Zoek
Sluit dit zoekvak.
Cursus Charlotte van 't Wout Instagram Stories

#longstoryshort: cursus over stories op instagram

Als ik ergens fan van ben, dan is het real, hoor. Ik volg Charlotte van ‘t Wout al Heel Lang op Instagram (@celinecharlotte). Ze geeft heel fijne ondernemerstips, ik vind haar humor leuk en ze geeft je het gevoel dat je volledig jezelf mag zijn. Hoe dan ook. Dus ja, hoe kan het anders dan dat ik haar stories áltijd bekijk? En dat ik, sinds ze cursussen via Instagram geeft, alle cursussen van Charlotte volg? Dit keer is het een cursus over stories op Instagram — hiervoor ging het over tarieven bepalen, introversie en productiviteit. Charlotte geeft de cursussen eens in de zoveel tijd en kaartjes koop je via decacademy.nl.

Let op: de cursus gaat op 7 september 2020 weer van start

Vorige maand deed ik mee aan #longstoryshort: een cursus waarin je leert hoe je jezelf (of merk) profileert zoals je wil op stories op Instagram. Zonder angst voor wat anderen over je denken en van je vinden. Een cursus vol technische tips, hacks voor je mindset, geheimen over storytelling en heel veel praktische voorbeelden. O ja, dikke like voor de naam van deze cursus. Douze points!

Cursus Instagram Stories maken Charlotte van 't Wout

De inhoud van #longstoryshort

Het mag duidelijk zijn: #longstoryshort gaat over het maken van stories op Instagram. In 6 modules leer je alles over goede stories maken. Van je angsten overwinnen tot op welke hoogte je je ogen het best positioneert. Je ontdekt je eigen stijl en leert hoe je van iets heel simpels wél een mooi, rond verhaal maakt. Op zo’n manier dat je kijkers je stories niet wegswipen.

De modules:
• angsten en blokkades
• de inhoud: waar ga je het over hebben?
• de techniek
• zo houd je je kijkers vast
• storytelling: zo houd je het spannend en interessant
• personal branding en je merk neerzetten op Instagram

Bonus: een e-book met alle informatie die je tijdens de cursus krijgt, een live Q&A van 1,5 uur en een lijst met 101 ideeën voor je content.

Cursus Stories maken op Instagram

En? Was het een goed verhaal?

Ja, ik schreef het hierboven al: ik kijk heel graag naar de stories van Charlotte. Er zit áltijd waarde in. Of het nu een tip is, een grapje, iets zieligs als een dood muisje dat ze in de stromende regen gaat begraven of een tantrakamp: het zit altijd goed in elkaar. Het is dan ook niet voor niets dat Charlotte zo veel volgers geeft en nog steeds enorm groeit. Hell yes dat ik daarvan wil leren!

Ook deze cursus is weer fijn. Ik zeg het bij elke cursus-recensie: Charlotte legt heel fijn uit. Praktische (eigen) voorbeelden, energie in de stem, positieve benaderingen, ondertiteling, afwisseling tussen een pratend hoofd en stories met tekst. Alles is kraakhelder én direct toepasbaar. Of je nou pas één dag aan het Instagrammen bent of al wat fanatieker en vergevorderder bent. Deze cursus zat bomvol challenges. Vaak bestonden ze uit twee versies: eentje voor de newbie en eentje voor de fanatieke Instagrammer. Vond ik heel sterk — heel erg doelgroepgericht gedacht. En de lijst met 101 ideeën voor je stories is natuurlijk ook goud.

Bij alle cursussen ontstaat er echt een community op het cursusaccount. Iedereen wil elkaar helpen, geeft opbouwende kritiek en beantwoordt elkaars vragen. Wat ik bij de cursus #longstoryshort extra leuk vond, is dat iedereen de opdrachten deed en de stories plaatste met de cursus-hashtag. Dan kon je dus precies zien wat iedereen deed. Heel leuk!

Cursus Charlotte van 't Wout Instagram Stories

Tips voor de beste stories op Instagram

Heel veel tips heb ik zelf nog niet in de praktijk gebracht. Wat niets te maken heeft met de kwaliteit van de tips, want dat zit wel snor. Maar ik ben afgelopen tijd Heel Druk (misschien moet ik #productiviteitonfleek nog een keer volgen) geweest en ik wil nu ook écht graag betere stories maken. Neemt niet weg dat de tips die je krijgt naar mijn idee heel goed zijn. Hier een klein deel van de tips voor de beste stories op Instagram.

