Kerstmis in het duincafé

kerstmis in het duincafé

Sommige mensen van uitgeverijen kennen je zo goed, dat ze meteen weten dat een bepaald boek waarschijnlijk wel iets voor jou is. Ik kreeg Kerstmis in het duincafé via de uitgever (dank je wel, Claudia!) — niet alleen omdat ze me graag een cadeautje wilden geven of omdat er een schattig hondje op de voorkant staat. Ook omdat het een goed boek schijnt te zijn. Funfact (of eigenlijk niet-funfact):  het boek kwam binnen toen ik er niet was en mijn hond maakte de envelop alvast voor me open, waardoor er een klein hapje uit de rug van het boek is. (Mensen die mij kennen weten dat mijn boeken altijd volledig onbeschadigd en dus zelfs zonder vouwen in de rug in de kast staan, dus ik moest heel even slikken. Maar ja, word jij maar eens boos op puppy-ogen. Precies.) (Note to self: koop een pakketbrievenbus.)

Kijk nou hoe leuk dit is… Kerstmis in het duincafé Kerstmis in het duincafé - Debbie Johnson

Kerstmis in het duincafé: een boek als een kop warme chocolademelk met slagroom — hartverwarmend en vrolijkmakend

Kerstmis in het duincafé is het vervolg op ‘Zomer in het duincafé’, maar is wel helemaal zelfstandig te lezen. Het verhaal draait om de cynische Becca Fletcher, die een hekel heeft aan onder andere kerst. Ze komt terecht in het Duincafé, waar niet alleen het heerlijkste eten wordt geserveerd, maar waar ook iedereen altijd hartelijk welkom is. Becca vond kerst altijd al stom, maar dit jaar moet ze het wel vieren. Haar zus Laura nodigde haar namelijk uit om de feestdagen door te brengen in het Duincafé. Becca verwacht lauwe chocolademelk en flauwe kerstfilms. Wat ze niet weet is dat het Duincafé een heel bijzondere plek is. Zo’n plek waar gebroken harten helen, nieuwe liefdes ontstaan en waar kerstwonderen écht gebeuren. Zelfs bij Becca.

Kerstmis in het duincafé recensie

Is dit boek ook een feestje?

Zet een puppy op je cover en je hebt me. Nee, da’s niet waar — ik ben best kritisch op boeken. Toen ik het persbericht over Kerstmis in het duincafé las, dacht ik meteen dat ik dit wel een heel tof boek zou kunnen vinden. Maar goed, het ligt natuurlijk aan de uitwerking of je een verhaal écht waardeert. En dat doe ik. Jeetje, dit is misschien niet het allerbeste, maar zeker wel het allerleukste boek dat ik ooit las.

In eerste instantie baalde ik een beetje toen ik zag dat het een vervolg op Zomer in het duincafé was, want ik ben dan toch een beetje bang dat ik iets gemist heb of bepaalde verwijzingen in het boek niet snap. Dat is bij Kerstmis in het duincafé niet het geval of ik heb het niet doorgehad. Naar mijn idee heb ik iedereen ‘from scratch’ leren kennen en mis ik niets.

En jeetje, wat is dit boek léuk! Niet alleen het verhaal is ontzettend feel good, de schrijfster heeft ook echt talent. Ik houd van haar humor, haar zinsnedes — ze had m’n beste vriendin kunnen zijn. Vanaf het eerste woord heeft ze me en ze laat me zelfs tot na het laatste woord niet meer los. Heb ontzettend (na)genoten van dit boek. Oh, en als je denkt dat deze recensie veel te laat is: welnee. Lees dit boek vooral in de saaie maand januari, want dit boek vrolijkt je op, geeft je kriebels in je buik en brengt je een goed gevoel. Oprecht.

Kerstmis in het duincafé maakt je aan het huilen en aan het lachen. Ik kan je op een briefje geven dat je verliefd wordt op iedereen die een rol speelt in dit boek en dat je, als je net als ik niet per se heel erg iets met de feestdagen hebt, zelfs van kerst gaat houden.

Ik hoop dat er nog een deel komt, dat wel echt dit verhaal verder vertelt. Lijkt me te gek en ik koop het meteen.

♥ Waardering: 10.

Debbie Johnson — Kerstmis in het duincafé