Grip - Rick Pastoor

grip

Noem de woorden ‘boek’ en ‘slim werken’ in één zin en ik ben verkocht. Zo ook dit boek, want ik bestelde het sneller dan ik ‘Rick Pastoor’ uit kon spreken. Grip had meteen grip op me en binnen een paar dagen lag het al op mijn deurmat. Lekker voor me, hier kon ik me wel even mee vermaken. En daarna nog slimmer aan de slag dan ik al deed. Daar had ik wel oren naar. Ik volgde eerder al een cursus over productiviteit en dat wakkerde mijn ‘ik wil slim en efficiënt werken-vuurtje’ wel knap aan. Dus hop, op de bank ermee en lezen maar.

Eerlijk is eerlijk: het heeft echt heel lang geduurd voordat ik dit boek uit had. Op een of andere manier werd het wat ‘veel’ op een gegeven moment en ik merk elke keer opnieuw dat planningen in traditionele zin voor mij niet werken. En dan bedoel ik dus een hele dag volgepland met van acht tot negen wandelen met de hond, van negen tot tien mijn ontbijt naar binnen werken, koffie drinken en de mailbox naar nul brengen en daarna werk je in blokken van twee uur aan project A, B en C. Als ik dan geen zin heb ik project A, dan doe ik dus de hele dag niks en dat vind ik pas écht zonde van mijn tijd. Oké, genoeg gekletst — over naar Grip, het geheim van slim werken.Rick Pastoor - Grip

Grip, het geheim van slim werken

Grip — het boek dat belooft je slimmer te leren werken, groter te denken én je plannen te verwezenlijken. Stap voor stap. In dit boek deelt Rick Pastoor — je kan ‘m ook kennen als binnenbaas van het journalistieke platform Blendle — zijn persoonlijke werkmethode. Zijn aanpak is verrassend (en) praktisch en het helpt je rust te krijgen in en richting te geven aan je werkweek. Door je agenda, takenlijst en mailbox slimmer in te zetten, ontstaat er ruimte in je hoofd voor de grote plannen en levensdromen. Grip laat je zien hoe je ze realiseert.Grip - Rick Pastoor

Werk ik hier slimmer door?

Zoals ik net al schreef, heb ik er best wel lang over gedaan om dit boek uit te lezen. Sowieso zijn dit soort boeken echt boeken die ik alleen lees op momenten dat mijn hoofd ernaar staat en ik er echt zin in heb. Het grootste gedeelte van dit boek heb ik vrij vlot gelezen, maar het laatste deel bleef maar liggen. Nu heb ik het dan eindelijk uit en ik vraag me dus echt af waarom ik dit niet eerder (helemaal) las.

Sowieso: fan van de vormgeving. Ik vind het geel lekker fris, de illustraties fijn en de ‘post-its’ erg leuk gedaan. Maar goed, tien tegen een dat je daar het boek niet per se voor koopt. Grip leest lekker weg en dat is geen vanzelfsprekendheid bij businessboeken. Fijne schrijfstijl en alles is helder uitgelegd. Geen onnodig ingewikkelde termen, wel knap concreet en zo geschreven dat het toepasbaar is én dat je het wil proberen.

Maar goed, de hamvraag: werk ik hier slimmer door? JA. Wat van de tips die me daarbij helpen? Komen ze.

• We hebben niet op elk moment van de dag dezelfde energie, dus het is slim je taken daarop af te stemmen. Nu heb ik een lijstje met taken met het label ‘lage energie’. Van die dingen die precies heerlijk zijn om te doen als je geen puf meer hebt voor (creatief) denkwerk. Denk aan: foto’s maken voor een boekrecensie en ze bewerken.
• Taken duidelijk formuleren. Niet ‘Bestellingen’ opschrijven, maar ‘Twee bestellingen inpakken voor Truus en Elsa’. Helder wat je moet doen en hoeveel tijd het je kost.
• Niks meer in mijn hoofd bewaren. Tegenwoordig schrijf ik alles op of ik Whatsapp het naar mezelf als ik mijn notitieboekje niet bij de hand heb.
• Experimenteer met je werkweek. Volop mee bezig. Tegenwoordig sta ik weer vroeger op en ik ben er toch wel over uit dat ik dit het fijnst vind.
• Ken het verschil tussen belangrijk en urgent.
• Voel ik me overweldigd, dan schrijf ik al mijn taken uit. Meteen meer rust in mijn hoofd, overzicht, grip (?) en het gevoel dat het best meevalt.

Ja, blij met dit boek. Aanrader voor iedereen die meer uit zijn tijd wil halen, zonder zich uit de naad te werken. Ik heb me net ingeschreven voor de nieuwsbrief en ik ga het boek serieus over een maand ofzo nog een keer lezen, omdat ik denk dat ik dan nog veel meer nieuwe dingen lees, opsla en in de praktijk ga brengen. Nu al zin in. Ik zal jullie via Instagram op de hoogte houden.

Rick Pastoor — Grip, het geheim van slim werken
Uitgeverij NZ / 2019 / 9789023496939
Grip is bij Bol.com te koop voor €18,99.