Word eens volwassen, Christiaan Slierendrecht | recensie | freelennse
boeken, ondernemen

Word eens volwassen — next level online ondernemen (Met winactie!)

Toen ik een mail ontving met als onderwerp ‘Word eens volwassen!’, dacht ik heel effe dat ik Christiaan per ongeluk iets had misdaan. Niks bleek minder waar: het is de titel van zijn gloednieuwe boek. Sterker nog, ik werd juist heel blij van de inhoud van zijn e-mail, want hij vroeg me of ik zijn boek wilde ontvangen. Het gaat over ondernemen, zeg je? Hell yes, pak maar in en stuur maar op! En Chris deed er nog een schepje bovenop met een handgeschreven, persoonlijk stukje in het boek. Goed — zoals je ziet, heb ik Word eens volwassen! ontvangen. Inmiddels ook gelezen en nu is het tijd voor een recensie. Is Word eens volwassen! een aanrader? (Kleine hint: blijf lezen tot het einde, want wie weet geef ik wel een exemplaar weg.)

Word eens volwassen!

Word eens volwassen! gaat over next level online ondernemen en je raadt het al: het is een boek voor ondernemers. Het is nog nooit zo belangrijk geweest om digitaal volwassen te worden. Sterker nog — het is van levensbelang voor je bedrijf om het nieuwe digitale spel te leren spelen, anders is het game over. Maar de spelregels in de online wereld zijn complex, soms zelfs ongrijpbaar. Hoe maak je de juiste keuzes? Hoe haal je meer rendement uit je online inspanningen? Hoe maak je beslissingen die leiden tot duurzaam succes?

In dit boek leer je mee te doen in het spel dat digitaal groeien heet. Je ontdekt:
• waarom pokerspelers betere beslissingen maken dan schakers
• hoe je 300% meer omzet maakt in dezelfde tijd
• waarom de 4 P’s van marketing hun beste tijd hebben gehad
• hoe je een reis in de tijd maakt en zo een beter resultaat
• een uniek model voor online groei, gebouwd op tien jaar praktijkervaring

Dit vind ik van het boek van Christiaan Slierendrecht

Ohhhh, wat een verádeming, dit boek! Ik geloof enorm in het verbeteren van je mindset en aan persoonlijke ontwikkeling doen — niet alleen omdat ik daar zelf een beter en leuker mens door werd, maar ook omdat ik geloof dat het álles betekent voor je bedrijf.

In het begin vond ik het wat taai: Heel Veel termen, ik was even zoekende naar waar het nou precies naartoe ging en het leest gewoon wat minder soepel dan een roman of thriller. Wat logisch is, want dat is Word eens volwassen! ook niet — het is een kwestie van persoonlijke voorkeur en ik vind het lekker om meteen een boek ingezogen te worden. Gelukkig duurde dit gevoel heel kort, want al snel valt alles op zijn plek en zat ik er lekker in. De inhoud van het boek is fijn en logisch opgedeeld:
1. de mindsetwereld
2. de methodewereld
3. de gewoontewereld
(Mag jij raden welk deel m’n favoriet is.)

Chris (ik mag ‘Chris’ zeggen) neemt je aan de hand mee en begint waar ook jij moet (oké, mag) beginnen: je mindset. Bij hoofdstuk twee zat ik al te juichen, want daar stipt Chris aan dat een mensgerichte manier van ondernemen werkt. Hoofdstuk drie maakte me bijna uitzinnig van vreugde, want dat is precies waar ik voor sta en waarvan ik zó goed zie dat het werkt: van zenden naar helpen. Ik hoop echt dat dat de norm wordt. Vervolgens leer je alles over methodes en gewoontes. (Ik word niet goed als ik nog één keer iemand hoor zeggen ‘dat ze het altijd al zo doen’.) Het leuke is dat je het niet alleen leest (en ook denkt: já, goed verhaal), maar dat Chris je ook aan het werk zet. Met vragenlijsten, checklists, tools en concrete rekenvoorbeelden. Je hebt eigenlijk geen goede excuses of goede redenen om niet uit te (gaan) blinken in je online marketing. En als je het aan het einde van het hoofdstuk bang bent dat je het belangrijkste niet hebt opgepikt, is daar het lijstje met wat je uit dit hoofdstuk mee mag nemen je beste vriend. Ja, over dit boek is goed nagedacht en dat merk je aan alles.

Moet ook zeggen dat het fijn is om eens iemand te lezen die hetzelfde denkt als jij. Chris schrijft dingen die best hard aan kunnen komen en die ‘tegendraads’ zijn en ik kan niet anders zeggen dan dat ik het — volgens mij in alle gevallen — met hem eens ben. Geen ‘ga lekker in je kracht staan en post elke dag op Facebook om door dat plafond van 100.000 euro omzet te breken’, maar praktische, duidelijke, concrete en waardevolle tips en handvatten.

Oh, en ook het vermelden waard: het boek is heel erg mooi vormgegeven! Word eens volwassen! is voor mij echt één groot handvat dat ik er regelmatig even bij zal pakken om te bekijken hoe ‘dat ene dingetje’ nou precies zit en om inspiratie op te doen. Ik meen het oprecht — dit boek is een musthave voor iedere ondernemer ‘die iets doet met online’. (Elke ondernemer dus, hoop ik dan maar.)

Too long, didn’t read
Aanrader! Een fijn boek dat praktisch, waardevol, veelomvattend, inhoudelijk sterk en mooi vormgegeven is. Een musthave voor iedere ondernemer — en dat meen ik echt.

♥ Waardering: 8.

Christiaan Slierendrecht — Word eens volwassen!
S2 Uitgevers / 2020 / 9789492528643
Word eens volwassen! is bij Bol.com te koop voor €21,95.

Ik heb Word eens volwassen! gekregen. Meer boekentips nodig? Een overzicht van al mijn boekrecensies tot nu toe vind je hier. Eerder weten welke boeken ik op dit moment lees? Volg me dan op Instagram.

Word eens volwassen! winnen?

Jaaaa, ik mag een exemplaar van Word eens volwassen! weggeven. Het lijkt mij leuk als-ie sowieso bij een ondernemer (in wording) terechtkomt, want da’s ook de doelgroep van het boek. En om het extra leuk te maken, krijg jij meteen de kans om reclame te maken voor je bedrijf. 😌

Wat je mag doen om kans te maken:
1. laat een reactie achter waarin je vertelt wat je doet, wat voor bedrijf je hebt, wat je verkoopt — maak vooral reclame voor jezelf én vertel me wat je hoopt te bereiken met (het lezen van) Word eens volwassen!
2. vul je echte e-mailadres in, want anders kan ik geen contact met je opnemen als je gewonnen hebt
3. ik kies op 10 februari de winnaar, dus tot die tijd is het duimpjes draaien geblazen 🤞🏻

Inmiddels is de winactie afgelopen en heeft de winnaar bericht gekregen. Als je hebt meegedaan: bedankt!

Vorige post Volgende post

Dit vind je misschien ook leuk

12 reacties

  • Reply Boudewijn 02/02/2021 at 11:24

    Ja. Ik ben benieuwd! Want ik wil ook verder: ik vlas al jaren op zelf iets doen en dan in mijn lievelingsgebied: Italië en de geweldige politieke maar vooral kunstgeschiedenis erbij. Ben al begonnen met een website (zonder content) en Instagram (met dagelijkse content) en langzaam ontstaan er ideeën. Ik wil me hierin vastbijten en sta voor veel dingen open. Feed me!

  • Reply Annelies 02/02/2021 at 13:02

    Oeh, dat klinkt weer als een heel tof boek! Sluit ook goed aan bij de fase van mijn ondernemerschap: ik ben nu bijna 5 jaar copywriter en ik ben toe aan een businessmodel ‘ernaast’, wat minder uurtje-factuurtje is. Ben daar ook al volop stappen in aan het maken, en dit boek zou mij daar zo te lezen ook zeker bij helpen!

    Dus.. fingers crossed 🤞😇

  • Reply Jillian 02/02/2021 at 15:07

    *starts heavy breathing* ik ben bezig met mezelf inschrijven bij de kvk, terwijl ik nog bezig met mijn product afmaken. Ik wil een boek verkopen, maar niet een leesboek. Een waarin je kunt schrijven en waar mensen na jaren iets terug zullen lezen met een hartverwarmende (of bittersweet) gevoel. Ik ben 100% nieuw in het ondernemerschap, dus zo’n boek is ontzettend welkom. Ik hoop echt de fijne kneepjes te leren van t boek en vooral onnodige beginnersfouten te voorkomen. @zaelun op instagram wordt de naam, er is voor nu nog niks te zien. Ik gok op een lancering in april/mei 🎈

  • Reply Indya 02/02/2021 at 16:00

    Oeh ik doe mee! Ik heb zaterdag besloten het roer om te gooien en te gaan ondernemen. Gister het gesprek met mijn (loondienst) baas gehad om te kijken hoe ik mijn werk daar over tijd kan afbouwen en steeds meer in mijn eigen onderneming kan stoppen. Spannend! Dit boek zou helpen om nieuwe inzichten te krijgen en als extra steuntje in de rug.
    Wat ik (ga) doe(n)? Ik zorg dat alle ambitieuze mensen die de zorg willen verbeteren op één platform terecht kunnen voor content, netwerk én cursussen. Het plan ligt er, de eerste stapjes zijn gemaakt. Dus werk jij in de zorg? Dan wil je hier bij zijn. Het verdienmodel zit in zowel het membership (kleine maandelijkse fee) en de cursussen. Super online en zeker tijd om online volwassen te worden (of uh, zijn dus).

    • Reply Jillian 02/02/2021 at 18:46

      aaaaah wat een super gaaf idee! Ik ken heel veel mensen die in de zorg werken! Wellicht dat ik ze zou kunnen doorsturen ;)

      • Reply Indya 02/02/2021 at 19:13

        Oh wat cool! Dat zou super zijn. Op dit moment bestaat er een linkedingroep (waar ik het content gedeelte al een paar maanden doe) die je in elk geval kan delen. Daar komen dan straks ook de updates over het nieuwe platform. Het heet Zorgstelsel Unpacked – https://www.linkedin.com/groups/8969249
        Dank! En leuk om ook te connecten daar :)

  • Reply Stefi Beckers 02/02/2021 at 19:16

    Als trouwambtenaar wil ik de trouwwereld een stukje mooier maken! Geen standaard speech maar een ceremonie die echt over jullie gaat. Het idee bestaat al een jaar, de website bouwen duurde ook een naar maar nu we hopelijk het leven en de liefde weer een beetje mogen gaan vieren wil ik graag een vliegende start maken! Zwevend in de roze bubbel van liefde. Hoe tof zou dat zijn als in dat boek staat hoe ik dat het beste kan gaan aanpakken, want als beginnend ondernemer vind ik het ooit nog een beetje spannend!

  • Reply Annelies 02/02/2021 at 20:55

    Ik wil graag meedoen voor mijn vriend, die ondernemer is. Hij doet in ventilatie, verwarming en airco en doet dat heel goed, maar we zijn nu volop aan het kijken hoe hij zich ook meer online kan profileren en omdat ik dat super interessante materie vind, pak ik dat graag samen met hem aan. Heel benieuwd hoe dit boek zou kunnen helpen!

  • Reply Jentina 04/02/2021 at 23:33

    Hey wat leuk dat ik zojuist doorklikte vanop je instagram naar je website! Ik ben Jentina, ondernemer met het plan om een cocktail bar te starten vlakbij het strand in Taurito, Gran Canaria. Het lot – of noem het c°r°na – heeft er anders over beslist. Ik heb inmiddels plan C in werking gezet en ben een online cocktail academy op poten gaan zetten. Deze is in opbouw, ik wil foodies en barmedewerkers meenemen in de wereld van cocktails. Alles wordt uitgelegd in mensentaal, aan de hand van het GIMIG principe. 5 eenvoudige stappen om tot een heerlijke (0% alcohol) cocktail te komen!

    Ik heb vastgoedmakelaar gestudeerd en ook het eerste jaar communicatiemanagement gevolgd, maar dan toch weer richting vastgoed gegaan, dus ik heb een basis kennis over media zeg maar. Nu blijkt dat dit mijn opgedane kennis echt wel achterhaald is! Dit boek lijkt me boeiend om bij te leren over de moderne media en hoe je deze kan inzetten om beter naar klanten te communiceren. Exact hetgene waar ik me weleens onzeker bij voel! Ik ben goed in wat ik doe, cocktails maken en lesgeven, maar de promotie errond blijkt me nogal zwaar te vallen. Wie weet kan ik binnenkort weer m’n zinnen aanscherpen zodat m’n ideale klant mij sneller vindt 🤩

  • Reply Ellen 08/02/2021 at 09:34

    Wat leuk! Ik doe graag mee voor de vriend van een vriendin. Die is anderhalf jaar geleden voor zichzelf begonnen en z’n ‘eerste echte stap’ blijft ie maar uitstellen, omdat alles eerst perfect moet. Zijn/mijn vriendin is een mega creatieve innovator én doorpakker, maar ook haar lukt het niet om hem hieruit te trekken, hij blijft maar bezig met details. Ergo: hij zit zichzelf een beetje in de weg en moet dringend eens volwassen worden. ;)

  • Reply Bianca 08/02/2021 at 21:09

    Nou, dat zou heel tof zijn. Ooit, jaren geleden leerde ik op school hoe het hoorde; marketing draait om de vier p’s en zo pas je ze toe. Dat het inmiddels niet meer zo werkt dat had ik als zelfstandig communicatie professional al gemerkt. En vorig jaar heeft natuurlijk helemaal duidelijk laten zien wat er online allemaal mogelijk is. Nieuwe ronde nieuwe kansen. Het lijkt mij mooi om daar in het boek meer over te mogen lezen. Fingers crossed.

  • Reply Christiaan Slierendrecht 11/02/2021 at 13:45

    Super tof om al deze reacties te zien. Ik heb inmiddels een gesigneerd exemplaar klaar liggen dat snel met de post meegaat voor de winnaar :-)

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.