Recensie De Dirigent Maria Peters

de dirigent

In de blogpost waarin ik opbiecht waar ik in mijn 28e levensjaar niet eerlijk over was, schreef ik dat één van mijn leugens was dat ik geen feminist ben:
“Ik heb heel lang gedacht dat ik geen feminist was. Tot ik erachter kwam dat feminisme niet per se gaat om vrouwen in een beter daglicht zetten, maar om gelijkheid. Ik besefte dat ik het best wel raar vind om te zeggen dat ik geen feminist ben, want hoe kan ik in godsnaam tégen gelijkheid zijn? Of in ieder geval niet voor, dus. Zou mezelf geen activist noemen, want ik ga er niet per se de barricade voor op. Maar ik ben wel heel blij dat ik me steeds meer verdiep in feminisme en ik voor gelijkheid durf op te komen.”

Het kriebelt steeds meer om wél mijn mond open te trekken en om nog meer vrouwen te inspireren om hun ding te doen. En toen kreeg dit boek opgestuurd van de uitgever: De dirigent van Maria Peters. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de eerste succesvolle vrouwelijke dirigent. Had ik weer eens niet opgelet dat er blijkbaar vrijwel geen vrouwelijke dirigenten zijn? Klopt als een zwerende vinger.

De dirigent — gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de eerste succesvolle vrouwelijke dirigent

Het is 1926, in New York. De Nederlandse Willy Wolters emigreerde eerder met haar ouders naar Amerika en Willy heeft maar één droom: dirigent zijn van een groot symfonieorkest. Ondenkbaar — in de jaren ’20. Vrouwen moeten trouwen en baren, niet naar een conservatorium. Maar Willy laat zich niet uit het veld slaan. Haar passie voor muziek stopt ze in het studeren op haar oude piano, in het vinden van een dirigent die haar les wil geven en in haar baan bij een concertgebouw. Tijdens haar werk in datzelfde gebouw ontmoet Willy Frank Thomsen. Een rijke, aantrekkelijke man met veel connecties in de muziekwereld. In eerste instantie moeten de twee niets van elkaar hebben — hun milieus zijn veel te verschillend. Ondanks dat het niet de bedoeling is, slaat er toch een vonk over en worden de twee verliefd. Precies op het moment dat Willy naar Europa wil om haar droom waar te maken. Het is een onmogelijke keuze…

Recensie De Dirigent Maria Peters

Klinkt dit boek mij als muziek in de oren?

De dirigent is opgedeeld in meerdere perspectieven en daar heb ik meestal wat moeite mee. Ik kan niet zo goed schakelen tussen de verschillende personen en raak in de war van wat ik aan het lezen ben. Bij dit boek is dat helemaal niet zo. De eerste wisseling had ik niet goed door — daarna liep het ook in m’n hoofd gesmeerd en keek ik soms zelfs uit naar weer even het kijkje in het hoofd van één van de andere personen.

Naast dat dit gewoon een fantastisch verhaal is (want: hoera voor vrouwen en hoera voor gelijke rechten!), is het ook fantastisch geschreven. Beeldend en meeslepend ook — je vliegt er echt doorheen. Het is een heerlijk boek vol humor, sarcasme, liefde en inspiratie om je dromen waar te maken. Oh, en het allermooiste stukje? “Ben ik nu een held? Misschien vindt niemand dat. Alleen ikzelf… Soms is dat genoeg.”

Dit boek is uniek, mooi en inspirerend. En het beste nieuws: er is dus ook een film van!

Maria Peters — De dirigent
Boekerij / 2019 / 9789022588680