Patrick van Hees - De Cambridge-happiness profiler

de Cambridge happiness-profiler

Als je me een beetje volgt, dan weet je dat ik een echte gelukszoeker ben. En -vinder, overigens. Dus toen ik het bericht kreeg dat De Cambridge happiness-profiler van Patrick van Hees uitkwam, wilde ik dat boek heel graag lezen! De uitgeverij (Boekerij) stuurde het me op en ik kroop ermee op de bank, in bed en ik las zelfs tijdens het eten. Wat vind ik van dit boek? Heeft het me gelukkig(er) gemaakt? Je ontdekt het hier.

De Cambridge happiness-profiler — ontdek je persoonlijke geluksprofiel en kom erachter wat jou echt gelukkig maakt

Gelukkig zijn, dat willen we allemaal. We weten alleen niet goed hoe we het precies aan ‘moeten’ pakken en het is ook heus niet altijd gemakkelijk. Dus doen we maar wat. We lezen een boek, volgen een cursus hier en daar en boeken een keer een extra lange vakantie.  Als we onszelf beter begrijpen, ontdekken we ook wat ons écht gelukkiger maakt. Patrick van Hees, de nationale expert op het gebied van geluk, ontwikkelde een test. De CHAP: de Cambridge happiness-profiler. Deze test maakt jouw geluk inzichtelijk.

Geluk is geen magie. Het is meetbaar én dus voor een deel maakbaar. In dit boek vind je een code om de test te doen. Duurt een minuut of vijf en je krijgt een persoonlijk geluksrapport dat jou laat zien hoe je scoort op 28 ‘geluksvoorspellers’. Gebaseerd op wetenschappelijke geluksonderzoeken en aanbevelingen van internationale experts — zeker geen nattevingerwerk. Zo ontdek jij hoe je je geluk kan vergroten. Misschien moet jij namelijk helemaal geen mindfulness-cursus doen, maar een paar keer per week wandelen. Dit boek geeft je twee belangrijke handvatten: inzicht in je eigen geluk en praktische ideeën om nog gelukkiger te worden.
De Cambridge happiness-profiler - Patrick van Hees

Werd ik gelukkig(er) van De Cambridge happiness-profiler?

Zoals ik al zei: ik ben een gelukszoeker en -vinder. En ik leer mezelf graag steeds weer een beetje beter kennen. Daarom vind ik het ouder worden ook zo gigantisch leuk — ik word steeds een beetje wijzer en meer mij. En ja, De Cambridge happiness-profiler heeft me zéker geholpen en draagt bij aan mijn geluk. Nu moet ik zeggen dat het mijn geluk al best wel snor zat: in de CHAP-test scoorde ik een 8.

Inhoud
Een heel volledig, helder uitgewerkt boek. Het is gebaseerd op de CHAP-geluksboom en de 28 geluksvoorspellers. Opgedeeld in 3 takken: doelen, oplaadpunten en mensen. Geen theoretisch gebrabbel waar je ongelukkig (hehe) van wordt, maar een stuk uitleg, een persoonlijk verhaal en tips. Ze geven je soms verrassende inzichten, soms zijn ze heel herkenbaar en altijd zijn ze makkelijk toepasbaar.

Schrijfstijl
Patrick van Hees schrijft fijn. Je hebt niet het idee dat je iets heel wetenschappelijks zit te lezen — het leest lekker weg. Ik begrijp ook alles, dus er zit weinig ingewikkelds aan jargon in. Het is een beetje alsof Patrick je in een gesprek uitlegt hoe het allemaal zit en jij aan zijn lippen hangt. Boeiend, geen taalfouten, vloeiend.

Vormgeving
Niet het belangrijkst, maar wel een geluksfactortje voor mij: het boek is prachtig vormgegeven. De verhalen van mensen zijn heel herkenbaar, het kleurgebruik is mooi, de tips zijn duidelijk aangegeven en de quotes vallen lekker op. Echt een fijn boek om te lezen én naar te kijken.

Op Instagram kreeg ik heel veel privéberichten van mensen die benieuwd zijn naar dit boek, dus ik besloot daar nog even te vragen wat mijn volgers wilden weten. Eigenlijk kwamen alle vragen op hetzelfde neer. Namelijk… ??

Wat is de beste tip of het beste inzicht voor jou uit dit boek?

Dat ik veel meer manieren heb om nog gelukkiger te worden dan ik al dacht. Zo vind ik het onderdeel over Personal Energy Management heel interessant, want blijkbaar weten heel veel mensen niet hoe ze opladen. Je hebt dus vijf verschillende energiebronnen: fysieke energie, zingevingsenergie, mentale energie, emotionele energie en relationele energie. Ik laad op van lezen en van wandelen, maar had nog nooit een oplaadpuntenmatrix gemaakt. Dat ga ik nu dus wel doen, om te kijken of ik ook genoeg scoor in alle categorieën. Wat ik nu ook doe: elke avond bedenken wat morgen mijn oplaadpunten zijn. Meestal is één ervan sowieso lezen, de ander yoga, kleuren, mediteren, ASMR luisteren…

Dé beste tip durf ik zo niet te noemen, maar het inzicht wel: je hebt heel veel invloed op je eigen geluksgevoel. Zelfs met de kleinste dingen verhoog je je eigen scores al, dus ik ben blij dat ik een leergierige, eeuwige optimist ben. Oh, en niet geheel onbelangrijk: het inzicht dat ik al héél gelukkig ben (een acht!) is ook wel een fijne bevestiging.

Wat gaat dit boek je in de praktijk opleveren?

Een klein voorbeeld is dat ik weer let op mijn mond en kaak. Ik span mijn kaak altijd aan en mijn tong drukt tegen mijn verhemelte. Dat probeer ik weer los te laten, dus ik loop nu de hele dag met mijn mond open. ?

Het tweede is dat ik inzichtelijk ga maken wat mijn oplaadpunten zijn. Zo hoef ik niet meer na te denken over wat ik kan doen om te ontspannen en op te laden, maar kan ik gewoon iets kiezen van mijn lijstje.

Ik beweeg meer: sinds een paar dagen probeer ik elke dag 10 kilometer te lopen.

Ik ga meerdere tips bundelen in mijn groei-boekje, zodat ik me in eerste instantie op die oefeningen en verbeteringen kan richten en er een gewoonteverandering van kan maken. De tips zijn écht de moeite waard om mee aan de slag te gaan. Niet allemaal even vernieuwend, maar wel fijn om alles in één boek bij elkaar te hebben. Ook nog eens per thema, dus als je denkt dat je je geluk in relaties of zelfvertrouwen kan verbeteren, pak je gewoon dat hoofdstukje erbij. Misschien wel leuk om hier een aparte blogpost over te maken.

Patrick van Hees — De Cambridge happiness-profiler
Boekerij / 2020 / 9789022584019
De Cambridge happiness-profiler is bij Bol.com te koop voor €20,00.