Megan Jayne Crabbe - Body Positive Power

body positive power

Met mijn missie om meer zelfliefde de wereld in te krijgen, ben ik natuurlijk een trouwe volger van @bodyposipanda. Dit account is van Megan Jayne Crabbe: een vrouw die, volgens haar eigen bio, houdt van praten over bodypositivy, feminisme en hoe honden beter zijn dan mensen. Kan niet anders dan het hartgrondig met haar eens zijn. Ze bracht een boek uit en zodra het in het Nederlands beschikbaar was, heb ik het gekocht. Verslonden ook, trouwens.

Waar Body Positive Power over gaat

Geluk heeft helemaal niets met je kledingmaat te maken. Toch zijn we ervan overtuigd dat we pas écht gelukkig — of in ieder geval gelukkiger — zijn als we ons streefgewicht behalen, eindelijk een blokjesbuik hebben of als die taille net wat centimeters smaller is. We zien massaal ons lichaam als probleem. Maar het is niet ons lichaam dat het probleem is; het is de manier waarop we geleerd hebben naar onszelf te kijken. Het probleem is dat we denken dat er één ideaal lichaam bestaat.

Megan Jayne Crabbe pleit in Body Positive Power voor een wereld waarin we íedere lichaamsvorm vieren. Met haar scherpe humor en directe schrijfstijl — alles ondersteund door resultaten uit wetenschappelijke onderzoeken — probeert ze voor elkaar te boksen dat alle vrouwen van hun lichaam houden. Dat we ons niet meer gedwongen voelen een bikinibody te hebben. Kortom: een krachtige oproep tot actie en een gids tot het houden van jezelf.

Megan had sinds haar vijfde problemen met haar zelfbeeld. Ze probeerde haar hele jeugd lang af te vallen en kreeg op haar veertiende de diagnose anorexia. Ze herstelde, maar begon aan een periode eindeloos diëten, binge-eten, afvallen en weer aankomen. Toen ze bodypositivity ontdekte, veranderde alles. Nu is ze vastberaden zo  veel mogelijk mensen de waarheid te vertellen: we zijn goed genoeg zoals we zijn.

Ben ik Body Positive Power-positief?

HELL YES! Dit boek is één van de beste boeken die ik ooit las. Al sinds jongs af aan heb ik problemen met mijn zelfbeeld gehad: te dik, te kleine borsten, te stevige bovenbenen, putten in mijn te dikke billen, knappe kin. Het was niet veel soeps, dacht ik altijd. Al voordat ik dit boek las, was ik bezig met het verbeteren van mijn zelfbeeld. Maar oh, wat heeft Megan me erbij geholpen. Je leest bijvoorbeeld in het boek dat diezelfde putten pas sinds een jaar of veertig ‘een gebrek’ zijn. Die kuiltjes op je benen zagen we altijd als een normale variatie van de vrouwenhuid. Tot Nicola Ronsard, eigenaresse van een schoonheidssalon in New York, in Vogue beschreef wat voor misvorming dat is. Ze schreef er een boek over en daarna waren we massaal overtuigd: nóg iets aan ons lichaam dat niet klopte. Ik vond dat heel verhelderend: hoe kan een lichaam wat we eerder heel normaal vinden, nu ineens zó slecht zijn? Dat slaat nergens op. Het opende ook mijn ogen als we het hebben over de dieetcultuur. Dat meisjes van acht al aan het diëten slaan, om maar ‘mooi’ te kunnen zijn. Hoe verknipt is dat? En waarom bestaan er eigenlijk zó ontzettend veel diëten? Als er één zou werken, hadden al die anderen niet hoeven bestaan. Alles in dit boek heb ik praktisch juichend gelezen. (Wat dan wel ontzettend goed is voor je calorieverbranding. GRAPJE.)

Ook de praktische tips die Megan geeft, vond ik heel fijn. Dat zijn tips zoals je ze hieronder ziet.

— Neem eens wat extra tijd als je je aankleedt en ga naar je spiegel. Ga zitten, ontspan, adem in en breng je lichaam tot rust. Concentreer je niet op alles wat je lelijk vindt, maar kijk alleen maar naar hoe je lichaam zich vormt. Kijk eens naar je buik. Lijkt het op geplooid zijde? Rijst je buik als een prachtig berglandschap? Zie je juist rimpels, zoals wanneer de golven over het zand stromen? Blijf denken aan hoe mooi je dit vindt als je het ergens op de wereld ziet. Waarom zou het minder mooi zijn op jouw lichaam? Ook jij bent een natuurkracht.
—Raak jezelf aan. Je buik. Doe niet alsof je buik niet bij je hoort, maar raak hem voorzicht aan. Denk niet aan hoe je buik zou moeten voelen, maar voel. Hoe zacht het is, als er een hoofd op zou liggen. Hoe uniek je bent. Je bent prachtig. Pijnig jezelf niet, behandel je lichaam met vriendelijkheid.

Serieus, doe jezelf een plezier en lees dit boek, als je dat nog niet gedaan hebt. Je zal jezelf (en Megan) dankbaar zijn voor de realisatie dat je mooi bent. Goed genoeg. En nooit te veel.

♥ Waardering: 10.

Megan Jayne Crabbe – Body Positive Power