genieten van de donkere dagen!

Ps: en omdat jij het zegt natuurijk!

13. Ik stond vanmiddag in de boekhandel te twijfelen bij dit boek. Er liggen nog best veel boeken te wachten.. daarom niet gedaan. Ik ben al goed bezig met de thema’s in dit boek (zelfstandigheid, schijt hebben, doen waar je zin in hebt en achter staat, dit is ook een reden waarom ik je volg, herkenning)dus het zal me alleen maar sterken in mijn overtuiging denk ik. Dus, ik doe mee!

14. Ik heb heel erg genoten van Eten, bidden, beminnen, nu wel benieuwd naar Stad van meisjes. Ik wil het graag lezen!

15. Wat lijkt me dit een heerlijk boek! Sowieso enorm geïnteresseerd in alles rondom feminisme en persoonlijke ontwikkeling én toevallig is lezen een van mijn grootste hobby’s. Vooral boeken met een mooie boodschap spreken mij heel erg aan. Een lekker dik boek is zeker geen vervelend idee in de aankomende wintermaanden ?

16. Een ode aan de vrouw.
    Dat zie je niet zo gauw.
    Ik zou graag willen winnen.
    Dan geef ik het boek daarna aan mijn vriendinnen.

17. Ik verlang ernaar weer verliefd te worden. En dan echt op iemand waar mijn hart naar verlangt. Ik vind het zo fijn om zulk soort boeken te lezen en steeds meer te voelen wat het is dat mijn hart verlangt…
    Altijd fijn als iemand (in een boek) je nog meer kan inspireren om echt jezelf te zijn, zelfs als dat zo spannend is als in de liefde… dusja, daarom lijkt het me fantastisch om dit boek te lezen :)
    Dankjewel voor het delen en inspireren <3

18. Wauw, dit boek stipt zoveel dingen aan waar ik nu mee bezig ben! Heb net mijn baan opgezegd om eindelijk wat ruimte te voelen mijn eigen weg te gaan. Ben zo opgelucht dat ik deze stap aan het zetten ben en tegelijkertijd vind ik het echt enorm spannend.. Ik lees graag het verhaal van Vivian voor inspiratie en bemoediging. Dankjewel voor het delen en organiseren van deze leuke winactie!

19. Ik heb Stad van meisjes al gelezen en toch doe ik mee aan je winactie! Dit boek MOET in mijn kast staan, naast de andere boeken van Elizabeth Gilbert die ik al heb. I love her schaamteloosheid, heb veel van haar geleerd over ´durf te zijn wie je bent´en voel me mede dank zij haar lekker in mijn lichaam. Ook props voor mijn nieuwe vriendje, met wie ik samen kan genieten van mijn lichaam :-) Hoera.
    Meteen neem ik hier even de ruimte om je te bedanken voor je blog en website Lenneke! Ik ben ook bezig tekstschrijver te worden en heb er veel aan. Groetjes!

20. Laten we eerlijk zijn: een vrouw is gewoon niet makkelijk. Je doet het nooit goed, je verdient te weinig en jongens breken je hart nog sneller dan dat je tot 3 kan tellen. Soms is het wel fijn om te weten dat je niet alleen bent en dat je er mag zijn, extra fijn als dit niet uit de mond van je moeder of beste vriendin komt.
    Ik houd van lezen, maar zit al heel lang te wachten tot een boek me weer meesleurt, wellicht is dit het boek dat me weer in een fantasiewereld laat leven?

21. Yes! Overal stapels boeken in huis liggen, daar wil ik deze ook nog wel bij adopteren….Lezen is heerlijk en de boeken van haar lezen makkelijk weg, maar zijn toch inspirerend en met diepgang. Ze neemt je mee in haar eigen ontwikkeling en levensreis, hou ik van ?

22. Recencie en samenvatting boek triggeren mij!
    En boek dat het verhaal vertelt van de ‘evolutie’ en ontwikkeling van de vrouw. Naar zelfstandig zijn en groei. Doen wat je wil en blij van wordt.
    Dat vindt ik mooi om te lezen en maakt mij zeker nieuwsgierig om dit wederom mooie Gilbert-boek te lezen??

