Het is Clubhouse wat de klok slaat. Andere sociale media staan er bol van: dit nieuwe socialemediakanaal. Maar wat is het precies, voor wie is het, hoe kom je aan een invite en hoe zit het nou met het hosten van rooms? (Deze verengelsing spijt me.)
Wat is Clubhouse?
Waar we tot een paar maanden geleden nog massaal aan het bitchen waren op bellen (‘mij nie belle’ zouden de Meilandjes zeggen), is dat eigenlijk precies wat we nu allemaal aan het doen zijn. Clubhouse is een sociaal medium dat draait om praten — hoewel er ook al rooms zijn gehost ‘om een half uur je bek te houden’. De app is er nu alleen nog voor iPhone-gebruikers en werkt op basis van uitnodigingen. Je hoeft niet heel de dag naar iedereen en zijn moeder te luisteren: je geeft zelf aan wie je wil volgen en welke interesses je hebt, je kan een room binnengaan als dat je leuk lijkt, je handje opsteken als je ook iets wil zeggen en stilletjes weer vertrekken als je weg wil.
Clubhouse heeft alleen een audio-functie en dus geen chat of vind-ik-leuk-optie, zoals we die wel kennen van andere sociale media. Inmiddels heb ik al wel in wat rooms gezeten en kwam bijvoorbeeld Bowie (volgtip!) met het idee om een gesloten vraag te stellen waar je ‘ja’ op kan antwoorden door je handje op te steken. Ook hoorde ik al over toch beeld kunnen laten zien door snel je profielfoto te veranderen als je aan het praten bent of ‘op het podium staat’. Je kan sowieso handig wisselen tussen apps, want Clubhouse draait gewoon door als je een andere app opent. (Sluit je de app helemaal af door ‘m omhoog te vegen op je iPhone, dan ben je natuurlijk wel uit de room.)
Zo krijg je een invite voor Clubhouse
Toen ik aankondigde dat Lianne en ik een room hosten, kreeg ik al een berg dm’s: hóe kom ik aan een invite voor Clubhouse? Dat kan op twee manieren:
• een daadwerkelijke invite-sms krijgen van iemand die je telefoonnummer heeft
• jezelf op de wachtlijst zetten door de app te downloaden en toegelaten worden door iemand die al op Clubhouse zit en een melding krijgt dat jij graag wil joinen (dat kost de binnenlater dus geen invite en kan dus ook als je geen invites (meer) hebt)
Zit je eenmaal op Clubhouse, dan krijg je meteen een paar invites om weg te geven en verdien je invites door rooms te hosten en mee te kletsen in rooms. Zelf geef ik de invites telkens meteen weg via Instagram, maar ook in groepen op Facebook (zoals Clubhouse Nederland) en op LinkedIn is het mogelijk een invite te bemachtigen.
Een room hosten
Je kan dus zelf rooms hosten op Clubhouse, zowel openbaar als met een slotje. Dat kan op het moment dat je er zin in hebt, maar je kan ‘m ook alvast inplannen. Wil je meer bereik, dan is het inplannen en aankondigen op andere sociale media natuurlijk een puik plan. Lianne en ik besloten een room te hosten waarin je lekker laagdrempelig kan praten over alles en over niets, vroegen als echte influencers onze volgers om vragen in te sturen en wilden vooral een veilige plek creëren voor mensen die het spannend vinden om mee te kletsen.
Zelf ben ik ook al een paar keer in een room van Paula Heeger en Celine Haring geweest om te praten over boeken — waarna een blogpost verscheen over de boekentips die we gaven op Clubhouse. Een ouderwetse boekenclub in een heel nieuw jasje. 😌📚 Ben je een ‘vaste gast’ en een keer afwezig, dan kunnen de hosts en moderators je ‘pingen’: een signaal geven om erbij te komen.
Wil je het heel professioneel aanpakken, dan is dit goed om te weten:
• je kan een specifiek onderwerp voor je room bedenken, maar je kan het ook juist openlaten om juist laagdrempelig kennis met elkaar te maken — bijvoorbeeld als copywriters of als fotografen onder elkaar
• schep verwachtingen in de omschrijving: hoe lang duurt de room, wat is het idee en met een vlaggetje geef je aan in welke taal het is
• het helpt om vooraf wat vragen te bedenken (of je volgers te vragen die in te sturen), zodat er geen ongemakkelijke stiltes vallen
• bedenk je regels (zoals: ‘ik geef 5 tips en na elke tip is er ruimte om vragen te stellen of iets toe te voegen’ of juist ‘steek vooral je handje op als je wil meepraten’), vertel dat dan ook aan het begin van de room en als er veel deelnemers bij zijn gekomen ook tussendoor, zodat ook zij het weten
• als mensen een 🎉 bij hun foto hebben staan, dan is het hun eerste keer op Clubhouse — het kan helpen als je af en toe uitlegt hoe mensen kunnen deelnemen aan het gesprek (rechtsonderin het handje opsteken) of dat zij zich het beste even kunnen muten (op het microfoontje tikken) als ze wel op het podium staan, maar niet aan het woord zijn
• wil je iemand aan het woord laten, zeg dan duidelijk ‘Pikachu, ik kies jou’ of eigenlijk gewoon ‘Inge, heb jij iets toe te voegen of heb je een vraag?’
• heb je drie keer een room gehost, dan kan je een heuse club starten
Is Clubhouse interessant voor ondernemers?
Ja, ik denk wel dat Clubhouse interessant is voor ondernemers. Het is een ideale manier om te netwerken, je kan laten horen wie je bent, wat je weet en waar je voor staat én je kan je eigen club oprichten als je meerdere keren een room hebt gehost.
Ook als je geen eigen rooms host, kan Clubhouse dus bijdragen aan je zichtbaarheid en je expertstatus. Ik kletste laatst mee in een room van Bowie over geld en dat leverde me volgers op Clubhouse én Instagram op. Andersom werkt het natuurlijk ook: ook jij leert nieuwe mensen kennen, breidt je netwerk uit en ontdekt interessante rooms door meer mensen te volgen op Clubhouse. Het kan ook leuke samenwerkingen opleveren: vanuit de boekenclub heb ik nu een ingang om in een goede podcast te verschijnen.
Over podcast gesproken: Clubhouse helpt je beter te spreken en je ruimte in te nemen. Je leert hoe je je boodschap kort en bondig brengt, hoe storytelling je helpt om mensen geïnteresseerd te houden en welke verhalen aanslaan. Zelf speel ik al langer met het idee om een podcast te starten en dit is te gek om te oefenen.
Ben je ondernemer en wil je je bio gebruiken om ook buiten Clubhouse met mensen in contact te komen, dan is dit handig om te weten:
• Clubhousers zien in eerste instantie alleen de eerste drie regels van je bio, dus het is slim daar meteen ‘jouw ding’ te delen (bij mij staat er ‘Ik geef ondernemers tekstuele aantrekkingskracht’)
• denk na over in welke taal je je bio schrijft: als je veel deelneemt aan Engelse rooms, dan kan je ervoor kiezen om je bio ook in het Engels te schrijven (of ook in het Nederlands, je hebt ruimte zat)
• omdat er geen chatfunctie is en je dus geen links kan delen, kan het waardevol zijn om een speciale linkpagina te maken voor Clubhousers als je mensen ergens naartoe wil verwijzen — kies dan voor een korte link als jouwdomeinnaam.nl/ch, want lekker makkelijk te tikken en te onthouden (een linkpagina maken is simpel en snel te doen als je WordPress hebt)
• vul ook je andere socialemediaaccounts in, zodat mensen makkelijk met je in contact kunnen komen door je een dm te sturen op Twitter of Instagram
9 reacties
Inmiddels heb ik hier al heel wat over gehoord. Echter heb ik geen iPhone, dus blijft het ook nog even bij ‘ik heb ervan gehoord’. Leuk om te lezen dat jij enthousiast bent!
Ook wel lekker rustig! 😬
Leuk om te lezen! Hopelijk komt de app ook beschikbaar voor Android, ik ben wel heel benieuwd!
Ja, ik hoop dat ook! Het voelt elke keer zo lullig als ik een verzoek krijg voor de invite en degene geen iPhone (of iPad) heeft.
Ik heb wel een iphone en inmiddels last van FOMO door iedereen die Clubhouse’t – maar ik ben bang dat dit weer zo’n medium is voor mij waar ik me in verlies en zomaar 4 uur van mn dag kwijt ben haha.
Hahaha, ja, ik hoor dat van meer mensen! Ik vind het zelf juist heel chill dat je het niet kan terugluisteren, dus het belandt niet op mijn ‘nog iets mee doen’-stapel. En moet ook zeggen dat het aantal (voor mij interessante) rooms ook wel afneemt, dus er is ook ‘minder te missen’. 😅
Goh, nog nooit gehoord van Clubhouse tot het lezen van jouw post op Instagram. Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is:
‘Jaa! Start een podcast!’
Bij dezen :)
Ik merk dat de clubhouse-rage weer een beetje aan het afnemen is. Persoonlijk zie ik steeds minder interessante rooms. Maar misschien volg ik niet de juiste mensen :p de zoekfunctie is nog sub-optimaal helaas.
Daarnaast merk ik ook dat ik het zonde vind dat de content niet hergebruikt kan worden. En ik praat met mijn handen, dat helpt ook niet mee op een audio-only platform. (maargoed evengoed als bij podcast natuurlijk hahaha). Ik ben benieuwd hoe je er nu 2 maanden later naar kijkt en of je het nog veel gebruikt :).
Merk ik ook! Ik open de app ook bijna niet meer, haha. Volg ook weinig mensen, dus dan is het aantal interessante rooms al helemaal klein. Vind het wel jammer, want ik vind het wel een onwijs leuk platform — maar je hebt dus ook wel echt anderen nodig om het écht leuk te maken.