Nunu Kaller - Fuck Beauty

fuck beauty!

Noem bodypositivity en een boek in één adem en ik ben verkocht. Van de uitgever kreeg ik Fuck Beauty! van Nunu Kaller (lóve deze naam!) opgestuurd en ik was bij voorbaat enorm enthousiast. Op de bank nestelen, deken over me heen, kaarsje aan, brommende hond naast me en lezen maar. Is dit boek een aanrader of zeg ik fuck Fuck Beauty!? (Ik ga nu heel de tijd passief-agressief overkomen als ik een vraagteken achter de boektitel wil zetten, maar ja, daar kan ik ook niks aan doen.)

Over het verlangen naar perfecte schoonheid en waarom het ons ongelukkig maakt

Fuck Beauty! is er voor iedereen. Of je nou te dik, te mager, te lang, te klein of juist ‘precies goed’ bent. Mannen en vrouwen van over de hele wereld zijn niet tevreden met hoe ze eruitzien en dat is ook Nunu Kaller niet vreemd. In Fuck Beauty! lees je hoe Nunu worstelde met haar onzekerheden, waarom ze altijd dacht dat ze niet goed genoeg was en waarom ze geobsedeerd is door het perfecte lichaam. Ze neemt je op een eerlijke manier mee op reis langs urgente en actuele onderwerpen. Het eindpunt? Liefdevoller met je eigen uiterlijk omgaan.

Nunu Kaller - Fuck Beauty

Maar wat kunnen we ertegen doen?

Dit is zo’n boek waarvan ik niet precies weet wat ik erover moet zeggen. Ik vind het geen steengoed boek, door de manier waarop het geschreven is en doordat ik de inhoud grotendeels (en dan écht grotendeels) al kende door het boek Body Positive Power van Megan Jayne Crabbe. Dat zou ik nog niet eens zo heel erg vinden, als het een andere invalshoek heeft of als Nunu andere, concrete tips zou geven. Mocht je het boek van Megan niet gelezen hebben, dan kijk je waarschijnlijk met heel andere ogen naar Fuck Beauty!.

Wat we precies kunnen doen tegen het verlangen naar schoonheid (en of dat er nou echt helemaal is), weet ik eigenlijk nog steeds niet na het lezen van Fuck Beauty!. In Body Positive Power krijg je heel veel tips om van je lichaam te leren houden. Zulke praktische informatie miste ik echt — met name door de tekst die voorop het boek staat. Nogmaals: ken je Body Positive Power niet, dan zit je waarschijnlijk met je oren te klapperen en maakt Fuck Beauty! veel meer indruk op je.

De schrijfstijl is wel oké: Nunu maakt grapjes (niet per se de origineelste, maar goed, ik lach ook nog steeds om die mop van de mummy — ingewikkeld, hè?), ze lijkt eerlijk en ik had zeker geen moeite om er doorheen te komen. Het is in dat opzicht prima leesvoer, vind ik, maar hoger dan een 7 kom ik echt niet. Al met al geen afrader — al zou ik het ook volkomen begrijpen als je liever een ander boek koopt als je maar twee tientjes te besteden hebt.

(Kan trouwens iemand me uitleggen wat het ‘ding’ is met ‘fuck’ in je boektitel?)

♥ Waardering: 7.

Nunu Kaller – Fuck Beauty!