Rot op met je burn-out! Bruikbare tips om burn-out te voorkomen
tips

rot op met je burn-out

“Ik heb een burn-out.” Ik hoor het steeds vaker om me heen en ik kan me wel voorstellen dat ‘de jeugd van tegenwoordig’ (niet die muzikanten) er last van heeft. Er is een hoop druk en ‘falen’ komt niet in de hedendaagse woordenboeken voor. Voor mij een reden om een blogpost over burn-outs te schrijven; ze zijn te heftig om af te doen als onzin.

Heel eerlijk? Ik ken precies niemand die de perfecte balans tussen werk en privé gevonden heeft. Een ieder heeft er wel iets op aan te merken: de een heeft helemaal geen baan, de ander heeft er drie en weer een ander heeft wel een baan, maar gaat er elke dag met tegenzin heen. Hoe het ook zij, we moeten werken voor onze knaken (of je moet van je hobby je werk maken, dan schijn je geen enkele dag meer te hoeven werken of zo) en dat kost veel tijd en energie. En hoe zorg je er dan voor dat je wel een goede balans vindt en in ieder geval niet opgebrand raakt?

Bedenk wat jouw aandacht verdient

Zelf heb ik voor mezelf goed in kaart gebracht wat mijn aandacht verdient. Mijn baan bij Solvari, mijn freelance werk, mijn hond Vince, boeken en bloggen. Het bedenken van de dingen die je graag doet, helpt je bij het plannen van alle andere dingen eromheen. Je kan dingen beter in overweging nemen, doordat je snel weet of het in de categorieën die je hebt geschetst past. Daarnaast weet je precies waar je dus wél aandacht aan wil besteden om te ontspannen.

Er is geen goed of fout bij het voorkomen van een burn-out

Dat de een stipt om 5 uur het kantoor verlaat en de ander niet, dat moet ieder voor zich weten. Er zijn geen vaste regels; sommige mensen worden oprecht heel gelukkig van het werk en lange dagen maken. Sommige mensen geven minder om het op zichzelf letten. Zoals gezegd is er geen goed of fout, misschien is het voor de een juist wel veel rustgevender om op kantoor te zijn dan thuis. Bekijk het altijd van twee kanten en kies voor de manier die het beste bij jou past.

Tips om een burn-out te voorkomen

Ik zou mezelf niet zijn als ik geen ervaringsdeskundige aan het woord zou laten. Ik vroeg Kim om haar tips om een burn-out te voorkomen.
• Heb je het gevoel dat je niet genoeg uren in je dag hebt? Ga niet harder werken, neem juist vaker pauze. Zo creëer je meer ruimte in je hoofd en gaat het werk daarna juist sneller.
• Neem de eerste tekenen van een burn-out serieus, zoals hoofdpijn, slapeloosheid, moe zijn, een gejaagd gevoel hebben en een gebrek aan overzicht
• Kaart je gevoelens aan bij je leidinggevende en laat weten dat je werk je boven je hoofd groeit
• Accepteer dat mensen zonder je kunnen. Echt. Ook op je werk.
• Leer delegeren
• Zeg ‘nee’

Toen ik Kim vroeg wat volgens haar de belangrijkste tip is, gaf ze aan dat ze dat lastig vond én kwam er spontaan nog een tip bij. “Je bent niet je werk”. Het is lastig om pauze te nemen als je het zo druk hebt, want het voelt heel tegenstrijdig om dan te gaan rusten. En ook de verantwoordelijkheid is een last; het gevoel hebben dat als jij het niet doet, het niet goed komt. “En dat is niet zo. Je bent vervangbaar, hoe rot dat ook kan voelen”, aldus Kim.

Zoek hulp

Je hoeft het niet alleen te doen. Iets met gedeelde smart. Je hoeft je niet te schamen dat je je niet oké voelt, terwijl je alles hebt wat je hartje begeert. Ook jij mag je problemen hebben en ook jij mag balen. Ja, er zijn heel veel mensen die het slechter hebben – maar dat is een non-argument. Er zijn namelijk ook heel veel mensen die het beter hebben. Trek op tijd aan de bel (belletje lellen is overigens een prima tijdverdrijf om weer eens een lach op je gezicht te toveren) en weet dat jij het belangrijkste bent wat je hebt. <3

Komen deze tips te laat voor je en ben je al uitgebrand? Lees dan Kims tips voor het herstellen van een burn-out.

