Gek van Mezelf - Alwin Ritstier

gek van mezelf

Veel vlogs bekijk ik niet, maar Alwin Ritstier volg ik graag. Alwin is een film- en documentairemaker uit Rotterdam en hij deelt zijn leven op YouTube, via het kanaal Vet Gezellig. Naast dat-ie fantastische dingen maakt, is Alwin ook vaak bang. Voor bijna alles. Daar maakte hij al eerder een documentaire over: zo voelt extreme angst. Hij mag nu ook een boek aan zijn lijstje toevoegen, want ‘Gek van mezelf‘ is uit! Ik ontving het boek van de uitgever en kroop ermee op de bank. Tijd voor de recensie! Is Gek van mezelf van Alwin Ritstier het lezen waard?

Gek van mezelf — bang voor (bijna) alles

Gek van mezelf geeft je een kijkje in het hoofd van Alwin Ritstier. Hij kampt al meer dan twintig jaar (en hij is pas net 31) met extreme angsten. Zijn grootste angst? Doodgaan. Bij elk pijntje, knobbeltje of kloppende ader is-ie ervan overtuigd dat hij ernstig ziek is. Kanker misschien, of houdt zijn hart ermee op als hij nu beweegt? Bij elke paniekaanval is hij ervan overtuigd dat het einde nabij is. Hoe is het om zo te leven? Hoe is het om niet meer naar buiten te durven — als de angst dat er iets gebeurt zó groot is dat je liever binnen je eigen vier muren blijft?

Als Alwin bijna 30 is en zijn relatie na 7,5 jaar stukloopt, gaat er een knop bij hem om. Hij komt zijn angsten onder ogen. Mét succes. Alwin geeft je in Gek van mezelf een indruk van zijn denkpatronen en acties. Je ontdekt hoe het is om te bang te zijn om te leven én hoe het is om weer te leren leven.

Ben ik gek van Gek van mezelf?

Já! Nu moet ik ook gelijk toegeven — of nou, ja, nee, ik moet helemaal niks, maar je snapt me — dat ik zelf ook altijd een angstig type ben geweest. Niet zo erg als Alwin; ik ben nooit bang geweest om dood te gaan. Wel had ik angst voor de trein en vond ik onbekende plekken spannend. Zo zocht ik altijd via Google Maps en Streetview op waar ik precies zijn moest en waar de deur zat. Durfde ik de eerste paar keren bij de psycholoog geen koffie te pakken in de wachtruimte, ‘want straks weet ik niet hoe die machine werkt en dan sta ik ont-zet-tend voor lul bij iedereen die hier zit’. Oh, en is het sowieso wel slim om koffie of thee te drinken? Want dan moet ik waarschijnlijk plassen en ik weet niet waar de wc is en straks hoort iemand me plassen en o hersenen op volle toeren. Waarom ik dit vertel? Omdat het fijn is om te weten dat je niet de enige bent. Natuurlijk gun ik Alwin (en de rest van de wereld) een angstvrij leven, maar gedeelde smart is halve smart.

Ben je helemaal niet bekend met angst? Niet zelf en niet in je omgeving? Ook dan is het een heel goed en indrukwekkend boek om te lezen. Het zit goed in elkaar: een duidelijke verhaallijn, terugblikken en je voelt je echt aan de hand meegenomen. Of misschien meer als vlieg op de muur, want je krijgt echt een heel kwetsbaar inkijkje in Alwins leven en hoofd.

Hoewel het onderwerp geen happy happy joy joy is, voelt het totaal niet zwaar om dit boek te lezen. Sterker nog: ik las het binnen een middag uit. Ik vind het heel knap hoe Alwin naar zichzelf durft te kijken én het durft op te (laten*) schrijven. Hij doet het met humor en zelfspot. Naast dat het voelt alsof Alwin echt niets verbloemt en je eigenlijk een soort van in een heel eerlijk gesprek zit, leest Gek van mezelf heel lekker. Geen ingewikkelde termen of constructies waarbij je de draad kwijtraakt.

Ook qua inhoud ben ik heel enthousiast over dit boek! Het is geen theoretisch boek — Alwin heeft ook geen diagnoses. Wel geeft hij je tips om om te gaan met angst. Angst bij jezelf en bij anderen. Waar kan angst vandaan komen, wat kan helpen en wat wil je juist vermijden? Daarnaast geeft Alwin je een heel belangrijke les mee: het wordt beter.

Gek van mezelf is onwijs leuk vormgegeven. Qua design, quotes op de achterflap, illustraties en de QR-codes naar extra content. Met onder andere video’s van zijn paniekaanval in Tsjechië heb je ook echt beeld bij waar hij over schrijft. En heb je zelf last van angst(en) en kan je wel wat kalmerends gebruiken, dan vind je onder andere rustgevende muziek met handige QR-codes. (Waarvan ik eerst dacht dat ik een app moest downloaden om die codes te kunnen scannen, maar met een iPhone gebruik je gewoon je camera-app en kost het eigenlijk geen moeite.)

Al met al: een aanrader om te lezen. Of je nou wel of geen angst hebt of er al dan niet in je omgeving mee te maken hebt. Lezen, die hap!

* Gek van mezelf is geschreven door Alwin en Eva Dusch.

♥ Waardering: 8.