Zoek
Sluit dit zoekvak.

reclameleed

Hersenloos tv kijken lukt mij door verschillende dingen niet meer. Ik volg momenteel een minor over reclame, heb zelf drie uitzendingen gemaakt en in een reconstructie gespeeld en ik ben nogal een taalpurist. Zo erger ik mij vaak tijdens sportcommentaar, als ik teletekst lees en als mijn reclameblok plots wordt onderbroken door een programma. Maar twee dingen overtreffen alles.

Mediamarkt
Met stip op één: de huidige reclame van Mediamarkt. Het kan niet anders dan dat er een groep mannen op maandagochtend dacht: ‘we hebben hét idee voor de nieuwe tv-reclame. We lezen de nieuwe folder voor. Lekker vernieuwend!’. Lieve marketingcommunicatiemensen, ik heb op de basisschool gezeten, ik kan lezen én ik heb onlangs zelfs de folderbezorger een flinke duit gegeven – in ruil voor zijn ‘beste wensen’ -, zodat ik altijd op tijd jullie blaadje krijg. Dan wil ik dat in alle rust in de prullenbak kunnen gooien, zonder dat jullie in mijn oor schreeuwen dat ik iets moet kopen. Ik ben toch niet gek.

Pepper
De tweede gruwel: Pepper. Dan gaat het niet specifiek om de reclames, maar om de slagzin. “Love to date”. Pepper, daten is Niet Leuk. Echt niet. Het is vreselijk. Eerst sterf je bijna een langzame dood van de zenuwen. Je ligt een week wakker, krijgt spontaan puisten en probeert uit te zoeken wat je vooral niet moet zeggen. (Tip: zeg niet dat je dronken bent, begin niet over je ex, benoem de ongemakkelijke stiltes vooral niet.) Vervolgens word je negen van de tien keer grof de afgrond in getrapt, want je date valt in person gigantisch tegen. Die profielfoto’s waren toch wel erg voordelig genomen, want van dat gave huidje en die leuke lach is niks meer te zien. ‘Love to date’… Tja, alleen in jullie reclamefilmpjes waarschijnlijk.

Overhalen
Het is van reclame de bedoeling dat men wordt aangezet tot actie. In deze gevallen iets kopen of je inschrijven voor een leuke date. Helaas moet ik jullie vertellen dat jullie mij overhalen om mijn tv door mijn raam te smijten. Natuurlijk doe ik dat niet, want dan moet ik weer een nieuwe kijkbuis halen. En waar moet ik dan heen? Juist.

Je las een blogpost van Lenneke Manschot – copywriter en ondernemerscoach. Hier voor jouw tekstuele aantrekkingskracht én om je meer plezier en vertrouwen in het ondernemen te geven.

Ook betere copy en daarmee meer succes? Je oplossingen:

Meer weten? De creatieve dienstverleners en kennisondernemers die mij inhuurden, schreven handige reviews en je vindt hier uiteraard een hele pagina over mij.

Handige ondernemers- en teksttips en exclusieve content voortaan in je mailbox? Leuk! Al meer dan 500 mensen meldden zich ervoor aan. Jij ook?

14 reacties

  1. Leuk, iedere dag een nieuw artikel!

    Om even te zeiken.. ‘..een groep mannen op maandagochtend dachten..’ Een groep is enkelvoud. Haha, ik ben een taalnazi :-P

    Veel succes en geluk in 2013!

    1. Ben er zelf ook één ;-) De zin was eerst anders, dus het foutje is er helaas ingeslopen. Dank je wel!

  2. Leuk artikel! Je hebt echt een leuke schrijfstijl!

    Have a great day!
    xo, styledelight.blogspot.com

  3. Hier heb ik geen tv, dus helaas weet ik niet over welke reclames je het hebt! Het klinkt niet als veel soeps. Ik heb me volgens mij ook nog nooit overgehaald gevoeld na het zien van een reclame…

  4. Haha, goed verwoord. Ik moet die reclame van Media Markt toch eens kijken, lees er zo veel (negatieve) reacties over.

  5. Ik vind de reclame van Mediamarkt ook ronduit vervelend. De oude met Arie Koomen, maar ook de nieuwe met ‘reis naar de maan’ e.d. Koop zelf niets meer in de winkels, geef mij het Internet maar!

  6. Leuk artikel én goed geschreven, dat zie je maar zelden op het internet! Ik ben het overigens helemaal met je eens, een aantal reclames is leuk, maar meestal halen ze het bloed onder mijn nagels vandaan.
    Ik zou trouwens best een columnpje over die minor willen lezen!

  7. Ik heb ook gewoon geen woorden meer voor de reclames van Zalando. O en die van Basic Fit, met Tatiana. “Kom op nou….”

  8. Ik vind die ene datingsite veel erger, die voor mensen die willen vreemdgaan :D Wel amusant aan de andere kant.

  9. Dit is mijn eerste bezoekje aan de site. :) Dit artikel is echt zo grappig. Echt briljant geschreven. Ik zit hier gewoon met een lach achter mijn computer :) Zo herkenbaar ook.

Reageren? Graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Dit is een veilige plek waar we respectvol met elkaar omgaan. ♥️ Je gegevens zijn veilig bij me — en ik meld je ook niet stiekem aan voor mijn nieuwsbrief. Velden met een * zijn verplicht.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.