Vorige post Volgende post

Dit vind je misschien ook leuk

16 reacties

  • Reply Bonsje 08/06/2016 at 11:55

    love this! Er word nog te vaak lacherig over gedaan :( maar ik zie ook steeds meer jonge mensen met een burn out… Ik vind het heftig!

  • Reply Maaike 08/06/2016 at 15:49

    Het is een van de ´nieuwe´ziektes van deze tijd en heel verontrustend. We zijn vaak thuis ook nog bezig met werk, fysiek of in ons hoofd. En naast werk zijn er ook nog zoveel opties waar we uit moeten kiezen, lastig!

  • Reply Mike 08/06/2016 at 16:58

    Mooi artikel, en goed dat je erover schrijft. Wat ik belangrijk vind is dat mensen met een Burn Out gehoord worden. En ten tweede dat mensen na een Burn Out geen risico factor zijn. Grroet Mike

    • Reply freelennse 08/06/2016 at 20:36

      Dank je, Mike! Wat je zegt klopt helemaal. :-)

  • Reply Chrisje 09/06/2016 at 10:56

    Yep, ik zit er nog middenin… en de ‘je bent niet je werk’ geeft me instant buikpijn… Heel herkenbaar! Thanks…

    • Reply freelennse 13/06/2016 at 08:44

      Graag gedaan! Ik hoop dat je je snel beter voelt. X

  • Reply Angelina 10/06/2016 at 12:16

    Je hoort het steeds vaker, goed artikel. Mensen met een burn-out moeten inderdaad gehoord worden, in plaats van er lacherig over te doen. Het is meestal: wat je niet ziet aan de buitenkant, zit er ook niet… helaas!

    • Reply Mike 13/06/2016 at 09:58

      Dat klopt precies wat je zegt Angelina. Ze zien niks aan de buitenkant en denken ach valt wel mee.

  • Reply Evelien 13/06/2016 at 13:17

    Zeker een heel serieus & belangrijk onderwerp. Goed artikel!

  • Reply Tessa 15/06/2016 at 10:12

    Heel goed geschreven. Zelf werd er ook tegen me gezegd door heel veel mensen dat ik waarschijnlijk een burn-out heb. Omdat ik plotseling heel moe was en nu is het misschien toch chronisch vermoeidheid syndroom.

  • Reply Dionne 15/06/2016 at 18:35

    Goed artikel, het moet serieuzer worden genomen. Stigma rondom mentale problemen moet verdwijnen, zo durven mensen er ook voor uit te komen.

  • Reply Robin Valentine 16/06/2016 at 21:49

    mooi geschreven en ik ben het met je eens! ook met de tip ‘je bent niet je werk’. sommige praten over niets anders, altijd zo zonde als het je leven té erg overheerst..

  • Reply anneleen 19/06/2016 at 18:49

    Heel mooi geschreven en knap dat je hier aandacht aan besteedt op je blog! Door mijn depressie van een paar jaar geleden wil ik hier éxtra waakzaam voor zijn! Maar echt voorkomen kan je het nooit denk ik…

  • Reply Diesna Loomans 02/07/2016 at 15:59

    Interssant artikel! Ik heb wel eens dagen dat ik denk dat ik er tegenaan zit, maar eigenlijk is dat dan weer snel weg, ik zie wel duidelijk in wat ik dan op die moment moet doen. Inderdaad vaker NEE zeggen, minder bezig zijn met social media, en vooral: dingen opschrijven en inplannen voor andere momenten. Dit schept zo veel rust. In een helweek heb ik veel geleerd. Je zou denken een week hard werken is niet goed als je hier tegenaan zit, maar verdiep je eens in wat een helweek echt inhoud en je zult echt serieus goed kunnen gaan nadenken en je tijd beter kunnen indelen. Liefs Diesna

  • Reply Mellanie 02/07/2016 at 16:52

    Wauw, dit is zo herkenbaar! De laatste tijd loop ik ook op het randje van een Burn Out.. ik weet dat ik het krijg, maar ik wil het niet. Interessant artikel!

  • Reply Mariska 02/07/2016 at 22:38

    Helaas ben ik een persoon die snel overbelast is, dus ik moet echt op dit soort dingen letten. Goed om hierover na te denken en eens te focussen op wat voor jezelf belangrijk is.

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.