Dubbellevens Marcia Nieuwenhuis

dubbellevens

Dubbellevens Marcia Nieuwenhuis

Marcia Nieuwenhuis, voorheen werkzaam bij dagblad De Pers besloot zich bezig te houden met dubbellevens en schreef het boek ‘Dubbellevens’. (Je moet er maar opkomen.) Het boek bestaat uit tweeëntwintig portretten van mensen met een dubbelleven. Normaal worden deze verhalen niet verteld, weten hun eigen dierbaren het niet eens, maar nu besloten zij toch hun mond open te doen. Veelal wel anoniem. Zo durft een jonge ondernemer zijn bloedeigen moeder niet te vertellen dat hij dakloos is en heeft een manager hiv, maar vertelt hij dat aan niemand. Dit en meer lees je in Dubbellevens van Marcia Nieuwenhuis.

Wat vind ik van Dubbellevens?

Dubbellevens hebben mijn interesse. Doordat ik iemand heb gekend met een dubbelleven en er nog steeds met mijn pet niet bij kan, leek het me een goed idee om dit boek eens te lezen. En ja, het is interessant. En het zet je aan het denken, aangezien het zo schijnt te zijn dat mensen met een dubbelleven ‘daar niet echt veel aan kunnen doen, omdat ze er zo ingerold zijn’.

Ik vond zeker niet alle verhalen even choquerend, spannend en/of aangrijpend. Bij sommige verhalen dacht ik ‘tja, hier kan je best openlijk voor uitkomen’. In vrijwel alle gevallen zou je er zelfs openlijk voor uit móeten komen natuurlijk, maar dat is weer een andere discussie. Als je een boek leest over dubbellevens, dan hoop je natuurlijk ook wel op de écht heftige verhalen. (Or is it just me?) Een verhaal van iemand die deeltijd non is, vind ik niet aan dat criterium voldoen. Ook vind ik het jammer dat veel verhalen te abstract zijn. Ik snap wel dat de mensen die mee hebben gewerkt aan Dubbellevens het liefst zo anoniem mogelijk blijven, maar het zou wel net dat beetje extra geven wat ik nu dus mis.

Al met al vond ik Dubbellevens best oké en ik zou het ook niet per se afraden. Ik kocht dit boek voor €2,50 in een aanbieding, maar ik kan me voorstellen dat €16,90 een beetje veel is voor een boek ‘dat wel oké is’.

♥ Waardering: 6.

Marcia Nieuwenhuis – Dubbellevens
Overamstel Uitgevers / 2015 / 9789048815111