Search
Close this search box.

hoe je als freelance tekstschrijver opdrachten krijgt

Je inschrijving bij de Kamer van Koophandel is gelukt. Hieperdepiep, driewerf hoera en meer gejubel: je bent freelance tekstschrijver. Hopelijk besef je dat klanten niet per direct opdrachten in je schoot werpen. De meeste freelance tekstschrijvers moeten gewoon bij nul beginnen. En dat is echt niet altijd even makkelijk. Toch ben ik ervan overtuigd dat je het kan, als je maar weet hoe. Mag jij drie keer raden wat ik je hier ga vertellen. Dit is hoe jij als freelance tekstschrijver opdrachten krijgt!

Verkoop jezelf aan alles en iedereen

Ik vertel aan iedereen dat ik freelance tekstschrijver ben. Niets zo hinderlijk als mensen die zeggen ‘oh, had ik het maar geweten, dan had ik jou ingeschakeld’. Ik houd niet van mosterd en al helemaal niet na de maaltijd. Zelfs als het enorm ongemakkelijk voelt (en dat is vaak), zeg ik dat ik knappe teksten schrijf en dat ik te huur ben. Daarnaast vind ik het heel belangrijk (en dat hoor ik ook veel om me heen) dat je persoonlijkheid naar voren komt. Tenzij je heel stom bent, natuurlijk. Ondernemers die goed laten zien wie ze zijn, krijgen vaak een gunfactor. Op mijn homepage komt mijn persoonlijkheid al naar voren, door het ‘lekker anders’ (lekker fris, #sandwichspread) te doen. Ik kreeg veel commentaar op die tekst, maar ik trek er wél de klanten mee aan die ik wil. Maar even terug naar het jezelf verkopen: stuur gerust open sollicitaties en reageer op elke vacature die jouw interesse heeft. Ja, ook als je niet voor de volle honderd procent aan de eisen voldoet. Kan jou het schelen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Klik op de afbeelding om meer te lezen over de cursus.

Zorg dat je werk kan laten zien

Als je aan het werk wil, is het goed de ander te kunnen laten zien wat je kan. Ik heb al jaren een blog waarop mensen kunnen zien hoe ik schrijf, maar ik vind dit niet genoeg. Daarom stuur ik vaak werk dat ik al gedaan heb mee als ik ergens op reageer. En dan natuurlijk wel het werk waar ik trots op ben. Terwijl ik dit tik, ben ik ook bezig te bedenken hoe ik werk kan tonen op mijn website – als een portfolio. Zin in!

Bloggen

Wat echt een goede manier is om aan klanten te komen: bloggen. Bloggen als ondernemer is goed voor je geloofwaardigheid, je vindbaarheid en zichtbaarheid. Daarnaast kan je nog beter je persoonlijkheid naar voren laten komen en je kan data verzamelen. In de blogpost ‘Waarom je als ondernemer moet bloggen‘ lees je er meer over. Leuk om te weten: door die blogpost heb ik twee nieuwe klanten binnengehaald.

Lees ook: 1 jaar fulltime ondernemen — belangrijkste les, wat ik heb verdiend en meer
opdrachten freelance tekstschrijver

Netwerken

Als je mij met een paniekaanval wil zien, moet je me naar een netwerkborrel sturen. Ik ben er niet goed in, ik houd er niet van, ik ben een sociale ramp als het op zulke dingen aankomt. Begrijp me niet verkeerd: ik heb best een leuke babbel en ik ben best wel gezellig, maar niet in dit soort gedwongen situaties. Ik voel me verloren en dat heb ik liever niet. Dus dat netwerken doe ik dan gewoon op andere manieren. Sociale media zijn mijn allerbeste vrienden. Vooral via Twitter en Facebook heb ik al aardig wat klussen binnengeharkt. Op Twitter slinger ik zo nu en dan een tweet met ‘#tekstschrijver’ mijn tijdlijn in, waar ik op gevonden word. Op Facebook ben ik lid van verschillende groepen waar ik werk uit kan halen, zoals Young Creators Group en Ambitieuze Meisjes. LinkedIn biedt trouwens ook mooie kansen. Wees niet bang te reageren, óók niet als er al een miljoenmiljard reacties op zijn. Weet jij veel hoe een koe een haas vangt. Of zo.

Naast sociale media maakte ik ook gebruik van het netwerk Content Collective. Dit is een verzameling van mensen die bloggen leuk vinden. Qua beroep zit er van alles bij en dat maakt het zo leuk en bruikbaar om te netwerken.

Verder zit ik met meerdere tekstschrijvers in een groep op WhatsApp, zodat we werk aan elkaar kunnen doorspelen als we zelf veel te druk zijn of in zeldzame gevallen op vakantie zijn. Ideaal!

