Boekrecensie In Seizoenen - Judith Visser - boeken - freelennse
boeken

In seizoenen

Men zegt wel eens ‘never judge a book by its cover’, maar ja, ik ben superrecalcitrant en ik doe dat lekker wel. Wat een mooie omslag! Als het boek minstens zo goed is, zit ik gebakken. Dus installeerde ik me met mijn deken (en dat in mei!) op de bank – tijd om me te verliezen in In seizoenen.

Waar gaat In seizoenen over?

‘Hoe belangrijk wordt het verleden, als er geen toekomst meer is?’. In seizoenen gaat over Annabel Wismar en haar zoon David. Centraal staat wat er gebeurt als je te horen krijgt dat je ernstig ziek bent en dat je door nalatigheid van het ziekenhuis opgegeven moet worden? Dat je niet meer in jaren kan denken, maar ‘in seizoenen’? Annabel is pas 59 jaar als ze deze vreselijk boodschap krijgt. Ze laat het er niet bij zitten en gaat de grens over om toch behandeld te worden. Belgische artsen willen Annabel nog wel behandelen. Voor David, Annabels zoon, is de gedachte dat zijn moeder zal overlijden heel beangstigend. Hij trekt bij haar in en hoe korter hun toekomst samen wordt, hoe meer een onverwerkt verleden de kop opsteekt.

Wat vind ik van In seizoenen?

Dit is zo’n boek dat je niet meer weg wil leggen. Het is dan ook geen verrassing dat ik In seizoenen in een weekend heb uitgelezen. Dit boek is magnifiek geschreven – niet eens per se qua schrijfstijl, maar vooral qua inhoud en verhaallijnen. In seizoenen lees je door de ogen van zowel Annabel als David, wat ik bij elk boek in het begin altijd een beetje ingewikkeld vind. Soms kom ik daar niet overheen, bij In seizoenen zeker wel. Ik vroeg me steeds weer af hoe Annabel of juist David ergens mee verder zou gaan en keek telkens uit naar het volgende hoofdstuk. Er lopen meerdere verhaallijnen door elkaar: niet alleen de ziekte van Annabel, maar ook een van haar jeugdtrauma’s en Davids huwelijk en een jeugdliefde spelen een grote rol in In seizoenen. Ik vind die afwisseling heel fijn, het zorgt ervoor dat mijn aandacht bij het boek niet verslapt. Telkens als ik een idee had welke kant het verhaal opging, was het toch weer anders. Ik houd wel van dat verrassende. Dus: ja, In seizoenen moet je lezen!

Judith Visser – In seizoenen
The House of Books / 2016 / 9789044347500
In seizoenen is bij Bol.com te koop voor €19,99.