Lianne-Sanders-Dan-ga-ik-nu-maar-eens-lekker-van-mezelf-zitten-houden

Dan ga ik nu maar eens lekker van mezelf zitten houden

Als een van je favoriete mensen een (derde) boek uitbrengt, dan kan je niet heel veel anders dan daar met smart op wachten. In september was het zo ver: dan ga ik nu maar eens lekker van mezelf zitten houden van Lianne Sanders lag op de mat. (Dat is eigenlijk niet waar, ik zat middenin een verbouwing waardoor ik geen voordeur, laat staan een brievenbus had, en de postbode had het boek bij mijn buurtjes gebracht. Toen ik vanuit het vakantiehuisje — in mijn eigen straat, jawel — naar huis ging om te kijken hoe het ging, kreeg ik ook eindelijk dit fijne cadeautje in handen. In deze adlenntskalender-maand trap ik af met een recensie van dan ga ik nu maar eens lekker van mezelf zitten houden, omdat het eigenlijk bindend koopadvies is. Voor jezelf, of voor een ander. ♥️

dan ga ik nu maar eens lekker van mezelf zitten houden

dan ga ik nu maar eens lekker van mezelf zitten houden is een zoektocht naar zelfacceptatie en verbinding. Het is een heel persoonlijk verhaal over Lianne, die haar (ex-)vriend betrapte met een ander. Ze voelt zich verloren en verlaten, slaapt nog maar amper en haar gedachten maken haar knettergek. Al jarenlang knoopt ze relaties aan elkaar, want dat leek de enige manier om zich veilig te voelen. Lianne besluit dat het tijd is voor hulp; bij de therapeut op de bank ontdekt ze dat ze licht mag schijnen op onverwerkte gebeurtenissen uit haar verleden.

Dit is een boek over het aankijken van eenzaamheid, de moed vinden om weer iets van je dag te maken terwijl je het liefst zou willen gillen, ongegeneerd zoenen en het loslaten van een grote liefde.

Hou ik ook een beetje van dan ga ik nu maar eens lekker van mezelf zitten houden?

Of ik ervan hóud?! Ik vind dan ga ik nu maar eens lekker van mezelf zitten houden fántastisch. Nog voordat ik het uit had, appte ik Lianne of ze iets over haar boek wilde horen. ‘JA’, schreef ze, dus antwoordde ik: “Het is heel mooi en heel raak. En ik herken me er zo in dat het pijn doet.” Diezelfde dag nog las ik het uit en stuurde ik: “Heb je boek uit. Dank je wel dat je het geschreven hebt — het is prachtig. Gehuild, gelachen en zelfs weer een stukje geheeld. Blij dat je er bent en dat ik je ken. ♥️”

Lianne schrijft zó goed. Met humor en met vreselijk veel gevoel. Het is alsof haar gevoelens door haar vingers op het papier vloeien, terwijl ze je meeneemt door haar jaar. Door haar groei, haar pijn, haar verlies, haar kwetsbaarheid en het herpakken. Alsof ze precies de juiste woorden vond voor wat ze zeggen wilde en die dan ook nog eens heel raak bij je binnenkomen. Het is rauw, authentiek en Lianne is niet bang (of nou ja, hier niet voor) om naar zichzelf te kijken en je daar als lezer in mee te nemen. Hoewel Lianne je heel veel leert in dit boek, voelt het absoluut niet belerend, maar juist als een liefdevolle grote zus die jou wijzer maakt door haar ervaringen te delen.

Gezien worden, een gevoel van geborgenheid, een stukje ontspanning, meer empathie voor jezelf, ademruimte — alles waar Lianne naar op zoek was, geeft dit boek aan jou. Het is eigenlijk een 157-pagina’s-durende knuffel, met absoluut een lach en een traan.

Als ik dan een minpunt móet noemen: dan ga ik nu maar eens lekker van mezelf zitten houden is veel te snel uit. Zin om meer boeken te lezen van deze vrouw. ✨ Op nog vele boeken en grootse liefde.

Wil je meer Lianne? Volg haar dan op Instagram.

Lianne Sanders — Dan ga ik nu maar eens lekker van mezelf zitten houden, een zoektocht naar zelfacceptatie en verbinding