Het Herdersleven - James Rebanks - boekrecensie

het herdersleven

Laat ik beginnen met te zeggen (schrijven) dat ik het bloggen echt heel erg mis. Maar werkelijk, waarom zitten er maar vierentwintig uren in een dag? Ik wil lezen én schrijven én met mijn hond kroelen én eten en ik probeer zo nu en dan ook nog eens te slapen. Mijn kast puilt uit van boeken die ik nog lezen wil en geloof me: er komen weer mooie recensies aan! Te beginnen met Het herdersleven van James Rebanks.

Hahaha, ik wilde jullie deze foto niet onthouden. Vince taalt normaal nooit naar mijn boeken – er staan hier vijf kasten vol en het enige wat hij ooit gedaan heeft is per ongeluk wat boeken omstoten en zich een hoedje schrikken. Ik wilde de foto maken voor bij deze recensie en ineens ging hij er met dit boek vandoor. Het is toch ook een boef, hè. Nou ja, je krijgt dus de groetjes van Vince. Ik heb besloten dat Vince na dit vreselijke incident wel bij me mag blijven, want het boek heeft geen blijvende schade opgelopen. Hij boft maar met mij als zijn #girlboss.

Het herdersleven gaat over…

Het herdersleven gaat over James Rebanks, de oudste zoon van een schaapherder die op zijn beurt ook de oudste zoon van een schaapherder is. De familie van James woont en werkt al zolang men zich kan herinneren in het Noord-Engelse Lake District. Wellicht doet die plaatsnaam wat bellen rinkelen; het werd bekend door de romantische beschrijvingen van dichter William Wordsworth en de geïllustreerde kinderboeken van Beatrix Potter. De wereld die daar beschreven en getekend wordt, is heel anders dan de wereld van James. Zijn leven wordt bepaald door de seizoenen en het werk dat daarmee gemoeid gaat. Ondanks dat de familie Rebanks al eeuwen werkzaam zijn in Lake District is het werk niets veranderd. De schapen moeten door de herder en de hond naar het hoogland gedreven worden en ‘s zomers moet er hooi gemaakt worden. In de herfst worden markten bezocht om de kudde aan te vullen en in de winter is het zaak de schapen in leven te houden. De lente is beweeglijk: de lammetjes worden geboren en de schapen keren terug naar de heuvels en dalen. In Het herdersleven laat James Rebanks zien hoe het leven er in een oeroud landschap uitziet als je je houdt aan een uitstervende levenswijze. Het herdersleven geeft inzicht in het dagelijkse leven op het platteland van Engeland, waar een verbondenheid heerst die de meeste mensen tegenwoordig vreemd is.

Mijn mening over Het herdersleven

Ik vertel je maar gelijk eerlijk dat ik heel erg mijn best heb moeten doen om door Het herdersleven heen te komen. In het begin heb ik een paar keer overwogen het boek weg te leggen, maar ik ben uiteindelijk wel blij dat ik heb doorgezet en Het herdersleven heb uitgelezen. Het is een uniek verhaal en het geeft je echt een goed beeld van hoe het leven van een herder eruitziet op het platteland in Engeland. Nu ligt daar niet per se mijn interesse (ik bedoel, ik geef alleen maar wat om eten, sociale media en mijn hond, dûh) – ik denk dat je het boek nog veel beter waardeert als je het wél heel interessant vindt. Ik vind de schrijfstijl zeker niet slecht, maar ook niet heel uitnodigend. Ondanks dat er zeker wel humor in dit boek zit (ik houd van humor om te lachen), werd ik er niet door gegrepen. Maar goed, dat is voor jou geen reden om dit boek niet te lezen uiteraard. Al met al: lees Het herdersleven. Het zal waarschijnlijk niet het beste boek zijn dat je ooit las, maar je zal er ook zeker geen spijt van krijgen.

♥ Waardering: 7.

James Rebanks – Het herdersleven
Hollands Diep / 2016 / 9789048830183