Twijfel niet aan jezelf als freelance tekstschrijver

Lukt het niet snel genoeg naar je zin om als freelance tekstschrijver opdrachten binnen te harken? Twijfel niet aan jezelf. Dat is echt een doodsteek voor je bedrijf. Heb er vertrouwen in dat jij die ene opdracht kan binnenhalen en als allerbeste uit kan voeren. Als jij al niet in jezelf gelooft, hoe en waarom moet een klant dat dan doen? Niet geheel onbelangrijk: vraag een prijs waarvan jij vindt dat je het waard bent. En een tip: verlaag als zelfstandig ondernemer nooit je prijs!

Vraag om beoordelingen

Heb je wat opdrachten uitgevoerd en is je klant tevreden? Dan is het tijd om beoordelingen en aanbevelingen te gaan scoren. Via LinkedIn kan je je klant heel makkelijk uitnodigen. En dan kan je er nog een gezellig, persoonlijk berichtje bij tikken ook. Vet leuk. En ken je Google Mijn Bedrijf al? Als je dat allemaal hebt geclaimd en ingesteld, kan je ook daar nog eens recensies tonen. Heb je een bedrijfspagina op Facebook? Gebruik dat dan ook zeker voor recensies! Hoe meer, hoe beter, hoe meer werk. Joehoe!

Heb jij meer tips? Dan vind ik je een superheld als je ze achterlaat in de reacties. Je krijgt er ook heel veel karmapunten voor.

Meer leren? Huur mijn hersenen!

Je las een blogpost van Lenneke Manschot – copywriter en ondernemerscoach. Hier voor jouw tekstuele aantrekkingskracht én om je meer plezier en vertrouwen in het ondernemen te geven.

Ook betere copy en daarmee meer succes? Je oplossingen:

Meer weten? De creatieve dienstverleners en kennisondernemers die mij inhuurden, schreven handige reviews en je vindt hier uiteraard een hele pagina over mij.

Handige ondernemers- en teksttips en exclusieve content voortaan in je mailbox? Leuk! Al meer dan 500 mensen meldden zich ervoor aan. Jij ook?

34 reacties

  1. Haha leuke blogpost! Maar wel met hele bruikbare tips. Netwerkgelegenheden vind ik zelf ook helemaal niks, ik ga liever spontaan met iemand een kopje thee (of glas wijn) drinken en zo te kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen. Maar een evenement waar iedereen alleen maar met z’n kaartje staat te zwaaien: nee.

  2. Meerdere spelfouten in 1 stuk tekst zijn killing voor een tekstschrijver. Misschien kun je deze nog eens nalezen en aanpassen. Succes!

        1. Ik heb een half a 4 nodig voor een werkafscheid. Moet zakelijk zijn. Iets voor u?

    1. Bij deze de proeft op du som. 2 spelfouten………maar ik leef nog steeds. De spelfouten lijken me niet de essentie van deze blog. Bedankt voor alle tips Freelennse!

  3. You go girl!

    Nog een tip van een binnengeharkte klant (haha): reageer niet alleen op een eventuele klus, maar ook op de inhoud, als dat mogelijk is. Een potentiële opdrachtgever wil het gevoel krijgen dat jij snapt waar ie mee bezig is. Ook inhoudelijk dus. Zoals jij bij mij deed. Tenzij je het een shit-onderwerp vindt natuurlijk ;-)

    1. Ha, Marjan! Bedankt voor je reactie. Leuk om je hier te zien. Goede tip en heel leuk om dit te horen! :-)

  4. Wát een fijne tips! Ik begin net als freelancer (heb gelukkig wel direct een megaklus voor de lange termijn), maar zou er graag nog dingen naast willen doen en wist niet zo goed waar ik moest beginnen. Thanks!

      1. Lang verhaal kort: Ik woonde in Groningen en daarna in Heerenveen, maar bleef bij mijn werkgever in dienst (fulltime). Eind juli ben ik naar Nieuwegein verhuisd en mijn werkgever dacht dat het voor mij beter zou zijn om als freelancer voor haar aan de slag te gaan, omdat het me meer vrijheden zou geven. Vond ik een goed plan want dat leek me op de lange termijn sowieso leuk, dus ben 40 uur per week voor mijn voormalig werkgever/huidige opdrachtgever aan de slag!

        1. Het altijd bruisende Nieuwegein. Welkom hier! ;-) Wat fijn dat je op die manier lekker aan de slag kan. Goed om te horen.

  5. heel mooi verwoord van de kansen die je als freelancer soms laat liggen: Niets zo hinderlijk als mensen die zeggen ‘oh, had ik het maar geweten, dan had ik jou ingeschakeld’.

