Lianne Keemink - Je moet bijna niks - recensie - selfhelphipster

je moet (bijna) niks

Lianne a.k.a selfhelphipster is al lange tijd mijn goeroe. Je begrijpt: toen haar boek uitkwam, wilde ik ‘m meteen hebben. Dus ik bestelde hem, wachtte ongeduldig af tot ‘ie bij het ophaalpunt lag en sprong meteen op de bank toen ik Je moet (bijna) niks opgehaald had. Maar goed, is dat nou een boek dat je moet lezen? Want je moet (bijna) niks, natuurlijk. Lees hier alles — eigenlijk gewoon waar het over gaat en mijn bescheiden mening — over Je moet (bijna) niks van Lianne Keemink.

Je moet (bijna) niks van Lianne Keemink

Lianne schreef al over zelfhulp voordat het cool was. Ze dacht — als fervent zelfhulpjunkie — dan ook dat ze het leven wel effe kon hacken. Al vanaf haar twaalfde verslindt ze zelfhulpboeken (honderden inmiddels), met het idee een hoop ellende te voorkomen. Het resultaat? Een afschuwelijke relatiebreuk en een x-aantal maanden overspannen op de bank vegeteren. Je moet (bijna) niks gaat over Lianne’s verhaal en over de beginselen van zelfhulp. Over het belang van passief gedrag en negativiteit, de (on)zin van The Secret, de balans tussen willen en moeten en liefde. Lianne schreef dit boek om jou te helpen. ‘Hoef je dat zelf niet meer te doen.’

Dit vind ik ervan

Zelf heb ik al aardig wat zelfhulpboeken gelezen, dus ik was een beetje voorbereid op ‘oja, wissik al, mja, leuk’. En ja, een deel van wat Lianne in Je moet (bijna) niks heeft neergepend, weet ik ook al. Een aantal van de boeken die zij in haar boek tipt, heb ik ook al gelezen. En toch vond zelfs ik het een enorm fijn boek. Sowieso schrijft Lianne heerlijk: lekker scherp, een beetje brutaal, maar vooral met een frisse kijk op de waarheid. Het leven hoeft ook echt niet altijd leuk te zijn. Het fijne is dat Lianne haar eigen valkuilen, blunders en ellende deelt. Niet dat ik haar die ellende gun, maar het is wel lekker verhelderend als je ziet dat ook anderen weleens enorm stuntelen. Dat je dankzij zulke voorbeelden snapt hoe je die zelfhulptips op je eigen leven toepast, in plaats van ‘doe gewoon wat je leuk vindt en kijk maar effe’. Ik heb het boek in sneltreinvaart uitgelezen en ga het zeker nog een keer lezen. Gewoon, omdat het fijn is om dit af en toe weer op te helderen voor jezelf. Het is laagdrempelig geschreven, dus je vliegt erdoorheen. En als ik echt een kritiekpuntje moet leveren (want ja, wie gelooft nou louter positieve recensies?): er zitten wat tik- en taalfoutjes in het boek. Gelukkig maakt de inhoud het helemaal goed.

Dus. Je moet (bijna) niks, behalve dit boek kopen en lezen. Want dat wil je. Geloof me.
Oja, extra kudos voor de zweverigheidsschaal per hoofdstuk. Vinnik leuk.

Een paar van de wat mij betreft belangrijkste lessen uit Je moet (bijna) niks: