Emily Nagoski - Kom als jezelf - recensie

kom als jezelf

Dat je een boek schrijft en dan ook nog eens over seks. Goals. Al honderd jaar geleden las ik lyrische berichten over Come as you are, onder andere van Iris. Zij had het in eerste instantie dus over het Engelse boek — de luisterboekvariant. Ook ik heb een tijdje luisterboeken geluisterd en ik probeerde dat ook met dit boek. Dit is echt een boek waar je je aandacht bij moet houden, dus dit werd helemaal niets. Ik luisterde bijna alleen maar in bed (toepasselijke plek wel) en viel veel te snel in slaap. Uiteindelijk besloot ik het Nederlandse boek te kopen en zag ik er een quote van Iris op de achterflap staat. Heel tof! Inmiddels heb ik het boek al ruim een half jaar in huis en nu ben ik dan eindelijk tot het einde gekomen. Tijd om jou te vertellen of Kom als jezelf een literair hoogtepuntje is.

De opzienbarende wetenschap die je seksleven zal veranderen?

Emily Nagoski is seksuologe en doet op basis van recent wetenschappelijk onderzoek een boekje open over seks. Hoe je lichaam eigenlijk werkt. Dat seks alleen échte voldoening geeft als je je lichaam begrijpt en als je weet wat je wil. Iedere vrouw reageert anders op seksuele stimuli, doordat de anatomische verschillen bij vrouwen groot zijn. Dankzij dit boek kan iedere vrouw de seksualiteit ontdekken waarmee ze zich comfortabel voelt en zichzelf kan identificeren.

Ik heb me nog nooit zó normaal gevoeld

Seks is me niet vreemd en ik dacht dat ik er toch wel het een en ander van wist. Wat ook zo is, maar dit boek heeft denk ik écht mijn seksleven veranderd door me heel veel dingen te leren. Wat ik ook heel tof vind, is dat het boek ook veel psychologische stukken bevat. Over waarom je eigenlijk seks hebt, waarom je doet wat je doet, dat je de cirkel van je emoties rond moet maken. Ik vond alles zó enorm boeiend.

Kom als jezelf is leuk geschreven, maar niet per se heel makkelijk te lezen. Emily heeft absoluut humor en haar best gedaan luchtige voorbeelden te geven, wat grotendeels ook lukt. Zo vergelijkt ze alles wat je weet en denkt over seks met een tuin en snap je precies wat ze bedoelt als ze zegt dat aloë vera en tomatenplanten andere behoeften hebben. Maar het is simpelweg geen heel makkelijk onderwerp — zeker niet aangezien werkelijk alles onderbouwd is met wetenschappelijk onderzoek. Ik vind het geen boek dat je effe lekker ‘s avonds op de bank leest, omdat je geen zin meer hebt om na te denken. Ik moest echt mijn aandacht bij dit boek houden en daarom heeft het ook een tijd geduurd voordat ik het uit had. Maar oh, wat ben ik blij dat ik dit boek gelezen heb. Ik heb me nog nooit zo normaal gevoeld en dat is echt een verademing voor me. En een prestatie van jewelste van Emily Nagoski. Ze maakt alle theorie rondom seks heel toegankelijk en zorgt ervoor dat je veel meer nadenkt over wat jij eigenlijk wil en lekker vindt. Ze heeft ervoor gezorgd dat ik iets zeggen over seks nu net zo normaal vindt als vertellen wat ik vanavond ga eten. Dat is toch goud waard?

Kom als jezelf heeft op veel vlakken mijn ogen geopend. Ik denk echt dat elke vrouw, ongeacht geaardheid, dit boek moet lezen.

Emily Nagoski – Kom als jezelf
Lev. / 2018 / 9789400509726