Recensie Lessen van een samoerai - Bjorn Aris

lessen van een samoerai

Ondanks dat ik niet van veel spullen in huis houd, houd ik wél van boeken. Dus als je mij benadert met de vraag of ik een boek dat me interessant lijkt wil ontvangen, dan zeg ik volmondig ‘ja’. Zo ook tegen dit boek: Lessen van een samoerai van Bjørn Aris. Iets dat een ultieme gids voor een zinvol bestaan belooft te zijn, hoort wel in mijn boekenkast. Ik ontving het boek, kroop ermee op de bank en het is nu tijd om erover te delen. 🥰📚

Lessen van een samoerai, de ultieme gids voor een zinvol bestaan

Een goede vraag op de achterkant van het boek: als een theekopje breekt, is het dan onbruikbaar? In Japan vinden ze van niet — daar repareren ze een breuk met goud- of zilverkleurige lak. ‘Kintsugi’ noemen ze dat herstellen van keramiek. Klinkt al net zo mooi als dat ‘t is. In Lessen van een samoerai deelt Bjørn Aris zijn lessen uit de Oosterse zenfilosofie en het bedrijfsleven. En Bjørn is niet zomaar iemand die dit doet — hij is iaido sensei, public speaker en coach. Hij helpt je om anders naar jezelf en het leven te kijken. Zodat je kan ontspannen en contact maakt met wie je echt bent. Niet werken mét kracht, maar vánuit je eigen kracht. Als een moderne samoerai gebruik je je energie efficiënt, zowel thuis als in je carrière. Want waarom niet gelukkig én succesvol zijn? (Je ziet: het begint én eindigt met een goede vraag.)

Dit vind ik van het boek van Bjørn Aris

Om maar te beginnen met wat je meteen ziet: wat een prachtig vormgegeven boek! Ik weet wel dat we een boek niet bij its cover moeten judgen, maar ik doe het lekker toch even. Er is duidelijk over nagedacht en wat mij betreft ook heel erg mooi uitgevoerd. Ik hou er wel van als dingen zo mooi samenkomen. Maar goed, je gaat het boek ongetwijfeld niet alleen voor de looks kopen, dus tijd om het te hebben over de inhoud!

Bjørn snijdt (haha) in zijn boek interessante onderwerpen aan. Alles is gerelateerd aan de Japanse zwaardvechtkunst en is bedoeld om je te helpen een leuker, productiever en zinvoller leven te laten leven. De lessen van het zwaard brengen je volgens Bjørn meer vrije tijd, focus, bewustzijn, creativiteit, overzicht, innerlijke kracht, plezier en minder angst. Als je me al langer volgt, weet je dat dit ook precies de dingen zijn waar ik me mee bezighoud.

Lessen van een samoerai leest fijn, al heb ik soms moeite met de Japanse termen. Ligt meer aan mij dan aan het boek, want in het boek wordt alles goed uitgelegd en staat de vertaling er vaak in haakjes achter. Ook niet per se erg, aangezien ik het boek nog een keer ga lezen — het is ook wel bedoeld om je aan het denken te zetten en dat is precies wat het doet. Het is zo’n boek dat bij de eerste keer lezen voor heel veel ‘áha!’ zorgt en bij een tweede keer lezen nog veel meer mooie boodschappen blijkt te bevatten. Prima te doen ook om Lessen van een samoerai vaker te lezen, want het is geen dikke pil. Een fijne, handzame gids. Het laat stukjes op hun plek vallen. Dit, gecombineerd met concrete kijk- en doe-tips, maakt het echt een fijn boek.

Wat me is bijgebleven en wat ik met liefde onderstreep, is dit stukje. Wat ook wel de strekking is van Lessen van een samoerai:
“Er wordt ons verteld wat succes is, wat hoort en niet hoort, wat er van ons wordt verwacht. Maar kijk waar dat toe leidt? Ik nodig je uit om zelf te ontdekken, zelf te ervaren wat goed voelt voor jou. Niet omdat het de norm is in de maatschappij, maar omdat het is wie jij bent.”

Al met al: een boek dat iedereen moet lezen. Want ik juich het alleen maar toe dat we beter voor onszelf zorgen, rust nemen, vertrouwen op wie je bent, voelen, met en vanuit je hart leven en beseffen dat we ook kunnen veranderen hoe we naar dingen kijken. (Nu wel zin om op een vechtsport te gaan en naar Japan te reizen.)

♥ Waardering: 8.

Bjørn Aris — Lessen van een samoerai, de ultieme gids voor een zinvol bestaan
Sakura Foundation / 2020 / 9789081927765
Lessen van een samoerai is bij Bol.com te koop voor €20.

Ik heb Lessen van een samoerai gekregen. Meer boekentips nodig? Een overzicht van al mijn boekrecensies tot nu toe vind je hier. Eerder weten welke boeken ik op dit moment lees? Volg me dan op Instagram.