‘Bloggen? Ja, de groeten, daar heb ik geen tijd voor. Ik heb trouwens ook niks te vertellen. En mijn klanten? Die zitten niet op internet.’ Welkom in de gedachtengang van veel ondernemers. Ik vind dat onzin. Waarom je als ondernemer moet bloggen? Omdat het best wel eens extra omzet voor je zou kunnen betekenen.
Bloggen als ondernemer: goed voor je geloofwaardigheid
Met een blog kan je precies laten zien wat je waard bent. Waar heb jij verstand van? Als een klant iets bij jou afneemt, wat koopt hij dan eigenlijk echt allemaal? In je blogposts heb je zat ruimte om je kennis en je vakmanschap te delen. Schrijf bijvoorbeeld een blogpost over een dienst of een product. Wat willen of moeten je klanten weten? Heb je een succesverhaal te delen of een leuke ervaring van een andere klant? Kan je een nieuwtje koppelen aan jouw dienst, waardoor je jezelf lekker in de kijker kan zetten? Door dit goed aan te pakken, creëer je je eigen plek waar je je klant vertrouwen geeft. Gun jezelf dat podium. En die extra omzet.
Vindbaar en zichtbaar
Betaal jij je scheel aan Adwords en andere manieren van (online) marketing? Je kan ook zorgen voor gratis verkeer naar je website – en daarmee klanten. Op die felbegeerde eerste pagina in Google verschijnen met ontelbaar veel zoekwoorden? Dat kan je bereiken door te bloggen. Op je webpagina’s kan je niet gek veel informatie kwijt. In blogposts kan je dit wel. Schrijf gerichte blogposts en doe van tevoren goed zoekwoordenonderzoek.
Niet alleen SEO-technisch is het slim te bloggen. Als je een goede blogpost schrijft, is de kans zomaar aanwezig dat je lezers het delen op sociale media. Schrijf daarom blogposts die iets toevoegen en maak er geen verkapte reclameboodschap van. Denk aan relevant nieuws, tutorials, handleidingen, een blogpost over waarom ondernemers moeten bloggen (zo subtiel dit) en video’s. Als je lezers je blogposts delen, is dat ook nog eens goed voor je SEO. (Eigenlijk is dit al het punt waarop je overtuigd zou moeten zijn van het nut van bloggen.)
Natuurlijk kan je ook zelf je blogposts delen via sociale media. Breng je jezelf meteen weer even onder de aandacht. En wie weet wat een profielbezoek op LinkedIn kan opleveren!
Laat je persoonlijkheid zien
Ik kies vaak voor een ondernemer vanwege persoonlijkheid. Omdat hij of zij dan een gunfactor heeft. En hoe kan je je persoonlijkheid beter laten zien dan door te bloggen? Je geeft je lezer (hallo, potentiële klant!) een indruk van wie jij bent. Door je lezer de mogelijkheid te geven te reageren op je blogposts, kan je ook het gesprek aangaan. Bouw een band op, creëer vertrouwen en maak jezelf en je bedrijf toegankelijk en laagdrempelig. Vertrouwen is dé basis voor praktisch alles en dus ook voor een aankoop. (Ben jij je geld al aan het tellen?)
Verzamel data
Bloggen geeft jou een hoop informatie. Dankzij de zoektermen, paden die je lezers bewandelen op je website, bounces, tijd die lezers doorbrengen op bepaalde pagina’s, weet je wat jouw lezers interessant vinden. Of juist niet. Deze gegevens kan je gebruiken voor je marketing. Daarnaast kan je e-mailadressen gaan verzamelen, zodat je op een later moment aan e-mailmarketing kan gaan doen. Geef bijvoorbeeld iets weg (een zelfgeschreven e-book of pdf over jouw product of dienst) in ruil voor een e-mailadres. Iets met Cialdini en wederkerigheid.
Hulp nodig met bloggen?
Wil je nu als ondernemer ook gaan bloggen en heb je hulp nodig? Je kan dan natuurlijk een tekstschrijver inhuren. Mij, bijvoorbeeld. (Dan heb ik meteen het nut van bloggen bewezen.) Je kan ook meer informatie lezen. Rutger Steenbergen van SEO Zwolle schreef bijvoorbeeld Schrijven voor SEO in 60 minuten. Of lees de blogpost ‘Blog schrijven? Lees hoe ik van 80 naar 80.000 lezers ging‘ van Schrijfvis.
Heb jij een vraag of een aanvullende tip? Laat ‘m dan achter in de reacties. Oh, en vind jij dit een interessante blogpost? Deel het dan via sociale media. Iets met preventief karmapunten verzamelen… ;-)
4 reacties
Fijn artikel, met fijne tips ook. :)
Dank je wel!
Interessant! Dat hou ik in mijn achterhoofd voor de toekomst!