Dana Spiotta - Vermoorde onschuld

vermoorde onschuld

Jullie hebben geen idee hoe blij ik ben dat het weer kouder wordt. Dat wordt avondenlang op de bank vegeteren met een boek en een deken. Ik heb er alvast een voorschotje op genomen en las Vermoorde onschuld van Dana Spiotta. Het duurde even voordat ik Vermoorde onschuld uit had, maar is dat een goed of een slecht teken…?

Vermoorde onschuld gaat over twee vriendinnen die opgroeien in Los Angeles. Het speelt zich af in de jaren ’80 en de twee besluiten filmmaker te worden. Ze lijken in alles op elkaar, behalve als het gaat om seks, macht, normen en waarden en het maken van films. Ze maken kennis met Jelly; ze is ouder, sexy en mysterieus en belt machtige mannen ongevraagd op om hen te verleiden. Jelly nodigt ze uit zichzelf bloot te geven en dat doen ze…

Wat vind ik van Vermoorde onschuld?

Oh, poe, dit is volgens mij de eerste keer dat ik een recensie plaats waarin ik niet enthousiast ben over een boek. Het verhaal op de achterflap maakte me enthousiast en ik begon dus ook vrolijk aan dit boek. Helaas werd ik niet gegrepen door de schrijfstijl. Het verhaal an sich is goed en je merkt dat Dana Spiotta echt goed heeft nagedacht over haar personages en hoe ze met elkaar verweven moeten zijn. Toch woog dat voor mij niet op tegen de schrijfstijl; die ik erg duf vind. Daarnaast heb ik ook weinig met het maken van films, al betwijfel ik of dat zo van invloed is op mijn mening over Vermoorde onschuld. Ik moet echt té veel moeite doen om door dit boek heen te komen.

Ik denk dat het komt doordat het boek lijkt te bestaan uit allerlei losse verhaallijnen. In eerste instantie heb je geen idee waar dit heengaat (wat ik dan ook wel weer een gaaf risico vind vanuit Dana Spiotta), totdat twee personages elkaar ontmoeten. Het boek begint voor mij te laat met leven, waardoor ik mijn interesse en enthousiasme al grotendeels verloren ben… Maar laat je vooral niet ontmoedigen en probeer Vermoorde onschuld eens. Wie weet vind jij het een topper van een boek. :-)

♥ Waardering: 5.

Dana Spiotta – Vermoorde onschuld
Hollands Diep / 2016 / 9789048831319