Bianca Toeps - Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit

maar je ziet er helemaal niet autistisch uit

Toen ik laatst naar de boekenmarkt in Deventer ging, wilde ik in ieder geval één boek kopen: maar je ziet er helemaal niet autistisch uit van Bianca Toeps. En dat is gelukt. In principe wilde ik dit boek alleen al om de kleur, want roze staat wel lekker in mijn boekenkast. Dat het dan ook nog eens over een onderwerp gaat dat ik heel interessant vind, is natuurlijk heel mooi meegenomen.

Over meegenomen gesproken: maar je ziet er helemaal niet autistisch uit ging mee naar huis, ik dook ermee op de bank, kocht een bijpassend taartje en ik las het uit. Tijd voor de hamvraag: vind ik het een goed boek?

“Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit!”

Wat het betekent als je autisme hebt? Dat legt Bianca Toeps in dit boek uit. Want een autist is niet per se iemand die supersnel uitrekent op welke dag 1 oktober 1991 viel. Of iemand die in een fractie van een seconde telt hoeveel lucifers er op de grond vallen. In Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit lees je wat de wetenschap over autisme zegt. Dat er theorieën zijn die je beter meteen naar het grijze archief kan verwijzen. Bianca vertelt haar eigen verhaal — en dat van anderen. Op een frisse en luchtige manier maak je kennis met situaties waar autisten in het dagelijks leven tegenaan lopen. Als niet-autist krijg je tips voor een goede omgang met wel-autisten én je weet voor eens en voor altijd dat het géén compliment is om te zeggen: “Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit!”

Toeps is fotograaf, websitebouwer en blogger. Ze blogt en twittert veel over autisme en besloot er nu dus ook een boek over te schrijven.

Lekker taboedoorbrekend

Jaaa, ein-de-lijk iemand die hier zo over durft te praten. Wat zeg ik — te schrijven. In boekvorm. Driewerf hoera voor mensen die taboes doorbreken en over aandacht besteden aan mentale gezondheid.

Ik ben zelf geen autist, maar herkende wel ontzettend veel — al dan niet in mindere mate — in dit boek. Als hsp’er ben ik snel overprikkeld, ik heb last van spierspanningen en ik heb vaak wat meer hersteltijd nodig van gemiddeld. Maar ook als je dit niet hebt, lijkt het me een heel interessant boek. Bianca onderbouwt wat ze schrijft en dan niet op een saaie scriptie-manier. Daarnaast krijg je echt een kijkje in haar autismekeuken (en die van anderen), wat voor mij echt een eyeopener was. Ik dacht dat ik al een aardig beeld had van autisme, maar er bleek nog heel veel te leren. En zoals je wellicht weet: ik hóu van leren. Het boek heeft bij mij daadwerkelijk voor nog meer begrip voor autisten gezorgd.

Met dit soort boeken ben ik altijd een tikkie bang voor de schrijfstijl. Omdat het een serieus onderwerp is, vrees ik ook gortdroge kost. Niks is minder waar — met humor om te lachen neemt Bianca je mee door haar verhaal. Het leest lekker weg, je hoeft niet drie keer terug te bladeren om te kijken wat die ene diagnose ook alweer betekende en ik heb oprecht hardop gelachen. Mocht je maar één boek over autisme willen lezen in je leven, laat het dan dit boek zijn. En splits het ook effe bij je vrienden en familie in de maag, want alleen met meer kennis kunnen we meer begrip hebben voor elkaar. (En is het gedoogd als je als autist zijnde iemand op zijn oog stompt als ‘ie zegt dat je er niet autistisch uitziet. Ja, hallo, je was gewaarschuwd, staat in het boek.)

♥ Waardering: 8.

Bianca Toeps — Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit
Blossom Books / 2018 / 9789463491082