Begin tegen een willekeurig iemand een gesprek over een influencer — niet eens een specifieke — en je krijgt waarschijnlijk een sneer, wat sarcasme en om het af te toppen een opmerking over hoe lekker makkelijk het is om geld te verdienen. Op een of andere manier is ‘influencer’ bijna onlosmakelijk verbonden met negatieve associaties. Vind ik stom. Ik noem mezelf met trots influencer, zelfs met ‘maar’ 2.374 volgers op Instagram, 2.369 op Twitter, 812 likes op Facebook en tussen de 5.000 en 10.000 unieke bezoekers per maand op freelennse.nl. Je zou me dus nano-influencer kunnen noemen. Naar ‘influlennser’ luister ik trouwens ook.
We kunnen niet meer om influencermarketing heen. Als je je weleens in wondere wereldwijde web-plekken als sociale media, YouTube en blogs begeeft, dan ken je ook termen als #spon, #ad, #gekregen en #samenwerking. Maar wat doen die beïnvloeders eigenlijk?
Foto door Anouk Boonstra
Van macro naar micro en nano
Waar je eerst een paar tienduizend of zelfs honderdduizenden volgers nodig had, is dat tegenwoordig niet meer nodig. De focus ligt niet langer op die macro-influencers — bedrijven zien ook de waarde van micro- en nano-influencers. Je bent micro-influencer als je veel interactie hebt met je 5.000 tot 10.000 volgers. Als nano-influencer zie je jezelf niet per se als influencer. Je hebt tussen de 100 en 5.000 volgers en je doet online gewoon lekker je ding.
Ik ben zó blij dat het niet meer om alleen kwantiteit gaat. Als je het mij vraagt (doe je niet, maar het is mijn blog en ik kan vertellen wat ik wil), is dat schieten met hagel. Zo werkte Rijksmuseum ooit samen met @queenofjetlags en dat deed heel wat stof opwaaien. Niet omdat musea soms een stoffig imago hebben, maar omdat de Instagram-persoonlijkheid volgens eh, bijna iedereen niet bij het Rijksmuseum past. Het zijn juist de micro- en nano-influencers die écht invloed op hun volgers hebben. Door het gesprek aan te gaan. Door hun volgers te leren kennen. Als ik een euro kreeg voor elk boek, elke cursus of elke koptelefoon die dankzij mij(n post) gekocht is, kon ik ongetwijfeld op een lekkere vakantie.
Authenticiteit wint
Ik verdien (nog?) geen geld met Instagram. Wel met mijn blog, waar ik regelmatig advertorials plaats. Ik werk alleen samen met bedrijven die bij me passen en waar ik ook echt leuke content voor of over kan maken. Alle samenwerkingen vermeld ik duidelijk — of het nu gaat om een gekregen boek of om een betaalde blogpost, die ik altijd aangeef met onder andere ‘(*)’ in de titel. Ik vind het belangrijk om eerlijk te zijn, zowel over mijn leven als over waar ik voor betaald word of wat ik gekregen heb.
Wel deel ik regelmatig wat ik lees, kijk, luister en gebruik. De keren dat ik berichtjes krijg van mensen die ‘dankzij mij’ een boek kochten — of zelfs een dure aankoop zoals de koptelefoon die ik gebruik — zijn al heel lang niet meer op één hand te tellen. Mensen die mij volgen, zijn heel duidelijk in hetzelfde geïnteresseerd. Iets betaald delen wat totaal niet bij mij past, is dus echt geen optie. Dat is een flop voor mij en het bedrijf of merk. Ik wil mensen helpen, niet op kosten jagen. Precies daarom steek ik er ook veel tijd in: reageren op dm’s, boekrecensies schrijven, cursussen reviewen en meer. En ik vind het héél tof als ik iemand blij heb gemaakt met mijn tip en informatie.
De hele verschuiving van het perfecte, gelikte en ‘neppe’ naar het authentieke krijgt van mij echt een vette like. Het is dat het geen Tinder is, anders had ik ‘superlike’ gezegd. Amber van The Social Good Girl is met #echtinsta op een missie: Instagram echter maken. Impact maken door échte connecties aan te gaan. Door je verhalen te delen. Je leermomenten, struggles en ervaringen. De leuke en minder leuke dingen. Want “echt zijn is niet lelijk”. Bedenk hier even 15-seconden-lang-durende vreugdedans of een juichende Boomerang.
Wat volgtips als jij ook blij wordt van authenticiteit: @celinecharlotte, @ikbenirisniet, @carmengroenefelt_art, @thesocialgoodgirl.
Wat is er nou mooier dan de wereld een stukje mooier maken?
Het influencen gaat voor mij niet over ‘makkelijk geld binnenharken’. Ik vind het juist fantastisch om mensen te beïnvloeden en te inspireren, zodat je een voor jou lekker leven leeft. Om mijn eigen verhaal te delen, zodat een ander weet dat er meer mensen zijn met fuck-ups. Dat er mensen zijn die ‘andere dingen’ leuk vinden, zoals wandelen, vooral niet stappen, maar wel lezen en alleen zijn. Dat ik alles achter me liet en aan de andere kant van het land opnieuw begon. Dat ik #bijdepsycholoog liep om mentaal gezond(er) te worden. M’n baan opzeggen, een huis kopen en als freelance tekstschrijver verdergaan.
Het gaat mij niet om zo veel mogelijk volgers. Het gaat me juist om verbinding. Om de privéberichtjes van volgers die zeggen dat ze (mede) dankzij mij een boek kochten dat ze zo fijn vinden, eindelijk in therapie durfden te gaan, nee durfden te zeggen tegen wie dan ook, ook zijn gaan ondernemen of schrijven. Dat ze zich minder raar, eenzaam of ongemakkelijk voelen.
Dat is waar het mij om gaat: meer begrip voor elkaar hebben. Een goed of nog beter gevoel over jezelf hebben. Liefgeven. De wereld een stukje mooier maken.
* sommige links zijn affiliatelinks — bestel je iets via die link, dan betaal jij geen cent meer, maar verdien ik er wel een beetje aan.
8 reacties
Ik merk dat er steeds meer ruimte is voor deze “kleine” influencers! Vaak hebben zij namelijk relatief gezien veel meer invloed op een kleine groep mensen, omdat hun mening veel meer gewaardeerd wordt en het een stuk persoonlijker is. Dat steeds meer bedrijven voor een samenwerking met zo’n influencer kiezen, vind ik alleen maar leuk!
Amen!
Sowieso een hele belangrijke ontwikkeling dit. Ik snap sowieso niet dat er alleen maar naar het aantal volgers wordt gezien, of een influencer bij het merk of de campagne past is toch veel en veel belangrijker..
Dat lijkt mij ook, maar ja, als je alleen voor kwantiteit gaat… Ik ben ook beniewd of er ook gekeken wordt naar nepvolgers.
Ik vind deze verschuiving ook zo fijn. Ik blog al een aantal jaar, en vind het stiekem wel fijn dat ik niet heel veel lezers heb. Ik vind het namelijk geweldig om af en toe een gesprek aan te knopen, en de tijd te nemen te reageren op reacties.
Ja, dat is ook fijn. Ik merk op Instagram ook dat ik het lastig kan bijbenen, naarmate ik meer volgers en dus meer reacties en dm’s krijg…
Ik blog ook en ik heb al een kleine schare fans verzameld die ook klant bij me worden. Affiliate links heb ik (nog) niet.
Lekker bezig!