Juriaan Galavazi - Van klacht naar kans

van klacht naar kans

Je leven verbeteren door naar je lijf te luisteren. Als ik de vraag krijg om een boek dat daarvoor zorgt te lezen, dan doe ik dat met alle liefde. Het is je vast niet onbekend dat ik altijd bezig ben met mentale gezondheid en dat ik zo goed mogelijk voor mezelf probeer te zorgen. Maar luister ik altijd even goed naar mijn lichaam? En is elke klacht een kans? Gooi dat boek maar door mijn brievenbus!

Recensie Van klacht naar kans - Juriaan Galavazi

Van klacht naar kans — verbeter je leven door naar je lijf te luisteren

Van klacht naar kans is geschreven door Juriaan Galavazi. Het is niet de eerste de beste: hij is een trendsettende huisarts met een nieuwe visie op klachten. Galavazi is gespecialiseerd in coaching en holistische geneeskunde. Hoewel de reguliere geneeskunde de basis is (en blijft) van zijn praktijk, kijkt hij ook graag breder naar jouw klachten. Met jou. Met zijn coachingsprogramma’s en met zijn boek helpt hij mensen om zich lichamelijk én geestelijk fit te voelen.

Dit boek is voor jou als je weerstand in je leven voelt. Als je moe bent, somber misschien wel. Als e het spannend vindt om grenzen aan te geven of als je een verstoorde relatie hebt. Heb je ook nog eens last van hoofdpijn, buikpijn of slaapproblemen? Dan werken medicijnen waarschijnlijk maar tijdelijk. Je klachten kunnen namelijk symptomen zijn van iets anders.

Voor een betere behandeling heb je een andere visie nodig. Eentje waarbij je je oude denkpatronen loslaat. Waar je je lijf leert voelen, contact maakt met je innerlijke drijfveren en waarbij je ongemak en pijn leert dragen. Juriaan leert je hoe je het doet, wat erbij komt kijken en waarom het je leven verandert.Dokter Juriaan - Van klacht naar kans

Verbeterde dit boek mijn leven?

Oef, hallo, dit is mijn nieuwe bijbel. Ik was in eerste instantie wat huiverig, want ik ben met dit soort onderwerpen (en dan ook nog eens geschreven voor een huisarts) altijd wat bang voor een schrijfstijl die droger is dan een hap kaneel. Gelukkig is dat totaal niet zo: het leest héérlijk weg! Juriaan geeft fijne voorbeelden, duidelijke uitleg en aan elk einde van een hoofdstuk, geeft ‘ie je nog eens de kernboodschap én een opdracht. Eerlijk is eerlijk, ik heb nog niet alle opdrachten gedaan, maar ga dat wel oprecht doen. Ook deed ik wat langer over dit boek dan dat ik normaal doe over nog geen 300 pagina’s, wat in dit geval een heel goed teken is. Op sommige boodschappen moest ik even kauwen, sommige opdrachten zetten me dusdanig aan het denken dat er nog geen ruimte was voor nieuwe informatie.

‘Je bent een vrij en willend wezen. Stel dat je vanavond je ogen sluit, en morgen wanneer je je ogen opent, is de wereld om jou heen veranderd zodat het goed en kloppend voelt voor jou. Wat is er dan anders? Het gaat er niet om of het wel of niet mogelijk is, de vraag is: wat is jouw verlangen?’
— Uit Van klacht naar kans, Juriaan Galavazi

Ik vind de benadering van Juriaan heel fijn. Eerst dacht ik nog dat ‘ie ergens zou schrijven dat het je eigen schuld is als je ziek bent of wordt, maar dat tackelt hij godzijdank al heel snel. Hij kijkt met een open blik naar alles wat hij ziet en neemt jou daarin mee. Je leert dichter bij jezelf te komen en te zijn, te ontdekken dat ongemak er ook mag zijn. Dit is voor mij een belangrijk boek — en een aanrader voor iedereen.

Dit boek staat tussen mijn favorieten.

♥ Waardering: 10.

Juriaan Galavazi — Van klacht naar kans