 

Screenshot van decacademy.nl

 

• Aanstootmomentje
Toen Charlotte vertelde dat zij altijd van tevoren bedenkt welke waarde ze komt brengen, schoot ik heel even in pure paniek. Voor mij was het delen van stories ‘altijd maar wat doen’. Een handig dingetje om na te gaan of je wel écht waarde biedt met je story of stories, is door jezelf af te vragen of het iets is waardoor de kijker iemand anders aanstoot en zegt ‘joh, kijk dan!’. Is dat zo? Dan bied je waarde. Well done!

Eerst materiaal schieten, later delen
Eén van de dingen die Charlotte vaak doet: meerdere dingen filmen en/of bedenken, voordat ze de stories in haar verhaal plaatst. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier zelf ook al eerder over nadacht, omdat het me bij haar op een positieve manier was opgevallen. Maar hier kwam weer lekker meteen een belemmerende gedachte om de hoek zeilen met ‘ja, maar ja, wat vinden anderen daar dan van, vinden die dat niet gek?’. Nou, nee, dus. (En als ze het wel stom vinden: pech.) Het is slim om eerst al je materiaal te verzamelen, want dan maak je dus het leukste verhaal. Beetje zonde als je net je allerlei stories hebt gepost en het leukste nog gebeurt.

• Eén kernboodschap per story
Vertel één boodschap per story. Film dus niet lukraak door, maar stop echt na die 15 seconden en neem een nieuwe story op. Zo houd je het het kortst en het krachtigst. Vertel dus ook geen onnodige dingen die je kijker sowieso al wel ziet. (Tenzij het waarde toevoegt, zoals ‘ik ben nu onderweg naar klant X’, omdat je daar een verhaal over maakt. Een verhaal bestaat dus uit een begin, midden en eind, een held en een probleem of uitdaging.

• Schrijf op waarom jij stories maakt op Instagram
Ik heb me eigenlijk nooit gerealiseerd wat ik precies deel op Instagram. Om altijd te weten waar je iets over kan delen, is het handig op te schrijven welke onderwerpen jij wil laten zien. Bij mij is dat bijvoorbeeld persoonlijke ontwikkeling, zelfliefde, mijn bedrijf, mijn hond (de band met een dier), forever huismus zijn en eten (omdat ik de dieetcultuur stom vind en daarmee wil laten zien dat jij mag eten wat jíj wil). En wat is jouw reden dat je stories wil maken? Wil je influencer zijn? Wil je klanten binnenhalen via Instagram? Wil je inspiratie brengen? Als je dan ooit aan het panikeren bent over wat je nu weer moet delen, of het wel goed genoeg is en wat de buurman van je achterneef ervan vindt, dan lees je gewoon die reden weer. Weg met die blokkades!

Oh, en als je me wil volgen op Instagram — ik heet daar @freelennse. Had je niet verwacht, hè.

Let op: de cursus start weer op 7 september 2020. 

Kaartjes voor #longstoryshort kosten €149. Je koopt ze hier.
Lees ook wat ik van de andere cursussen van Charlotte van ‘t Wout vind: #worthit, #productiviteitonfleek en #introvertlikeaboss.

Je las een blogpost van Lenneke Manschot – copywriter en ondernemerscoach. Hier voor jouw tekstuele aantrekkingskracht én om je meer plezier en vertrouwen in het ondernemen te geven.

Ook betere copy en daarmee meer succes? Je oplossingen:

Meer weten? De creatieve dienstverleners en kennisondernemers die mij inhuurden, schreven handige reviews en je vindt hier uiteraard een hele pagina over mij.

Handige ondernemers- en teksttips en exclusieve content voortaan in je mailbox? Leuk! Al meer dan 500 mensen meldden zich ervoor aan. Jij ook?

2 reacties

  1. Leuk dat je hier een review over deelt! Ik heb de cursus zelf ook gedaan, en Charlotte’s enthousiasme werkt gewoon aanstekelijk, al merk ik wel dat ik ook nog lang niet alle tips in de praktijk weet te brengen.

    1. Vind al haar cursussen echt top! Maar goed — da’s zo langzamerhand wel duidelijk, haha. Merk inderdaad dat Charlotte’s enthousiasme mij ook in een nog betere, productievere en positievere vibe brengt. Mij lukt het ook niet om alle tips al in de praktijk te brengen, maar goed: al doende leert men! :-)

Reageren? Graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Dit is een veilige plek waar we respectvol met elkaar omgaan. ♥️ Je gegevens zijn veilig bij me — en ik meld je ook niet stiekem aan voor mijn nieuwsbrief. Velden met een * zijn verplicht.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.