Saskia Noort - Stromboli

stromboli

Als ik weer eens een mailtje krijg van een uitgeverij of ik een nieuw boek wil ontvangen, is het antwoord eigenlijk bijna altijd ‘ja’. Niet omdat ik zo’n ontzettende hoarder ben (hoewel ik wel een beetje kick op die volle boekenkasten van me), maar vooral omdat ik heel erg blij word van lezen. Na een tijdje ontving ik Stromboli van Saskia Noort en zodra ik de kans kreeg erin te beginnen, greep ik ‘m. Is Stromboli, het boek dat draait om seksueel geweld, een aanrader?

Stromboli van Saskia Noort: het verhaal

Stromboli gaat over Sara Zomer en Karel van Bohemen. Een schrijversechtpaar dat elke week een column schrijft waarin ze openhartig verslag lijken te doen van hun gezinsleven. Niets is minder waar: eigenlijk bestaat hun dagelijks leven uit afgunst, wrok en zelfs geweld. Nadat het ‘s nachts weer enorm uit de hand loopt, besluit Sara Karel te verlaten.

Sara staat er uiteindelijk helemaal alleen voor. Vrienden en kennissen doen alsof ze Sara niet kennen en willen niets meer met haar te maken hebben. Er moet wat gebeuren, dus ze boekt een retraite op het vulkaaneiland Stromboli. Samen met lotgenoten doet Sara rollenspellen en oefeningen die haar naar het verleden – dat ze zo graag verborgen hield – brengen…

Saskia Noort - Stromboli

Dit vind ik van Stromboli

Ik vind het zó tof dat Saskia Noort voor het eerst – na ontzettend goede thrillers als Huidpijn – een roman schreef. En om maar meteen te verklappen waar je deze recensie voor leest: ik heb dit boek in één ruk (oké, twee avonden) uitgelezen en vind het echt een heel goed boek. Stromboli greep me meteen op de eerste bladzijde waarop een verkrachting plaatsvindt en het liet me niet meer los tot en met de laatste bladzijde.

In Zomergasten zag en hoorde ik Saskia Noort vertellen over haar verkrachting, wat dit boek voor mij nog meer kracht bijzette. Stromboli is niet autobiografisch, maar de gebeurtenissen zijn wel enorm realistisch beschreven. Na het lezen van dit boek heb je het idee dat je weet (voor zover dat kan) hoe het is om ‘beperkt’ te leven na een traumatische ervaring als een verkrachting. En hoewel je misschien verwacht dat het loeizware kost is om doorheen te komen, dat is dan dus weer absoluut niet zo. Er zit namelijk ook zeker humor in dit meeslepende en soms choquerende boek. Stromboli is rauw en kwam zeker bij me binnen. Saskia draait in dit boek nergens omheen en daar ga ik altijd wel lekker op. Direct, pijnlijk, expliciete seksscènes, actualiteiten als seksueel misbruik en therapieën, diepgang. Dat zijn de woorden die Stromboli typeren, als je ‘t mij vraagt. Wat mij betreft mag Saskia Noort vaker romans schrijven.

♥ Waardering: 8.

Saskia Noort – Stromboli
Lebowski publishers / 2018 / 9789048833993