Trent Dalton - Jongen verslindt heelal

jongen verslindt heelal

Ik ben weer een gelukkige meid, want ik mag meedoen aan een blogtour van Claudia. Op Instagram beter bekend als @howaboutabook. Het boek Jongen verslindt heelal viel op mijn deurmat en dat kwam goed uit, want ik was wel weer toe aan een nieuw boek. Zeker nu ik meer schermloze tijd in mijn leven heb (oh yes), heb ik meer tijd om te lezen. Jongen verslindt heelal en ik ploften op de bank en nou ja, spoiler: ik kwam er niet meer vanaf tot ik de laatste bladzijde van ‘t boek omsloeg.

Jongen verslindt heelal — het verhaal

Jongen verslindt heelal gaat over Eli Bell. Een twaalfjarige jongen met een ingewikkeld leven. Zijn vader is verdwenen, zijn broertje weigert te praten, zijn moeder is een junkie. Eli’s stiefvader dealt heroïne en zijn oppas is een ex-gedetineerde. Toch staat het jochie open en vrolijk in het leven. Hij probeert een goed mens te zijn in een wereld die vooral krankzinnig lijkt. Helaas — het leven zorgt steeds voor nieuwe problemen. Zoals met Tytus Broz, de legendarische drugsdealer. Vervolgens komen agenten Eli’s moeder arresteren en verdwijnt ze voorlopig achter de tralier. Eli moet bij zijn vader aankloppen en komt oog in oog te staan met criminelen die zijn wereld volledig op zijn kop zetten. Tot overmaat van ramp wordt hij ook nog eens verliefd op het meisje van zijn dromen.

“Jongen verslindt heelal is een hoogst originele en bruisende debuutroman over broederschap, het lot, familiebanden, ongewone vriendschappen en ware liefde.”

Trent Dalton - Jongen verslindt heelal

En? Heb ik dit boek verslonden?

Door de tekst op de achterflap had ik torenhoge verwachtingen. Dit boek is pure sensatie! En toen ik begon met lezen, kreeg ik geen sensatie. Wel heel veel namen, verhalen door elkaar en een laaaaaaaaange zinnen. Een bijzondere schrijfwijze. Zeker niet slecht, maar wel iets wat ervoor zorgde dat ik niet meteen in het boek gezogen werd. Maar toen dat eenmaal gebeurde… (ik voel me heel erg een vlogger met een clickbaittitel nu ik dit tik). MAN. Ik heb zelden zo’n spannend en goed boek gelezen. Ik wilde het niet meer wegleggen en las zelfs tijdens het eten.

De schrijfwijze is bijzonder. Ik moest het leren waarderen en dat is gelukt. Lange zinnen, maar ook echt prachtige zinnen. De mooiste anekdotes, de fijnste details en de boeiendste metaforen. Serieus, ik ken geen schrijver dit ook zo schrijft. Dit smaakt echt naar meer van Trent Dalton.

Ook het verhaal an sich is bijzonder. Inmiddels heb ik toch al aardig wat boeken gelezen en geen enkel boek dat ik ken lijkt qua verhaal op Jongen verslindt heelal. Het is tergend spannend. Het is lang geleden dat ik steeds sneller ging lezen — en ik lees al achterlijk snel —, omdat ik zó benieuwd was naar wat er toch in godsnaam allemaal gebeurt. Het boek verraste me keer op keer en laat me verlangen naar meer. Steeds meer vraagtekens verschijnen boven mijn hoofd: wie belt die rode telefoon, wat is er zo speciaal aan die jongens en wie is Slim écht? Het zit echt steengoed in elkaar. Diepe, diepe buiging.

Jongen verslindt heelal is zo’n boek dat je met een zucht dichtslaat. En waarvan ik serieus even moet bijkomen nadat ik het laatste woord las. Ik lees maar weinig boeken voor een tweede keer, maar ik durf mijn handen ervoor in het vuur te steken dat dit zo’n boek is.

Trent Dalton — Jongen verslindt heelal
HarperCollins / 2019 / 9789402702637
Jongen verslindt heelal is bij Bol.com te koop voor €21,99.