je kunt het ook nooit goed doen

Als je je bevindt in de lijst van de door mij gevolgde mensen op Twitter, dan vind ik je écht leuk. Carmen (@carmoede) is één van hen en daar dringt ze dan ook geregeld — weliswaar met zachte hand — haar boek op. Ik kreeg van de uitgever een recensie-exemplaar en vond het dan ook wel zo netjes om het boek te recenseren. ? (En omdat ik graag mijn boekenmening ventileer. Zo is het dan ook weer.) Nou, goed, ik kroop dus met Je kunt het ook nooit goed doen van Carmen Felix onder een deken op de bank. Kan Carmen — volgens eigen zeggen — weinig goed doen, maar gaat het schrijven van een boek haar aardig af? Of is het een schoencadeau voor iemand die je heel stom vindt? Je leest het hier.

Je kunt het ook nooit goed doen — alle vermoeiende shit waar je als dertiger geheid tegenaan loopt

Een van de redenen waarom ik Carmen zo leuk vind, is omdat ze dingen durft te zeggen. Over zichzelf, maar ook over dingen in de wereld die best wel raar zijn. Zoals dat je van plan bent om minder vlees te eten, maar dan gigantisch op je falie krijgt, omdat je niet veganistisch bent. Heb je je jarenlang een slag in de rondte en een tennisarm gewerkt, beloon je jezelf met een vakantie en dan krijg je te horen dat je niet mag vliegen. Het is best wel moeilijk overleven in een wereld waar áltijd iemand groener, feministischer, sportiever, rijker of woker is dan jij. Hoe je je stinkende best ook doet.

Carmen Felix kan de eerstewereldproblematiek niet meer aan. Je kunt het ook nooit goed doen is een, volgens boekflap-zeggen, hilarische schets van een bijzondere tijd.

Carmen Felix — Je kunt het ook nooit goed doen

Is dit boek wél goed gedaan?

Over het algemeen houd ik van mensen die lekker positief zijn (ja, sorry) en dat ook met name belichten. Maar het is ook weleens verfrissend om een boek zoals dat van Carmen te lezen. Met ‘verfrissend’ bedoel ik ook dat het me ontzettend kwaad maakte, omdat Carmen op heel veel zere plekken haar vinger legt. Zoals dat er heel veel dingen eigenlijk alleen maar tegen vrouwen gezegd worden: “Doe je wel voorzichtig?”, “Zou je dat wel aantrekken?”, “Doe eens lief.”

Carmen schrijft heerlijk. Vóór pagina 18 had ik al 3 keer hardop gelachen en heel veel keren voorzichtig in mijn hoofd gegrinnikt. Felix houdt wel van een goeie portie zelfspot, satire en walgelijke waarheden bespotten. Dat ik de schrijfstijl van deze vrouw heerlijk vind, wist ik al wel. Maar ook de inhoud is goed. Sowieso juich ik het toe dat mensen niet goor zijn van geld, lekker voor zichzelf opkomen en met name doen waar zij blij van worden. Het boek zet je aan het denken, want waarom zijn we eigenlijk allemaal zo gebrand op uiterlijk en waarom moeten we iedereen maar mooi vinden? Waarom is het nog steeds een lekker populair antwoord om smalend ‘ja, druk’ te roeptoeteren als iemand vraagt hoe het met je gaat? En, hallo, mag ik ook gewoon géén kinderen willen?
Nou, ja, goed, misschien kan ik dit boek wel het beste omschrijven door te zeggen dat ik gewoon beste vriendinnen wil worden met de schrijfster.

Maar, eh, ja, het ergste is dat ik nog niet eens 30 ben en ook al een paar jaar te maken krijg met de stompzinnige dingen die in ‘t boek staan. Ga nog even testen of Je kunt het ook nooit goed doen ook prima is om naar hoofden te smijten.

Spectrum / 2019 / 9789000370757
Je kunt het ook nooit goed doen is bij Bol.com te koop voor €20,99.

Ik heb dit boek gekregen.