23. Recensie en samenvatting boek triggeren mij!

24. Waarom ik dit boek graag zou willen winnen? Omdat ik zelf grote stappen aan het maken ben in het wie ben en ik wat wat wil ik proces. Wie weet zorgt dit boek voor inspiratie en nog meer motivatie! Enne, New York! <3

25. Dit lijkt me een heerlijk boek om me in de aankomende kerstvakantie mee in huis op te sluiten. Hoe dikker hoe beter. De thema’s zijn ook de thema’s waar ik mee bezig ben: lekker mezelf zijn, schijt hebben aan wat ik (als vrouw) zou moeten doen, wie ik zou moeten zijn en zou moeten nastreven. Ik ben ik??

26. Dit boek klinkt erg leuk! Ik houd sowieso van lezen en ben momenteel herstellende van een operatie dus heb in de maand november lekker veel tijd om te lezen. Ik woon zelf tijdelijk voor werk in een klein dorp, maar mis het stadse leven soms, dus lijkt me heerlijk me in dit boek te verdiepen. Daarnaast merk ik dat ik er soms nog steeds niet helemaal uit ben wie ik zelf wil zijn en wat mensen om me heen van me verwachten. Dit hele proces van jezelf terugvinden, je eigen verhaal hervertelling en leven vanuit wat voor jouw goed voelt is iets wat me al een tijdje bezig houd maar waarin ik nog steeds kan groeien, daarom lijkt dit boek me interessant.

27. Ooo, dat klinkt nice! Ik zou dit boek willen winnen, omdat ik eigenlijk niet zo’n fan ben van Elizabeth Gilbert en ik haar graag een tweede kans zou geven naar aanleiding van jouw razend enthousiaste recensie. En natuurlijk YES voor boeken over stoere vrouwen die onorthodoxe keuzes maken!

28. Als je zo omschrijft, waarom zou ik het boek dan niet willen winnen?
    Ik hou heel erg van lezen omwille van de inzichten die het me meestal oplevert. Dat gebeurt uiteraard bij non-fictie boeken, maar soms nog veel meer door fictie en dit klinkt als een boek dat ik momenteel wel eens nodig zou kunnen hebben in mijn leven.
    Daarnaast hou ik ook heel erg van dikke boeken die niet dik genoeg blijken te zijn, dat had ik bijvoorbeeld ook bij ‘Een klein leven’ dat ik vorig jaar las en nog altijd 1 van mijn toppers is. Hopelijk kan ik dit boek aan het lijstje toevoegen.

29. Wat gaaf dat je 2 boeken mag weggeven. Ik doe heel graag mee!
    Sinds ik anderhalf jaar thuis zit, ben ik bezig met alles wat te maken heeft met zelfontwikkeling dus ook mezelf, als vrouw omarmen. Dat heb ik voorgaande jaren absoluut niet gedaan! En als het dezelfde auteur is als eat, pray, love, dan moet het een verdomd goed boek zijn! Daarnaast als dit boek gelijk staat, qua onthouden, als Harry Potter dan is het tijd om in mijn Harry Potter outfit dit boek te lezen

30. Een gevaarlijk boek met een geweldige cover? I’m sold, and I’m in ;) Het vechten voor je eigen vrijheid en toekomst in de tijd is voor mij eigenlijk nog maar een jaartje een onderwerp waar ik graag naar luister. Sinds een jaar schrijven mijn nicht Joke en ik aan de biografie van onze oma, die op haar 36e (na vijf kinderen, de oorlog en de Watersnoodramp) toch nog haar rijbewijs haalde. Dat zoiets in die tijd niet gebruikelijk was, is nu raar om over na te denken. Het was zó anders. En dat inspireert en motiveert me om door te gaan.

