Neem een geit - Claudia de Breij

neem een geit

Van een van mijn lievelingsmensen kreeg ik Neem een geit van Claudia de Breij cadeau. Het ging gepaard (of gegeit, haaaha) met de woorden: “Zoveel in dit boek doet me aan jou denken”, dus je begrijpt dat ik erg nieuwsgierig was naar wat ik ging lezen. Ik werd gelukkig niet teleurgesteld. Neem een geit is leuk! En het boek is natuurlijk ook niet voor niets genomineerd voor de NS Publieksprijs. Nou, goed, waar gaat Neem een geit over en waarom ben ik zo enthousiast? Lees het in deze recensie!

Waar gaat Neem een geit over?

Claudia de Breij vraagt zich geregeld af hoe dat nou moet, het leven. In je eerste levensjaren heb je je ouders, daarna leraren en andere betweters die je vertellen wat je wel en bovenal niet moet doen. Je zit in de fase ‘leven voor beginners’. Maar hoe doe je dat als je het ineens allemaal zelf mag (of eigenlijk moet) doen? Hoe werkt dat met de liefde, de dood, seks, werk, kinderen? Er is niemand die je zegt hoe je het moet doen en ergens is dat fijn, maar tegelijkertijd ook niet. Soms wil je iemand die zegt dat hij of zij het ook heeft meegemaakt en hoe hij of zij dat heeft opgelost.

In Neem een geit gaat Claudia de Breij verhaal halen bij wijze mannen en vrouwen die ‘alles al een keer hebben meegemaakt’. Samen met haar geliefde Jessica van Geel spreekt ze met Willeke Alberti, Hedy d’Ancona, Anne-Wil Blankers, Hanneke Groenteman, Nico ter Linden, Geert Mak, Erica Terpstra, Herman van Veen, Paul van Vliet en Hans Wiegel. Al met al is het een boek geworden zoals alleen De Breij dat kan: hartstochtelijk, geestig, to the point en onontbeerlijk.

Neem een geit - Claudia de Breij

Wat vind ik van Neem een geit?

Neem een geit is grandioos. There, I said it. Het is goed geschreven, uiteraard met genoeg humor. Maar daarnaast is het ook erg relativerend en bovenal heb ik het idee dat er een hoop waarheden in dit boek staan. Het boek bestaat uit korte hoofdstukken, wat het erg behapbaar en lekker leesbaar maakt. Met levenslessen in een boek ben ik altijd een beetje bang dat ik halverwege wil spugen in een kamerplant, maar dat heb ik bij Neem een geit helemaal niet gehad. Het is een fijn boek en echt een fantastisch cadeau. Claudia vertelt ontroerend en combineert dat perfect met haar humoristische kant, waardoor Neem een geit echt heel erg toegankelijk is. Je neemt alles van haar aan en wil de adviezen die in dit boek gegeven worden ook echt in de praktijk brengen. Het is fijn om openhartige antwoorden te lezen van mensen waarvan je de indruk hebt dat zij het wel weten en ik ben blij dat ik Neem een geit gelezen heb. Dus eh, als je binnenkort jarig bent of iets anders te vieren hebt, geef dan dit boek als cadeautip. Je wil het, geloof me.

Claudia de Breij – Neem een geit
Lebowski / 2015 / 9789048826209
Neem een geit is bij Bol.com te koop voor €19,99.