Ondernemen is niet altijd rozengeur en maneschijn. Het is niet altijd het ideaalbeeld van Heel Veel Vrijheid en geld verdienen zonder daar (hard) voor te werken. Klanten krijgen is voor creatieve ondernemers niet per se moeilijk — je moet alleen weten wat je mag doen én hoe. Dus, vandaag een bloedeerlijke blogpost: dit is waarom je marketing niet werkt (en je dus geen nieuwe klanten binnenhaalt).
TIP: worstel je met je prijzen? In de training Wat moet dat kosten dan? leer je methodes om je passende en ideale prijzen te bepalen, hoe je ze strategisch én met vertrouwen communiceert en je blokkades op geld verdienen op te heffen. Na betaling ploft de pdf met meer dan 90 pagina’s op je digitale deurmat, dus als je doorwerkt, kan je binnen een dag al meer verdienen! 🚀 Je koopt ‘m hier
Verander je kijk op marketing en sales
Veel ondernemers vinden verkopen viezig. Jezelf in de kijker zetten, een aantrekkelijk aanbod doen en niet stoppen na één story op Instagram waarin je je nieuwe dienst of product aanprijst, iemand die om gratis advies vraagt een betaald aanbod doen — we dénken al snel dat het opdringerig is. Niets is minder waar. Jij bent waarschijnlijk begonnen met ondernemen om anderen te helpen. Om het leven van je ideale klant op jouw manier een stukje mooier, leuker en/of makkelijker te maken. Kijk dus naar marketing en sales alsof je iemand helpt. Je ideale klant vooropstelt. Want dat is namelijk precies wat je doet.
Als je overtuiging is dat je je doelgroep lastigvalt met jouw marketing, dan is het ook lastig verkopen. En het ding is: je wil op zo veel mogelijk relevante deuren bonken, net zo lang tot er eentje opengaat. Dus laat je zien, doe je aanbod en weet: met mijn product of dienst help ik mijn klant.
Ga voor strategisch en duurzaam: bijvoorbeeld een magazine
Met hagel schieten is waardeloos. Het kost je geld en het levert je waarschijnlijk niets op. Leuk dat je weer wat kosten mag aftrekken bij de vrienden van de Belastingdienst, maar dat is niet waar je het voor doet. Je wil strategische keuzes maken die duurzaam inzetbaar zijn. Een leuke optie: een magazine drukken. Nu hoor ik je denken: ‘wéét je wel hoe veel werk dat is en ingewikkeld en SOS?!’ I got your back. Mag jij kiezen hoe je de rug wil: geniet of met wire-o-binding. 😏 Via Flyeralarm is het een fluitje van een cent om je magazine te ontwerpen en te laten drukken. Met een online tool ontwerp je je tijdschrift en dat is makkelijker dan je denkt dankzij de magazinetemplates, designs en mock-ups, die je mag overnemen en gebruiken. Liever zelf het hele blad vormgeven? Dan kies je een lege lay-out en bepaal je helemaal zelf waar welke content komt. Handy.
Je volgende vraag hoor ik ook: ‘Lenn, wat móet ik daar dan mee?’ Nou, je móet helemaal niks. Maar als je een creatieve ondernemer bent en jouw ideale klant onder andere juist voor dat creatieve valt, dan is het strategisch slim dat terug te laten komen in je marketing. Bijvoorbeeld door bij een grote, potentiële klant met een mogelijke opdracht die je écht binnen wil halen je offerte in magazinevorm op te sturen. Of door je bestaande klanten je nieuwe aanbod (of een aanvulling op wat ze eerder afnamen) te doen.
Protip: laat vooral zien waar je meer van wil doen. Ben jij copywriter en bestaat je portfolio uit veel interviews, maar wil je nu vooral reclameteksten schrijven? Laat je interviews weg en breng naar voren wat je wél wil doen.
Lees ook → hoe je als freelance tekstschrijver opdrachten krijgt
Stop met lukraak dingen doen
Het probleem van veel creatieve ondernemers: ze zijn creatief. Aan ideeën geen gebrek. Maar voer ze alsjeblieft niet allemaal (meteen) uit. Mijn ideale klant is erg empatisch. Moet ik dan een (gratis) e-book schrijven over empathie en de kracht van kwetsbaarheid? Dat kan wel, want ik kan — als ze me toestemming geven, lees meer over de do’s en don’ts voor nieuwsbriefinschrijvingen — mijn e-maillijst flink laten groeien. Probleem is: deze downloaders zijn waarschijnlijk helemaal niet geïnteresseerd in mijn aanbod van copywriting en coaching! En dan, creatieve ondernemer, werkt je marketing dus niet.
Als je weer een topidee hebt, stel jezelf dan eerst de vraag hoe dat resultaat je helpt bij het laten groeien van je bedrijf. Wat is de link met de pijn van jouw ideale klant waar jij de oplossing voor biedt? Hoe geeft dat antwoord op het verlangen van jouw ideale klant? Pas als je zeker weet dat je hiermee je ideale klant bereikt én raakt, is het effectief om met je idee aan de slag te gaan.
Vertel wat belangrijk is voor je klant, niet voor jou
Je marketing draait niet om jou(w product of dienst): het gaat om je klant. Mensen zijn niet per se op zoek naar een lamp, ze willen licht. Ze willen geen matras, ze willen goede nachtrust. Ze willen geen teksten die foutloos zijn, ze willen meer ideale klanten dankzij tekstuele aantrekkingskracht en meer omzet. Je ideale klant wil waarschijnlijk niet weten hoe empatisch vermogen ontstaat, ze wil weten hoe ze daar niet aan onderdoor gaat, hoe ze stopt met piekeren en weer lekker slaapt. Gebruik in je marketing dus altijd wat het oplevert voor je ideale klant. Zélfs als je een gratis webinar aanbiedt. (En waag het niet om a) een webinar zonder waarde te geven, waarin je eigenlijk alleen één lang verkooppraatje houdt of b) het andere uiterste, geen betaald aanbod te doen.
En, ja, je bent waarschijnlijk onwijs trots op je nieuwe website/huisstijl/aanbod — maar vertel niet hoe hard je eraan gewerkt hebt; vertel wat de voordelen zijn voor je (potentiële) klant. Wat voor jou heel belangrijk is (het harde werken, de knopen die je moest doorhakken), zijn vaak veel minder van betekenis voor je klant.
Let op: beloof geen gouden bergen als je met een berg kak aankomt. Maak waar wat je belooft en het liefst nog een beetje meer. Want je beste marketinginstrument, naast simpelweg laten horen en zien dat je er bent en wat je doet, is nog altijd je blije klant die aan mond-tot-mondreclame doet.
(*) Dit is een samenwerking met Flyeralarm.