Mannenpakken/vrouwenhakken

Mannenpakken/vrouwenhakken

Ik ben er zo een die meteen luid roepend en springend de vinger in de lucht steekt als er gevraagd wordt wie er een boekrecensie wil schrijven. Ja, dat was hier dus ook aan de orde. Zeker als het dan gaat om een boek dat Mannenpakken / Vrouwenhakken heet en wat betiteld is als de eerste Nederlandse en Belgische lesbische chicklit. (Ik wilde heel veel woordgrapjes maken met ‘chicklit’. Ik doe het niet.)

Waar gaat Mannenpakken / Vrouwenhakken over?

De titel ‘eerste lesbische chicklit’ (of zoals op de achterflap staat: chick-on-chicklit) verklapt natuurlijk al een beetje waar Mannenpakken / Vrouwenhakken over gaat. Het verhaal gaat over Milou, een 25-jarige vrouw die uiteindelijk op hetzelfde geslacht blijkt te vallen. Na een relatiebreuk stort Milou zich weer in het liefdesleven en gaat ze op date. Tijdens een afspraakje met een man raakt ze geïntrigeerd door de lange benen van een vrouw. Ze zal toch niet… of wel?

Milou trekt haar hoge hakken uit de kast en gaat op pad. Telkens ontmoet ze meer vrouwen, leert ze haar vriendinnen nog beter kennen en ze ontdekt ook steeds meer wie ze nou eigenlijk zelf is. Ze zoekt naar antwoorden en ontdekt vooral clichés – om vervolgens tegen de liefde op te botsen. Liefde op hoge hakken blijkt wel erg wankel.

Wat vind ik van Mannenpakken / Vrouwenhakken?

Ik was in eerste instantie een beetje in shock door het feit dat er dus nog nooit eerder een Belgische of Nederlandse chicklit is geschreven waarin de hoofdpersoon op hetzelfde geslacht valt. Waarom is dat? We kunnen wel massaal aan de 50 tinten grijs (hoewel ik die boeken niet gelezen heb), maar een boek over lesbiennes vinden we dan te ver gaan, of zo? Ik was dus heel benieuwd hoe dit boek geschreven is – werd ik nu juist nog meer met de neus op de feiten gedrukt dat homofilie nog iets ‘aparts’ is of is het juist allemaal heel normaal?

In één ruk uitgelezen

Dat ik Mannenpakken / Vrouwenhakken in één ruk heb uitgelezen, verklapt misschien wel wat ik ervan vind. Ik vind het een zeer vermakelijk boek, met fijne humor en een leuke verhaallijn. Ik moet er meteen bijzeggen dat het geen literair hoogstandje is – maar ik denk ook niet dat dat de bedoeling is bij een chicklit. Dit boek maakte me aan het lachen en ik begrijp iets beter wat voor strijd het kan opleveren als je twijfelt over je geaardheid en wat het met je doet als je uiteindelijk vertelt dat je op hetzelfde geslacht valt. Mocht je je afvragen hoe het “met de seks zit”: er zit één scène in het boek waar je eventueel rooie oortjes van kan krijgen, maar het is zeker geen vunzig stuk. Het is voor mij net dat extra stukje charme aan dit boek, dat het niet gaat over enkel seks – er zijn diepere lagen. Zoals dus de gedachten van Milou, maar haar huisgenote die moslima is draagt daar ook aan bij. Er zitten leuke verrassingen in dit boek, dus wat mij betreft is Mannenpakken / Vrouwenhakken een echte aanrader.

♥ Waardering: 7.

Jessica Maes en Suzanne Slotboom – Mannenpakken / Vrouwenhakken
Palmslag / 2014 / 9789491773129