Zoek
Sluit dit zoekvak.
contactknop instagram

een contactknop en statistieken op Instagram

Misschien heb je het al voorbij zien komen: je kan tegenwoordig een contactknop toevoegen aan je profiel op Instagram. Zelf heb ik dat ook gedaan en ik ontdekte op Twitter dat er best veel vraag is naar hoe je die contactknop op je Instagramaccount krijgt, wat het precies is en wat de voordelen zijn. Dus ik leg het je graag uit!

Een bedrijfsprofiel op Instagram aanmaken

Eigenlijk is het heel simpel. Met een paar drukken op de knop ben je al klaar en heb je je begeerde contactknop. Maar er is meer! Het enige wat jij moet doen is je Instagramaccount omzetten naar een bedrijfsprofiel. Dat doe je door naar je account te gaan en bij ‘opties’ te klikken op ‘Overstappen op bedrijfsprofiel’.


De enige voorwaarde die Instagram hieraan stelt is dat je een bedrijfspagina hebt op Facebook. Heb je die niet, dan kan je helaas geen bedrijfsprofiel op Instagram beheren. Let op: je kan een bedrijfspagina op Facebook maar één keer gebruiken om een Instagramaccount aan te koppelen. Heb je meerdere Instagramaccounts die je aan dezelfde Facebookpagina wil koppelen, dan kan dat dus niet.

De voordelen van een bedrijfsprofiel op Instagram

Die contactknop waar ik het al heel de tijd over heb, is niet het enige voordeel. Wel een groot voordeel als je je account dus ook echt zakelijk gebruikt, want met het toevoegen van de contactbutton kan je je adres (handig bij een winkel bijvoorbeeld of als je Instagram als Tinder wil gaan gebruiken), je telefoonnummer en e-mailadres op je profiel tonen. Zelf heb ik ervoor gekozen alleen mijn e-mailadres te vermelden. Je bent dus niet verplicht alles te delen!

Je kan nu ook ein-de-lijk statistieken gaan bekijken. Ik kan je helaas nog niets laten zien, want het duurt een week voordat er cijfertjes getoond worden. Dit gaat volgens mij niet met terugwerkende kracht, maar geldt pas bij berichten die je hebt geplaatst nadat je je bedrijfsprofiel hebt geactiveerd. Zodra je statistieken zichtbaar zijn kan je zien hoe vaak je foto is bekeken, wat je unieke bereik is en de betrokkenheid (aantal likes en reacties). Daarnaast kom je meer te weten over je volgers. Handig, want door te weten waar zij vandaan komen en hoe laat ze online zijn, kan jij daar mooi je postschema op aanpassen. Voor zover je dat ook echt hanteert natuurlijk.

Heb je nog wat knaken over en wil je jezelf eens lekker in de spotlights zetten, dan kan je ervoor kiezen om je foto(‘s) te promoten op Instagram. Voeg je betaalgegevens toe aan je bedrijfsprofiel, stel je doelgroep in en kies een periode waarin je je foto(‘s) betaald wil tonen.

Ben je bovenal benieuwd hoe dit er allemaal uitziet en weet je niet zeker of het wel iets voor jou is? Geen paniek noch man overboord, je kan altijd je bedrijfsprofiel op Instagram terugzetten naar de ‘oude, persoonlijke variant’.

Wil je mij volgen op Instagram? Dan kan dat op mijn bedrijfsprofiel of via louterliefde. En wil je meer lezen over ondernemen? Dat kan ook! Ben je op zoek naar meer tips en trucs om je Instagame on fleek te krijgen? Lees dan How to win the gram van Jennie Gielen.

Cursus volgen over hoe je de beste stories maakt? Kan ook! De cursus start weer op 7 september 2020.

Stories-maken-Instagram-cursus

Je las een blogpost van Lenneke Manschot – copywriter en ondernemerscoach. Hier voor jouw tekstuele aantrekkingskracht én om je meer plezier en vertrouwen in het ondernemen te geven.

Ook betere copy en daarmee meer succes? Je oplossingen:

Meer weten? De creatieve dienstverleners en kennisondernemers die mij inhuurden, schreven handige reviews en je vindt hier uiteraard een hele pagina over mij.

Handige ondernemers- en teksttips en exclusieve content voortaan in je mailbox? Leuk! Al meer dan 500 mensen meldden zich ervoor aan. Jij ook?

21 reacties

  1. Ik vraag me af of het blijft dat je het zomaar kan terugzetten, het zou me niet verbazen als dit straks niet meer kan … ben misschien een beetje cynisch maar dat wordt je vanzelf als Facebook alleen nog maar betaalde posts laat zien aan je volgers ;-)

    1. Ik weet het niet. Voor nu kan het in ieder geval nog en ik denk dat het ook wel wordt aangekondigd als dat verandert. Of het omschakelen naar een bedrijfsprofiel invloed heeft op het vertonen van je foto’s durf ik ook niet te zeggen, maar ik vind het zeker het proberen waard! Misschien een leuk idee voor een nieuwe blogpost: wat voor mij de resultaten zijn. :-)

  2. Superhandig inderdaad. Het heeft even geduurd voordat die optie er bij mij eindelijk op stond, maar sinds vorige week heb ik het ook aangezet bij twee accounts. Ik vond het wel handig voor Eunoia Studio en Love to Share. ;-) Voor mijn blog zie ik verder (nog) niet echt een toegevoegde waarde omdat ik het via GA ook wel kan checken of men op mijn blog komt via Instagram, het ging maar meer om de ‘contact’ knop haha.

  3. Wat handig, dit kende ik nog niet! Ik heb alleen een privé-account op Instagram, maar overweeg om ook een “bedrijfsaccount” voor mijn blog aan te maken. Ik heb ook een bedrijfspagina op Facebook voor mijn blog. Ik neem aan dat ik hier wel een extra instagram-account voor kan maken om eraan te koppelen?

    1. Zeker! Je kan gewoon een nieuw Instagramaccount maken en dat koppelen aan je bedrijfspagina op Facebook.

  4. Worden al je foto’s dan direct doorgeplaatst naar die Facebook-pagina of kun je dat alsnog per foto bepalen? Niet al mijn blote fitnessbuiken hoeven direct op Facebook namelijk.

  5. Super handig dit! Moest instagram ff updaten maar het is gelukt! Vooral handig als mensen je een bericht willen sturen op de een of andere manier :)

  6. Vond alleen de knop er al mega fancy uit zien haha, dus yay voor zo’n profielpagina. Bedankt voor de tips, HOEZEE!

Reageren? Graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Dit is een veilige plek waar we respectvol met elkaar omgaan. ♥️ Je gegevens zijn veilig bij me — en ik meld je ook niet stiekem aan voor mijn nieuwsbrief. Velden met een * zijn verplicht.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.