31. Jaaaaaa, ik doe mee! :D

Ik ben dol op Elizabeth Gilbert. Leerde haar kennen ten tijde van de hele Eat Pray Love hype. Ik heb niks met dat soort hypes, maar niet veel later kreeg ik Eat Pray Love cadeau en bleek dat hele boek zo slecht nog niet te zijn. Vervolgens kreeg ik via iemand anders Het Hart van alle Dingen cadeau (ook van Elizabeth Gilbert) en dat vond ik een teken. Twee mensen mij die los van elkaar een boek van dezelfde schrijfster geven. En ik krijg bijna nooit boeken… Dus toen Big Magic verscheen besloot ik zelf maar eens naar de boekenwinkel te gaan. ;)

Dat boek heeft mijn kijk op creativiteit, en op mijzelf, voorgoed veranderd. Voorheen zag ik creativiteit als een “nice to have”, maar ook als iets dat nutteloos en onpraktisch is. Zonde van je tijd en (dus) voornamelijk weggelegd voor rijke, artistieke typetjes uit de grote stad. Niet als iets dat bij mij hoorde. Iets waar ik zelfs goed in zou kunnen zijn. (Ik? Talent? Huh?)

En ondertussen was ik mezelf bij de overheid in een baan aan het proppen die de mijne niet was. Dikke ellende. Nu zit ik al ruim een jaar zonder vast werk – vandaar dat ik “Stad van Meisjes” nog niet zelf gekocht heb – maar in dat jaar heb ik mijn blog aardig opgepoetst en op de rails gekregen. Ik heb een tattoo laten zetten. Geen relaties gehad, maar wel seks. Hopeloos verliefd geworden, dat ook…

Toch ben ik voor mijn gevoel nog niet half zo vrijgevochten als ik zou willen zijn. Zo sterk als Vivian (en Elizabeth). En daarom zou ik graag haar verhaal lezen.

32. Ja hoi! Hier meld ik mij.

Het lijkt mij een zo’n interessant boek, omdat ik denk er veel van te kunnen leren. Dit omdat ik de laatste tijd erg bezig ben met mijn ontwikkeling, als in de juiste keuzes maken, vallen en opstaan, maar bovenal; doen wat ik zelf wil! Dit vind ik nog best lastig.

Als ik dit zo lees dan denk ik dat het boek mij daarin een stukje opweg kan helpen. Ik zou het met alle plezier (oh en heel veel liefde!!) graag willen lezen!

33. Man wat hou ik van haar boeken! Helemaal verliefd! Haar boeken, ben nu toevallig Eat Pray Love aan ‘t lezen, inspireren me ontzettend. Ze laat me zien dat helemaal niet erg is als je nog niet precies weet wat je nou wilt, iets dat deze 17-jarige dame echt nodig had om te horen. Elizabeth Gilbert inspireert me en laat me zien hoe leuk en geweldig schrijven, reizen en lezen zijn. Ik ben heel nieuwsgierig naar haar nieuwe boek en hoop er net zoveel van te leren als van haar andere boeken. ( De verfilming van haar boek ‘Eat Pray Love gaf me het extra zetje en zelfvertrouwen dat ik nodig had voor mijn solo-trip naar Bali, waarvan ik ontzettend genoten heb en net twee weken terug ben!) Ik ben gek op haar boeken en schrijfstijl en ben benieuwd waar dit nieuwe boek me zal brengen!

34. Oeh ik doe graag mee! Allereerst omdat ik echt weer zin heb in een boek om me helemaal in te verliezen, dat is echt al lang geleden. En het thema spreekt me ook zeker aan: ik zie mezelf als beginnend feminist en wil zoveel mogelijk lezen over alles wat hiermee te maken heeft. Dit boek lijkt zeker aan thema’s te raken die ook bij feminisme horen: zijn wie je wil zijn, seks hebben met wie je seks wil hebben. Dus ja, ik ben super benieuwd naar dit boek (oké ook omdat ik altijd super enthousiast word van jouw boeken-reviews).

35. Ik ben heel benieuwd naar dit boek. Ik hou van fictie met een inspirerend hoofdpersonage, liefst een vrouw. Ik heb het gevoel dat ik hier vaak meer van opsteek dan van die massa “zelfhulpboeken” die er tegenwoordig verschijnen. Plus, ik ben fan van Elizabeth Gilbert. Haar columns in Happinez zijn ge-wel-dig! Haar boek Big Magic is volgens mij ook echt iets voor jou.

36. Heel erg graag, ik zit in een jaar dat ik heel erg met mijn persoonlijke groei bezig ben. Iedereen om me heen werken heel fijn samen om mij te helpen aan persoonlijke groei. Zodat ik kan zijn wie ik wil zijn en dat dat gewoon mag.