  6. Wat een goede tips! En zo fijn dat je ze deelt. Mijn focus ligt niet per se op teksten schrijven (al schrijf ik natuurlijk wel blogs op bestelling haha), ik ondersteun liever in marcom zaken. Toch ga ik je tips in m’n achterhoofd houden! Van mij mag je hier best een serie van maken, tips voor de zzp-leef!

  7. Ik heb echt wel respect hiervoor, want ik probeer het zeg maar te maken als freelance grafisch ontwerper en dat wil gewoon maar niet lukken. Dus ik ga deze tips proberen om te zetten naar het grafische werkvlak en er hopelijk een stuk verder mee komen!

    1. Dank je wel. Wat precies lukt niet? Ik hoop dat de tips je helpen en dat het je wél allemaal lukt. Verdien je!

  8. Hi! Heel fijn om te lezen. Bedankt voor de tips! Ik noem mezelf nu ook tekstschrijver, maar vraag me soms af of dit zomaar mag? Ik heb een eigen blog en heb al best veel ervaring opgedaan met het schrijven voor andere websites (voor gericht op de interieurbranche). Toch vind ik het ontwikkelen van concepten en content creatie ook leuk (en ik denk ook wel dat ik er goed in ben..mag ik dat zeggen?). Ik twijfel dus nog hoe ik mezelf ga noemen, haha. Ben momenteel wel bezig met mijn eerste klant maar ga het binnenkort wat groter aanpakken op Linkedin en Facebook. Ik blijf je volgen :)

    1. Waarom zou dat niet mogen? En het is niet ‘zomaar’; ik neem aan dat je kan schrijven. :-) Je mag zéker zeggen dat je ergens goed in bent! Leuk om je binnenkort te zien op Facebook en LinkedIn. Ik houd je in de smiezen.

  9. Heb jij een speciale niche? En zo ja: werkt het voor jou? Voor mij is het zorg en welzijn, maar het is lastig daar opdrachten in te vinden, merk ik. Beetje verzadigde markt… Maar het is wel waar ik zelf het meeste vanaf weet, gezien mijn eigen achtergrond (GGZ, gehandicaptenzorg).

    In blogs veel van mezelf prijsgeven wordt mij juist van alle kanten afgeraden. Ik krijg een beetje de indruk dat er hierin een soort hardnekkig m/v-verschil in stand wordt gehouden. Vrouwen mogen zich blootgeven, maar bij mannen is het not done, zij moeten vooral zakelijk blijven.

    1. Nee, ik heb (nog) geen speciale niche. Ik neem wel alleen opdrachten aan die ik heel leuk vind, haha. Jij hebt wel een interessante niche! :-)

      Ach, het prijsgeven raadt men mij ook weleens af. Zeker als ik schrijf over mijn psychotherapie, EMDR en PTSS. Ik vind zelf dat ik het wél moet doen, ook als dat betekent dat iemand dan niet wil dat ik voor hem of haar werk. Blijkbaar passen we dan niet bij elkaar… Zou je zelf wel meer prijs willen geven?

  10. Bedankt voor de tips! Ik vind netwerkborrels ook vreselijk, krijg er de kriebels van. Inderdaad liever gewoon een koffietje of theetje doen met iemand persoonlijk. Levert ook veel meer op.

  11. Heb je ook tips om freelance (schrijf) vacatures te vinden? En wat is jouw mening over/ervaring met platformen zoals Freelancer?

    1. Bedoel je met vacatures vaste opdrachtgevers? Ik denk dat LinkedIn daar een heel mooi medium voor is. En viavia, dat werkt ook echt heel goed. Over platformen zoals Freelancer weet ik eerlijk gezegd weinig. Heb me daar zelf nooit aangemeld. Wel een en ander aan ervaringen over gelezen — dat het duur is en dat je veel klussen moet doen om je inschrijfgeld terug te verdienen. Lees ook vaak dat daar echte koopjesjagers zitten… Maar wat ervan waar is, durf ik je niet te zeggen. :-)

  12. Wat een goede blog weer! Mijn tip: deel alleen dat wat je vaker wilt doen. Ik bakte eerst bijvoorbeeld taarten op bestelling en deelde enkel de taarten die ik vaker zou willen maken op mijn Instagram. Ook bakte ik taarten zonder dat ik bestellingen had, gewoon voor mezelf, om mijn portfolio uit te breiden met meer in mijn unieke stijl. Dit deelde ik dan ook weer op mijn Instagram. Hierdoor werd ik steeds meer en later enkel nog gevraagd voor taarten in die stijl en had ik dus eigenlijk altijd leuke klussen.

Reageren? Graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Dit is een veilige plek waar we respectvol met elkaar omgaan. ♥️ Je gegevens zijn veilig bij me — en ik meld je ook niet stiekem aan voor mijn nieuwsbrief. Velden met een * zijn verplicht.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.