David Mangene - How not to kill yourself

how to not kill yourself

Als je me al wat langer volgt, dan weet je dat ik hard aan mijn mentale gezondheid heb gewerkt. Met EMDR, langdurige therapie bij de psycholoog en heel veel lezen, leren en oefenen. Ik ben daar altijd open over geweest en dat bleek het grootste cadeau aan mezelf ooit. Ik houd niet zo van taboes, van ze doorbreken des te meer. Toen ik How to not kill yourself van David Mangene toegestuurd kreeg van de uitgeverij, werd ik wel weer even met de neus op de feiten gedrukt: voor mannen is het nóg moeilijker om over mentale gezondheid(sproblemen) te praten. Mensen zoals David, die hier iets tegen doen, kan ik alleen maar toejuichen. Kom maar door met je 10 tips voor moeilijke tijden!

Afgelopen weekend las ik twee boeken uit, waaronder How to not kill yourself. Vanaf 25 februari is het boek te koop, dus het is de hoogste tijd om een recensie te tikken.

How to not kill yourself - David Mangene

How to not kill yourself, 10 tips voor moeilijke tijden

Mannen vinden vaak dat ze geen problemen hebben. Het is moeilijk om erover te praten en hulp vragen? Dan is er pas echt een man overboord. David Mangene wil dat taboe doorbreken en mentale gezondheid(sproblemen) van mannen bespreekbaar maken. Met dit boek zet hij een flinke stap. David worstelt al zijn hele leven met manische periodes, zware depressies en suïcidale gedachten. Openhartig, soms bot en met veel humor vertelt hij over zijn eigen leven en gaat hij op zoek naar redenen om toch door te gaan.

How to not kill yourself is geen boek over ‘gelukkig zijn’. Het is een boek over in leven blijven. Over optimisme, hoop, doorzettingsvermogen en veerkracht. Ondanks alle ellende en pijn die we doorstaan. David schrijft op de achterflap: “Maar als je het leest en blijdschap voelt: hallefuckinglujah broeders en zusters! Laat het me vooral weten, dat zou ik helemaal te gek vinden. Geluk is echter niet mijn intentie. Eerlijk gezegd weet ik zelfs amper wat geluk is.”

Het lezen van dit boek was in ieder geval geen moeilijke tijd

You had me at ‘mentale gezondheid’. Ja, zo’n selfhelpjunkie ben ik nou eenmaal. Dus ik kroop op de bank, met een deken en wat taart — want ja, het leven is niet altijd een feest, maar je moet hoe dan ook zelf de taart eten — en begon aan How to not kill yourself. Ik verwachtte geen scriptie-achtige taferelen met grafieken, cijfers en onderbouwingen over mannen en mentale gezondheidsproblemen. En dat is maar goed ook, want dat is dit boek niet.

How to not kill yourself is precies wat het zegt dat het is: 10 tips voor moeilijke tijden. (Vind alleen de subtitel ’10 tips voor moeilijke tijden’ wel een beetje twijfelachtig, want ik wil juist geen moeilijke, maar makkelijke tijden. ?) David heeft opgeschreven wat hem hielp en probeert ook jou te helpen — en dat is precies wat ik altijd wel waardeer. Hij pretendeert geen zenmaster te zijn of alle wijsheid in pacht te hebben en draait nergens omheen. Met fijne humor (vind ik, ik ben dol op zwarte humor) doet hij uit de boe… eh, doeken hoe hij overleeft. Het leest makkelijk weg en je hebt het binnen een paar uur uit als je er even goed voor gaat zitten. Of liggen. Zelf weten.

Met mij gaat het al heel lang goed en ik ben nooit depressief, manisch of suïcidaal geweest. Of het boek je in zo’n situatie helpt, kan ik dus niet beoordelen. Wat ik wel weet is dat ik me gesteund voel door dit boek. Ik ben niet de enige die niet altijd fluitend door het leven gaat. Ik ben niet de enige die zo dol is op haar hond vanwege zijn invloed op de mentale gezondheid. Het is een fijn boekje om te lezen, om af en toe hardop te lachen en om gewoon even te weten dat we niet alleen zijn. ?

Denk jij aan zelfmoord? Praat er alsjeblieft over. Bel bijvoorbeeld 113 Zelfmoordpreventie via 0900-0113 of kijk op 113.nl.

♥ Waardering: 7,5.

David Mangene — How to not kill yourself