Sam Loman, Jolanda Bouman - Take a break

take a break

Er zijn een paar dingen die ik heel erg leuk vind: m’n hond (en ermee wandelen), de natuur, persoonlijke ontwikkeling, lezen, eten én bedrijven die me benaderen met iets dat he-le-maal bij me past. Uitgeverij Thema stuurde me een mailtje over Take a break: een ontstress-programma in een box. Of ze het me mochten opsturen, omdat ze uit mijn blogposts en berichten op sociale media opmaakten dat het helemaal bij me past. Yes, please! Al snel daarna viel er een cadeautje op mijn mat.

Take a break: 2-daags programma en 66 oefeningen voor een rustiger en gezonder leven

Volgens de achterkant van het kleine boekje dat in de box zit, is Take a break een uitgekiend tweedaags programma om het tij te keren. Je brengt je stresshormonen tot rust. Maar dan ben je er nog niet — dus je krijgt er ook nog 66 kaarten met activiteiten bij om iedere dag een moment van actieve ontspanning in te bouwen. Op die manier werk je aan een rustiger en gezonder leven.

Take a break is gemaakt door Sam Loman en Jolanda Bouman. Sam is illustrator en grafisch vormgever. Zij heeft een bijnierziekte die haar gevoelig maakt voor stress, waardoor ze een pro is in het bewaken van haar balans. Jolanda is burn-out coach, mental coach en relatiecoach. Daarnaast schrijft ze boeken en blogposts over stress en vitaliteit.

Nou, laten we het cadeautje maar openmaken…

Take a break - Sam Loman, Jolanda Bouman

Zo leuk dit! Het is een kleine box waar een net zo lief klein boekje in zit. Het boekje geeft uitleg over de tweedaagse en geeft je een programma voor twee dagen. Je hóeft het niet helemaal te volgen en zeker niet op de tijdstippen die in het boekje staan. Ik heb de programma’s ook nog niet helemaal gevolgd, zeg ik er eerlijk bij, omdat het wel een beetje overweldigend aanvoelde in het begin. Het voelde toch als moeten en dat is juist wat ik niet wil. Nu pluk ik er dingen uit waarvan ik denk dat ze goed zijn voor míj. Ben je echt totaal nieuw in dit soort dingen, dan is dit programma waarschijnlijk goud voor je. (Ergens overweeg ik wel om het gewoon twee dagen helemaal — letterlijk en figuurlijk — volgens het boekje te doen, gewoon om te kijken wat het met me doet.)

Puntjes van kritiek bij het boekje: er zitten best wel wat taalfoutjes in (ja, sorry, ik blijf een copywriter) en ik vind het jammer dat er geschreven wordt over bewegen op een lege maag, “want dat is nog goed voor de lijn ook”. Hm. Ja. Dat heeft te maken met mijn aversie tegen de dieetcultuur — ik vind het jammer dat er focus moet liggen op ‘de  lijn’. Ik weet dat het boekje zich richt op gezonder leven en toch had ik het liever niet zien staan.

Rustiger leven dankzij Sam Loman en Jolanda Bouman
Over naar de 66 kaartjes die erbij zitten! Eerlijk is eerlijk: het is allemaal heel leuk vormgegeven. De illustraties vind ik erg mooi en de lettertypes passen er ook goed bij. Tussen de kaartjes zitten ook fijne recepten die ik ga uitproberen. Het grootste gedeelte bestaat uit activiteiten, waar echt een paar heel leuke bij zitten. Deze wilde ik even spoileren:
• dogfulness — een ‘opdracht’ om de hele dag te doen als een hond (en nee, je hoeft niet door de eendenkak te rollen)
• be brave — een kaartje dat je uitdaagt om iets doen wat je normaal niet zou doen
• energievreters / energiegevers — opschrijven welke personen en/of dingen je energie kosten en waar je energie van krijgt

Een ander kaartje dat meteen mijn aandacht trok: falen mag. Ik ben enorm bezig met het veranderen van mijn mindset, om een op groei gerichte mindset te krijgen. Lezen dat je fouten mag maken helpt dan simpelweg al. Je krijgt er ook handige handvatten bij, zoals: ‘had je beter om hulp kunnen vragen?’, ‘wat kan je doen om herhaling te voorkomen?’, ‘zijn er personen bij betrokken?’. En vooral: blijf er niet in hangen. Volgende keer beter.

Het idee van Take a break is écht heel erg leuk! Het is een fijn cadeautje, dus als je nog iets zoekt voor in een schoen her en der, dan is dit echt een goede optie. Ook als het een presentje voor jezelf is. Je geeft daadwerkelijk rust en ruimte — in je leven en in je hoofd — cadeau. Best mooi. ??

♥ Waardering: 8.

Sam Loman, Jolanda Bouman — Take a break
Uitgeverij Thema / 2019 / 9789400510654