ondernemen

waarom ik mijn bedrijf ben begonnen

Freelennse is niet altijd mijn bedrijf geweest. Het is begonnen als blog — in november 2011 kreeg ik van een lieve vriend dit domein cadeau. Ik deelde hierop mijn blogposts en deed maar wat. Langzaam maar zeker kreeg ik door dat ik mensen blij maakte met mijn teksten en dat ik daar zelf nog veel blijer van werd. Word ook.

Weet je, ik kán simpelweg niets anders dan schrijven. Ik kan niet zingen, speel geen instrument, cijfers duizelen me al als ik een sudoku onder mijn neus geschoven krijg en laten we maar zwijgen over data. Achter een kassa kom ik best aardig uit de verf en aardbeien plukken moet me ook wel lukken, maar daar heb je dan ook wel alles mee gezegd. En er is werkelijk niets dat me zo veel voldoening geeft als schrijven.

Ik voelde dat ik steeds meer mensen oprecht wil verblijden met mijn teksten. En dat voel ik nog steeds. Veel mensen vinden het moeilijk over zichzelf en/of over hun bedrijf te schrijven. Dan staat de inhoud wel grotendeels, maar lekker lezen doet het niet. De lezer haakt na twee zinnen af of heeft dusdanig veel ruggengraat dat hij of zij het einde haalt en vervolgens denkt ‘dafuq did I just read?’. Als ik dan die teksten mag schrijven en ik daarna te horen krijg dat ik iemand zó blij heb gemaakt — dan doe ik duizend vreugdedansjes. Meestal de tango met m’n hond.

Op een of andere manier doen ondernemers zichzelf niet genoeg eer aan. Dat vind ik zonde, want zo krijg je nooit wat je verdient. Daarom geef ik die eer ze wel — met mijn teksten. Want ik wil graag dat jij jezelf de waarde geeft die je verdient. Dat je de bijbehorende ruimte en het podium pakt. Dat je teksten hebt die authentiek zijn én die opvallen. Geen algemeenheden, geen dertien in een dozijn. Teksten die zorgen voor enthousiasme, vertrouwen, inspiratie, (ver)binding en een gunfactor. Teksten waar authenticiteit, zelfliefde, eigenwaarde en oprechtheid in zit. Want het is aan jou om op te vallen in die zee van ondernemers die hetzelfde doen als jij. Het is jouw verhaal dat jou onderscheidt.

Daarom pen ik verhalen neer op een creatieve manier. Een manier die opvalt — in positieve zin. Teksten die bij je passen, zodat je klanten aantrekt die dat ook doen. Ik geloof niet in concurrentie, omdat ik ervan overtuigd ben dat klanten voor jou kiezen vanwege je persoonlijkheid. Of die van je bedrijf.

Ik wil graag dat iedereen zichzelf de waardering én waarde geeft die je verdient. Dat je weet dat je recht hebt op een bak ruimte waar je u tegen zegt. En dat je die dan ook lekker pakt. Investeer in jezelf, je bedrijf, je oprechte communicatie. Je hoeft jezelf niet klein te maken of te houden, omdat je bang bent dat je te veel aandacht pakt of ruimte inneemt. De oplossing is niet krimpen, maar de ruimte vergroten. Maak of houd jezelf niet klein — investeer in jezelf, je bedrijf en je oprechte communicatie. Dat is echt goud waard voor je eigenwaarde en je bedrijfswaarde.

Het is te gek als de klant zegt dat hij of zij de feedback krijgt dat de lezer hem of haar echt hoort praten. Dat er leuke en goede reacties op komen. Dat ik neerzet wat de klant wil. Dat ik flexibel (qua tijd, niet qua benen in de nek), sociaal, enthousiast, makkelijk in de omgang en gezellig om mee te kletsen ben. En dat iemand vaker met me wil samenwerken.

Vorige post Volgende post

Dit vind je misschien ook leuk

2 reacties

  • Reageren Danielle 16/04/2019

    Man (of vrouw eigenlijk), wat kan jij heerlijk, nuchter en smakelijk schrijven! Ik heb je zojuist ontdekt (in mijn zoektocht naar wat het inhoudt om freelance te werken als tekstschrijver, want ja, ook stiekem mijn droom) en jouw verhalen lezen geeft me ontzettend veel energie! Vraag: Heb jij er lang over gedaan om volledig freelance te kunnen werken? Ik ben alleenstaand, hypotheekbezitter, werk fulltime en vraag me af hoe ik het zou moeten doen naast mijn baan… Zijn er bedrijven of opdrachtgevers die op iemand zitten te wachten die alleen ‘s avonds of in de weekenden beschikbaar is? Heb jij daar ervaring mee?

    • Reageren freelennse 17/04/2019

      Wat lief, Danielle! Dank je wel! Dit zijn de momenten waarom ik doe wat ik doe — qua bloggen en delen. Ik ben eigenlijk ‘per ongeluk’ ondernemer geworden. Nu een jaar of vijf. Ik schreef mezelf in bij de KvK, omdat ik opdrachten kreeg voor mijn blog en weleens een scriptie corrigeerde. Toch handig om dan te factureren. Uiteindelijk groeide het aantal opdrachten en ben ik vier dagen in loondienst gaan werken, in plaats van vijf. Dat heb ik iets langer dan een jaartje gedaan. Mijn bedrijf was nog niet groot genoeg om van te leven, maar ik heb toch de stap gezet om een huis te kopen en daarna direct ontslag te nemen. Met het idee dat als ik meer tijd heb om áán mijn bedrijf te werken, ik ook zo zou groeien dat ik ervan kan leven. En dat blijkt waar te zijn. Toen ik de opdrachten naast mijn (fulltime) baan in loondienst deed, gaf ik altijd eerlijk aan dat ik alleen de avonden en weekenden beschikbaar had om voor de klant te werken. Dat betekende dus dat ik veel klussen niet kon (of wilde) doen, omdat het voor een vast aantal uur per week was. Ik kreeg er nooit opmerkingen over van klanten. Ik sprak gewoon een deadline af en zorgde dat ik deze haalde. Vond het wel lastig dat je niet altijd even goed bereikbaar bent. Belafspraken deed ik bijvoorbeeld tijdens de lunch op m’n kantoorbaan. Nou, ja, lang verhaal kort: waar een wil is, is een weg! :-) Succes!

    Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.