Marie Forleo - Alles is uitvogelbaar

alles is uitvogelbaar

Als een vrouw als Marie Forleo een boek uitbrengt, dan weet je wat je te doen staat. Het lezen en wel heel gauw. Ik kreeg het boek van de uitgever en zette er meteen mijn figuurlijke tanden in. (Als je me een beetje kent, dan weet je dat ik mijn boeken zó voorzichtig lees dat ze weer zo goed als nieuw de kast in kunnen.) Negen van de tien keer heb ik een boek binnen een paar dagen — soms zelfs binnen één dag — uit, maar dat was bij Alles is uitvogelbaar wel effe anders. Is dat nou een goed of een slecht teken? Je ontdekt alles over dit boek en mijn mening hier.

Alles is uitvogelbaar — voor iedereen die wil stoppen met uitstellen en aan de slag wil gaan

Marie Forleo is een Amerikaanse lifecoach, motivational speaker en ze maakt online content waar je je vingers bij aflikt en je dromen mee waarmaakt. En ze schreef dus een boek: Alles is uitvogelbaar. Volgens de achterflap halen de miljoenen fans van Marie Forleo hun hart op. Alles is uitvogelbaar geeft je de moed om je dromen waar te maken en significante veranderingen in de wereld teweeg te brengen. Niet zonder angsten, maar óndanks je angsten. Het geloof in je eigen kunnen staat hierbij centraal.

Dit boek maakt volgens eigen zeggen — nou ja, het boek praat niet, dat snap je — korte metten met disfunctionele overtuigingen en belemmerend gedrag. Marie neemt je stap voor stap mee in de achtbaan van creativiteit, verandering en vooruitgang. Dit meesterwerk(!) helpt je boven alles jouw innerlijke kracht aan te boren.

Alles is uitvogelbaar - Marie Forleo

Geloof ik nu dat alles uitvogelbaar is?

Dit is voor het eerst dat ik niet weet hoe ik onder woorden moet brengen hoe geweldig ik een boek vind. Hoe geweldig ik Marie Forleo vind. Ik probeerde al eerder onder woorden te brengen wat dit boek voor me doet:

“Ik ben bezig in het boek Alles is uitvogelbaar van Marie Forleo. Op zich niks bijzonders — het boek wel, maar dat ik lees niet —, totdat ik op een opdracht stuitte. Ik pakte pen en papier en gaf antwoord op vragen als ‘wat wil je uitvogelen’, ‘welke negatieve of beperkende overtuiging(en) hebben je er tot nu toe van weerhouden’ en ‘wie zou je zijn zonder deze beperkende overtuiging(en)’.

Ik heb ruim een uur zitten schrijven en toen ik klaar was, voelde het ineens allemaal zo logisch. Niets in deze wereld is écht ingewikkeld. Niets is niet uit te vogelen. Ja, natuurlijk, ik doe er wel effe over om te ontdekken hoe ik een openhartoperatie doe. En nee, als ik ongeneeslijk ziek word en nog maar een paar maanden te leven heb, ga ik waarschijnlijk niet een drankje uitvinden dat me beter maakt. We hebben nu eenmaal te maken met natuurwetten, maar voor de rest is er zo ontzettend veel mogelijk.”

Ik weet niet precies hoe Marie het doet, maar ze flikt het. Ze heeft me laten geloven in dat alles uitvogelbaar is. Ze heeft me al haar opdrachten laten maken — met pen en papier. Haar schrijfstijl, haar concrete tips, haar voorbeelden… alles klopt met elkaar. “Maar Lenn, waarom deed je dan maar liefst twéé weken over dit boek?” Nou, leuk dat je het vraagt. Ik heb dit boek echt op me in moeten laten werken. Het maakte zo ontzettend veel indruk, dat ik het boek soms weglegde om te verwerken wat ik net las. Daarnaast maakte ik alle opdrachten met pen en papier en geloof me als ik zeg dat het een tikkie langzamer is dan op een toetsenbord rammen.

Wat fijne voorbeelden uit Alles is uitvogelbaar:
• ‘Wat wil je uitvogelen en welke negatieve of beperkende overtuigingen hebben je er tot nu toe van weerhouden?’
• ‘Wie zou je zijn zonder deze beperkende overtuigingen?’
• “Elke keer dat je je voorstelt dat je stappen zet in de richting van dat idee, voel je misschien wel angst. Maar angst spreekt niet met woorden, ze doet haar uiterste best om een boodschap af te geven door je iets te laten vóélen. En dit is waar we vaak de mist in gaan. We interpreteren elke sensatie die op angst lijkt als: ‘Gevaar. Stop. Niet doorgaan.’ (…) Maar wat nou als we het signaal verkeerd hebben geïnterpreteerd? Wat nou als de boodschap van angst niet was: ‘Gevaar!’ maar: ‘Dóé het!'”
• “‘Ben je er klaar voor?’ vroeg Klaus uiteindelijk.
‘Nee,’ antwoordde Sunny.
‘Ik ook niet,’ zei Violet. ‘Maar als we wachten tot we er klaar voor zijn, kunnen we de rest van ons leven blijven wachten.'”
• Denk niet ‘ik heb maar één kans om dit te doen, als ik faal/verlies/word afgewezen, wil dat zeggen dat ik waardeloos ben en ermee moet stoppen’. Denk wél: ‘ik ga het zo vaak mogelijk proberen. Ik leer van elke poging. Daar word ik beter en sterker van.’

Ik heb absoluut eerder gedacht dat een zelfhulpboek inspirerend was. Maar dit is echt een whole new level. Alles is uitvogelbaar heeft mij en mijn leven veranderd en ik krijg kriebels in mijn buik bij het nadenken over wat dit concreet allemaal gaat brengen. ?? Mocht je net als ik benieuwd zijn, volg me dan op Instagram.

Dit boek staat tussen mijn favorieten.

♥ Waardering: 10.

Marie Forleo — Alles is uitvogelbaar