Marnix Pauwels Iedereen is mooi

iedereen is mooi

Cadeautjes krijgen is leuk en als het een boek is, kan ik mijn geluk niet op. Ik kreeg Iedereen is mooi van Marnix Pauwels voor mijn verjaardag (wat al een tijdje geleden is, dat klopt) en ik ben er zo blij mee! Ik vond het zonde om het boekje in één keer uit te lezen, dus ik las elke ochtend een paar versjes. Ik heb voor meer rust in mijn hoofd namelijk een nieuw ochtendritueel en daar horen mijn telefoon en sociale media niet bij. Nu las ik laatst ergens dat 6 minuten per dag lezen je stress aanzienlijk vermindert, dus, nou ja, één en één is twee.

Iedereen is mooi

Als je Marnix Pauwels op Twitter volgt, weet je dat hij geregeld gedichtjes schrijft. Iedereen is mooi is dan ook een gedichtenbundel. Op de achterflap staat dat de gedichten van Marnix kleine cadeautjes zijn. Het is een drukke wereld, maar de versjes zijn eilandjes van hoop en rust. Marnix heeft het over dagelijkse emoties, helder en simpel, verpakt in een doosje van letters. Alles komt aan bod, van moed tot verdriet en van verliefdheid tot wanhoop. Veel gevoel, weinig drama. Want iedereen is mooi, zonder iemand uit te sluiten.

Recensie Marnix Pauwels Iedereen is mooi

Dit vind ik van de gedichtjes van Marnix Pauwels in Iedereen is mooi

Ik ben echt dol op de gedichtjes van Marnix. Ze zijn vaak simpel (op een heel positieve manier) en lekker kort. In veel van zijn gedichtjes herken ik iets, dus ik word elke keer weer geraakt. Het lijkt dan alsof Marnix tegen of over je praat en daar houd ik wel van. Wat ik echt heel treffend en mooi vond, is dat ik het boekje random ergens opensloeg en dit het allereerste versje was dat ik las:

“Je denkt in veel te grote stappen
en wil in veel te korte tijd
de godvergeten wereld snappen
raak eerst je onrust nou maar kwijt”

Het is een boekje dat je makkelijk pakt en wat heel leuk is om cadeau te doen! (Dat deed ik dan ook.) De versjes zijn opgedeeld in verschillende thema’s: misverstanden, woorden, de ander, vertrouwen, niets doen, zielsverwant, angst en compleet. Ik denk dat daar voor iedereen wel wat bij zit! Nou ja, om een lang verhaal kort te maken: ik ben fan en hoop dat Marnix lang doorgaat met het schrijven (van versjes). Ik las trouwens eerder al een ander boek van Marnix Pauwels: Vrij en ook daar schreef ik een recensie over.

Marnix Pauwels – Iedereen is mooi
Uitgeverij Water / 2017 / 9789492495259
Iedereen is mooi is bij Bol.com te koop voor €12,50.