Recensie Gegijzeld door een psychopaat Fleur Besters

gegijzeld door een psychopaat

Als ik op de boekenmarkt in Deventer loop, word ik een hebberig figuur. Echt, mij versier je niet met een dure auto en een bord kaviaar. A book will do. Tijdens het slenteren zag ik Gegijzeld door een psychopaat liggen en voor een paar luttele euro’s nam ik het mee. Waargebeurde verhalen spreken me altijd aan en de ondertitel ‘Hoe een ex-tbs’er de moordenaar van Melanie Sijbers kon worden’ maakte me per direct nieuwsgierig. Ik moet eerlijk zeggen dat deze zaak me niets zei en het boek is ook al een paar jaar oud. Maar goed, dat doet natuurlijk geen afbreuk aan het verhaal. Raad ik jou Gegijzeld door een psychopaat aan of kan je het beter laten liggen als je ook over een boekenmarkt struint?

Recensie Gegijzeld door een psychopaat

Gegijzeld door een psychopaat: het verhaal

In principe laat de titel Gegijzeld door een psychopaat niet veel te raden over. Dit boek gaat over Wies de Win die ontzettend gewelddadig verkracht wordt. In haar eigen slaapkamer. Zes uur lang. Wat doet dat met iemand? Hoe beïnvloedt dat je leven? Wies overleeft deze gruwelijke daad, maar haar leven staat sindsdien in het teken van angst. De dader, Peter H., blijkt niet alleen een agressieve psychopaat en pathologisch leugenaar te zijn. Hij weet ook nog eens keer op keer te ontsnappen uit gevangenissen. Ondanks zijn gedrag komt Peter H. vrij. Vijf jaar na die beslissing blijkt hoe catastrofaal dit is. De vijftienjarige Melanie Sijbers wordt gekidnapt, verkracht en vermoord. Peter H. is dan de stiefvader van de beste vriendin van Melanie. Gegijzeld door een psychopaat geeft een confronterende kijk in een wereld waar ik hopelijk nooit in terechtkom. Journaliste Fleur Besters onderzocht hoe Peter H. tot zijn daden kwam en vroeg verantwoordelijke instanties om uitleg.

Gegijzeld door een psychopaat Recensie

Gegijzeld door een psychopaat: de recensie

Gegijzeld door een psychopaat is niet per se heel goed geschreven. Er zit wat herhaling in het boek, wat taalfouten en je wordt niet in een verhaal gezogen. Toch heb ik dit boek in één ruk uitgelezen. Het houdt je wel vast, ondanks dat je qua schrijfstijl niet aan de hand meegenomen lijkt te worden. De gebeurtenissen die in Gegijzeld door een psychopaat worden beschreven, de fouten die gemaakt zijn en sowieso, het hele idee dat je zomaar in je eigen huis verkracht kan worden, vind ik afschuwelijk. Ik wilde door blijven lezen, omdat ik zo benieuwd was of het nog goed ging komen en hoe het slachtoffer behandeld werd. Het is absoluut geen saai boek; ik heb geregeld met open mond zitten lezen. Ik vóelde de angst van het slachtoffer en Gegijzeld door een psychopaat heeft me ook nog wel even beziggehouden. Ondanks dat ik het boek niet zo’n heel hoog cijfer geef, vind ik het wel een aanrader voor iedereen om te lezen.

♥ Waardering: 7.

Fleur Besters – Gegijzeld door een psychopaat
De Boekenmakers / 2009 / 9789077740422