37. Jaa? dit boek zou ik heel graag willen winnen om hem cadeau te kunnen geven aan een vriendin. Omdat ik haar zo’n mooi mens vind en zij, net als in dit boek wordt omschreven, steeds meer voor zichzelf kiest. Ik weet zeker dat zij dit boek met heel veel plezier zou lezen. Ps. Ze moet me wel van te voren beloven dan om niet naar New York te emigreren, het kan ook te gek?

1. Hoera, je hebt gewonnen! Ik heb je een mailtje gestuurd — wil je mij je adresgegevens sturen? Dan zorg ik ervoor dat het boek jouw kant op komt. Dank je wel voor het meedoen!

38. Aah lijkt me supergaaf! Ik zou hem heel graag willen lezen en in m’n nieuwe boekenkast willen zetten naast het schilderij dat ik heb gemaakt als ode aan Elizabeth Gilbert. ? Big fan! Ook van jou en jouw heerlijke schrijfstijl en pure oprechtheid trouwens. ?

39. Ik vond Eat Pray Love een prachtig en inspirerend boek en ben erg benieuwd naar dit boek van Elizabeth Gilbert. Ik kan er een heel verhaal omheen bedenken, maar dit is gewoon de reden!

40. Ik was tot een jaar geleden nogal vaak te vinden in een echte mannenwereld (Techniek) en heb me daar enorm door laten beïnvloeden. Ik heb mezelf een heleboel beperkingen opgelegd. Zo heb ik geleerd: geen rokjes te dragen. Überhaupt niet te laten blijken dat je vrouw bent. One of the guys is altijd beter.. Tijdens mijn zwangerschappen vooral weinig te laten blijken hoe het voelde. Sowieso is gevoel delen een no-go geworden.
    Nou ja, ondertussen doe ik mijn best om mijn vrouwelijkheid weer te omarmen. Dat gaat met vallen en opstaan. Maar een boek als deze, ‘Een ode aan de vrouw’, klinkt als een heel fijne stap!

41. Ik doe heel graag mee! Ik ben een boekenjunk en heb tot nu toe alleen Big Magic van Elizabeth Gilbert gelezen ? Odes aan vrouwen zijn er wat mij betreft noooit genoeg.

42. Ik doe graag mee! Ik lees bijna nooit boeken, omdat ik mezelf de tijd er niet voor gun, of de smoes heb te druk te zijn. Wel lees ik bijna elke dag je blog. Omdat jij heel veel leest, ben ik dubbel zo nieuwsgierig naar dit boek, omdat je er zo enthousiast over bent! Afijn, met een Duitse Herder aan je voeten lukt het jou prima, dus hier met twee Duitse Herders aan mijn voeten moet het dan dubbel zo goed lukken toch?!

43. Allereerst: De waarheid in de zaak Harry Quebert. Ja! Één van mijn favoriete boeken ooit. Storytelling done right. Zo adembenemend mooi.

En twee: ik doe graag mee aan je winactie. Als ik een ode aan de vrouw mag geven, dan denk ik even aan mezelf. Dit jaar ben ik alleenstaande moeder geworden, maar heb ik me kranig gehouden en zelfs vorige week een nieuwe baan veroverd. Best een beetje trots op mezelf, en een goed boek is áltijd leuk!

44. Op de valreep!
    Ik wil dit boek graag lezen omdat ik nooit genoeg goede voorbeelden kan krijgen van mensen die zijn wie ze willen zijn en vooral dat het ook helemaal ok is dat ze zo zijn! Dat helpt vast en zeker bij het meer houden van mezelf.
    Daarnaast raadpleeg ik altijd jouw recensies om te kijken welk boek ik moet gaan lezen, want de boeken die jij goed beoordeelt vind ik vaak erg fijn. Je hebt me nog nooit teleurgesteld ;-). En deze krijgt een 10! Als ik niet win dan koop ik ‘m. Beloofd!

1. Hoera, je hebt gewonnen! Mail je mij je adresgegevens? Dan zorg ik ervoor dat de uitgever je het boek stuurt. Dank je wel alvast!